کارگردان فیلم های سینمایی «توفان شن» و «بر بال فرشتگان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سینمای غرب به بهانه های مختلف سکانس های متعدد از کلیسا وجود دارد و بعضاً شاهد هستیم برخی لحظات و سکانس ها را عمداً داخل کلیساها فیلمبرداری می کنند؛ این اتفاق نشان از همت غربی ها دارد که فرهنگ دینی، مناسک و ارزش های خودشان به اضافه معماری کلیساهای شان را در آثار سینمایی نشان دهند اما در کشور ما متأسفانه چنین پدیده ای رواج ندارد.
وی با بیان اینکه در کشورمان شاهد هستیم در برخی قصه ها که می طلبد لوکیشن مسجد را داشته باشیم فیلمسازان و فیلمنامه نویسان عمداً از آن پرهیز می کنند اظهار داشت: دلیل این اتفاق آن است که از همان بدو ورود سینما به کشورمان در دوران پیش از انقلاب همه دست اندرکاران سعی داشتند سینما را مظهر فحشا کنند و به همین علت هم فحشا در سینمای پیش از انقلاب بسیار عادی شده بود برای همین هم بود که حضرت امام خمینی (ره) در بدو ورودشان به کشور تأکید کردند ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم!
شمقدری خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز چون سینما ابزار اثرگذاری بود و ۲-۳ فیلم در همان ابتدای پیروزی انقلاب اشاراتی به موضوع انقلاب داشتند، دشمن احساس خطر کرد و تمام توان خود را به کار گرفت تا با گسیل کردن نیروهای نفوذی در فضای مدیریتی سینمای ایران قرار بگیرد و کاری کند که سینمای ایران دیگر سراغ موضوعات انقلابی و دینی نرود.
این سینماگر با بیان اینکه نفوذی ها در آن روزگار به سینما دست خط جدید دادند یادآور شد: دست خط آن ها فیلم های جشنواره ای بود که بعداً به سمت سیاه نمایی صرف گرایش پیدا کرد در واقع معاندان سینما را به سمت سیاه نمایی و تحقیر ملی کشاندند و طرح موضوعات در فیلم ها را به این سمت و سو بردند و سعی کردند در اذهان مردم فیلم های دینی را منفور کنند و به همین علت تعابیر زشت و ناپسندی به این فیلم ها دادند و متأسفانه برخی منتقدان و رسانه ها نیز با آن ها همراه و همسو شدند.
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: در واقع در آن روزگار یک غفلت مدیریتی باعث شد تا جریان هنری کشور با معاندان همسو شود و خوب به تبع خسران این اتفاق در سینمای ایران دامنه دار شد به نحوی که امروزه شاهد دستاوردهای شوم مدیران مغفول همان سینمای پس از انقلاب هستیم.
شمقدری سپس متذکر شد: ما امروزه نیازمند آن هستیم که با روش های منطقی و خلاقانه و هنری سکانس هایی از مساجد، تکایا، امامزاده ها، حرم های مطهر ائمه اطهار (ع)، دسته جات عزاداری و امثالهم را در آثار سینمایی مان داشته باشیم چرا که دین بخش بزرگی از فرهنگ است که با فرهنگ ایرانی ممزوج شده و مردم آن را دوست دارند.
وی در پایان این گفتگو افزود: ما باید احساس نوستالژیک مردم نسبت به مسائل دینی را در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی تقویت کنیم و مباحث معرفتی و تربیتی را دستمایه کار خودمان قرار دهیم. ما موظفیم نشانه های فرهنگ دینی را بین آحاد افراد جامعه به ویژه نسل جوان جا بیندازیم و امیدوارم با همت یکایک هنرمندان و سیاست گذاران فرهنگی به این سمت حرکت کنیم.
ارسال نظر