شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه/۳

جلالیان: فیلم کوتاه ایران زمانی رشد کرد اما در سال های اخیر دارند آن را می خشکانند/ مدیران تلاش مذبوحانه می کنند تا در دولت جدید پست و سمت بگیرند

امیررضا جلالیان

سینماپرس: امیررضا جلالیان کارگردان همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه ایران زمانی رشد کرد اما در سال های اخیر دارند آن را می خشکانند. می خواهند اندیشه کسانی که پشت فیلم ها هستند بخشکانند. مستقل ها را می خواهند دور کنند و این به نفع کلیت سینما نیست!

کارگردان فیلم های کوتاه «سنگ پشت» و «جعبه سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: واقعاً مشخص نیست مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم کوتاه با این سیاست های غلط شان در پی چه چیزی هستند؟ این همه سخت گیری در سینمای کوتاه با مخاطبان فوق العاده محدودش چه معنایی دارد؟ چرا مدیران باید به خود اجازه دهند که برخلاف آیین نامه ها و تنها بر اساس سلیقه فردی شان مبادرت به اعمال ممیزی در آثار کنند؟

وی ادامه داد: سانسور و ممیزی گسترده در سینمای کوتاه واقعاً عجیب است. شاید برای بسیاری باورپذیر نباشد که فیلم ها به ۳ وسیله سانسور شده اند! اول در هیأت انتخاب که نماینده سازمان سینمایی در آن حضور داشته بازبینی شده و تعداد زیادی از فیلم ها کنار گذاشته شده اند، دوم با دخالت مستقیم آقای موسوی به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تعدادی از فیلم های انتخابی جدا شده اند و حتی ایشان جلوی برخی فیلم ها ستاره گذاشته اند تا هیأت نظارت وزارت ارشاد روی آن ها حساسیت بیشتری داشته باشد و آن ها را رد کند.

جلالیان در همین راستا افزود: در مرحله سوم نیز هیأت نظارت وزارت ارشاد دوباره فیلم ها را فیلتر کرده است. واقعاً نمی دانم برای حدود ۶۰ فیلمی که قرار است در سینمای ایران مال که بسیار دور افتاده است و هر کسی نمی تواند به آنجا برود و تنها جمعیت فوق العاده اندکی به تماشای آن ها می نشینند این همه اعمال سانسور و محدودیت برای چیست؟ نکته قابل تأمل آنجا است که فیلمنامه های این فیلم ها اغلب مورد تأیید خود انجمن سینمای جوانان قرار گرفته و هیچ نکته خط قرمزی در آن ها وجود ندارد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بنده فکر می کنم این سخت گیری ها به ۲ دلیل صورت می گیرد اول آنکه اندیشه و تفکر را در سینماگران جوان بسوزانند و آن ها را مجبور کنند تا تنها بر اساس امیال شخصی این مدیران بی تدبیر فیلم بسازند و دوم تلاشی مذبوحانه برای اینکه مدیران بتوانند در دولت جدید پست و سمتی بگیرند! اما این در حالی است که دولت جدید هرگز فردی مثل آقای موسوی را که مشاور آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی دولت یازدهم بوده نخواهد پذیرفت و ایشان باید با مدیریت در سینما خداحافظی کنند.

کارگردان فیلم های کوتاه «یک روز طولانی» و «آدم پران» در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: بنده از سال ۸۹ در جشنواره فیلم کوتاه حضور داشتم و در این ۱۰ سال اخیر در ۶ دوره فیلم هایم در جشنواره به نمایش درآمد. بنده دوره های مدیریتی مختلفی که در انجمن سینمای جوانان بودند را در دولت های مختلف تجربه کردم و برای اولین بار امسال فیلم خودم توسط شورای نظارت ارشاد رد شد و جزو حذف شدگان بودم!

وی در این راستا متذکر شد: توقع ما از مدیران نیست چرا که آن ها تکلیف شان روشن است؛ بنده از معاون تولید انجمن سینمای جوانان که پیش فیلمسازان آبرو دارد و خیلی موثر و مفید بوده توقع دارم که با این رفتار زشت سانسورچیان برخورد عادی نداشته باشد و از سینماگران دفاع کند.

جلالیان در خاتمه این گفتگو افزود: برای بنده عجیب است که چرا شبکه نمایش خانگی با مخاطبان میلیونی به راحتی صحنه های تجاوز جنسی، استعمال مواد مخدر و هر نوع سیاهی را نشان می دهد اما فیلم کوتاه با مخاطب اندک سانسور می شود؟ کدامیک از آثار شبکه نمایش خانگی در راستای تحکیم بنیان خانواده و سیاست های کشور قدم برداشته اند؟ چرا اینقدر اجحاف و بی عدالتی در این ۲ حوزه وجود دارد؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.