به گزارش سینماپرس، مسعود اطیابی در گفتوگو با میزان پیرامون ادغام جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر گفت: من به شخصه علاقه زیادی به حضور در جشنواره فیلم فجر داشته و دارم، اما طی سالهای اخیر فرم برگزاری جشنواره فیلم فجر نه به صنعت سینما کمک کرد نه به ذائقه و سلیقه مخاطب و نه همچنین به بحث فرهنگ؛ چراکه جشنواره فیلم فجر تنها زمانی میتواند موفق عمل کند که به شکل ادغام شده برگزار شود تا از این طریق هم فیلمسازان داخلی و هم فیلمسازان خارجی در یک محفل آثار یکدیگر را تماشا کنند یک تبادل فرهنگی صورت بگیرد و جایگاه اصلی و ماهیت اصلی جشنواره فیلم فجر اینگونه به اثبات برسد.
وی در همین راستا ابراز کرد: ما در سینمای ایران آثاری داریم که لازم است هم در بخش بینالملل و هم در بخش آثار ملی دیده شوند تا از این طریق ارزشهای فرهنگی کشورمان را به دنیا مخابره شود اما پیش از این به شکل برنامهریزی شده تنها آثاری که به شکل سلیقهای انتخاب میشدند برای بخش جهانی به اکران در میآمدند و این اصلا اتفاق خوبی نبود؛ من معتقدم که برگزاری جشنواره فیلم فجر به شکل ادغام شده با تنوعی که در آثار دارد موجب زیبایی برگزاری این جشنواره میشود و همین تنوع و تفاوتها است که میتواند موجب گسترش دید فرهنگی و هنری هم مخاطبان و هم اهالی سینمای ایران و بخش بینالمللی شود.
اطیابی پیرامون برگزاری جشنواره فیلم فجر و اهمیت آن در ایام دهه فجر تأکید کرد: اینکه ما بخش بینالملل و مهمانان بینالمللی خود در ایام جشن ده فجر انقلاب اسلامی در محفل بزرگ سینمایی کشور در کنار خود داشته باشیم بسیار تأثیرگذارتر و زیباتر است تا اینکه با نام فجر جشنوارهای را در تاریخ دیگری برگزار کنیم و اینکه این جشنواره را از فضای اصلی خود خارج کنیم، متأسفانه طی چند سال اخیر این اتفاق افتاد و کاملا نادرست بود چرا که اینگونه به نظر میرسد که حرف اصلی جشنواره یک چیز است و حرف انقلاب اسلامی چیز دیگری است که این رویکرد اصلاً درست نیست.
کارگردان فیلم سینمایی «دینامیت» در همین راستا تاکید کرد: جشنواره فیلم فجر نام و هویت اصلی خود را از انقلاب اسلامی ایران میگیرد و همانطور که از نام او مشخص است جشنوارهای برای جشن پیروزی انقلاب اسلامی است و من فکر میکنم ادغام شدن جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیار خوبی بود که دوباره توسط رئیس جدید سازمان سینمایی رقم خورد، پیش از این هم محمد خزاعی خود نیز مخالف چنین رویکردی در فرمت برگزاری جشنواره فیلم فجر بود همچنین من معتقدم که ادغام بخش جهانی و ملی جشنواره نیاز سینمای ایران است.
کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» پیرامون حذف آثار سطحی از چرخه اکران سینما اظهار کرد: وقتی مردم در دوران کرونا حاضر هستند فیلم خوب را انتخاب کنند و برای آن بلیت بخرند و به سینما بروند به این معنی است که در چنین شرایطی بهتر است فیلمهایی که کیفیت خوبی ندارند و مردم به خاطر آنها حاضر نیستند بلیتی خریداری کنند ساخته نشود و از چرخه صنعت سینما شوند.
اطیابی در همین راستا بیان کرد: چرا باید برای فیلمهایی که مخاطب ندارند برق و دیگر امکانات یک سالن به هدر برود. اتفاق بد این روزهای صنعت سینمای ما همین موضوع است چرا که وقتی یک فیلم مخاطب نداشته باشد و به آن سالن برای اکران اختصاص داده شود حتی پول برق سالن آن سینما درنمیآید که بخواهد در آینده فیلمی برای مخاطبان بعدی اکران شود، بنابراین به نظر میرسد بهتر است دیگر خیلی از فیلمها وارد سینمای ایران نشوند.
کارکردان فیلم سینمایی «انفرادی» با اشاره به اهمیت جلوگیری از ارائه بودجه به آثار سطحی افزود: شاید در این مورد این نکته وارد باشد که چرا به چنین فیلمهایی بودجه تعلق میگیرد، اما به طور منطقی به فیلمهای بیکیفیت از این پس بهتر است اصلاً بودجه تعلق نگیرد چرا که این قبیل فیلمها نه تنها مخاطبی ندارد بلکه آن عده کمی که به سینما میروند و این فیلمها را تماشا میکنند با تأثیر منفی که از آن فیلم دریافت کردهاند از سالن خارج میشوند و این اتفاق تأثیر منفی بر نگاه مردم نسبت به سینما دارد و میتوان گفت برخی از این فیلمها بسیار بری مردم بدآموزی دارند.
این کارگردان سینما با اشاره به بحث نقد در مورد برخی از فیلمها که مدتی است باب شده اظهار داشت: بعضاً نقدهایی را در مورد برخی فیلمهای در حال اکران میبینیم که نمیتوان به آنها نقد گفت و چراکه بیشتر این نقدها جنبه تبلیغاتی دارد و نقد مؤثر به آنها نمیتوان گفت، وقتی فیلمی اصلا مخاطب ندارند چطور توسط برخی منتقدنماها به نقد آنها پرداخته میشود و با نفوذ سازنده فیلم در رسانهها برای این آثار تبلیغ در جهت تبلیغ این آثار میشود، چنین رویکردی و اصولا حضور چنین فیلمهایی در چرخه اکران موجب بدآموزی و تأثیر مخرب بر روی مخاطب میشود.
اطیابی اظهار داشت: من فکر میکنم این حرکتی که چند وقتی است در سینمای ایران نسبت به فیلمهایی که بدآموزی دارند صورت گرفته یک حرکت ضد انقلابی است، چرکه برخی میخواهند با ورود فیلمهای مبتذل به چرخه اکران موجوب تخریب چهره انقلاب اسلامی شوند، بسیاری از این افراد که فیلمهای مخرب تولید میکنند با نفوذ در نشریات متعدد سعی بر تبلیغ و مثبت جلوه دادن آثار خود میکنند و مخاطب را به سینما میکشانند در حالی که این آثار از نظر کارشناسی مخرب و ضد ارزش هستند.
وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت بیشتر نقدهایی که این روزها در قبال برخی فیلمها در رسانهها منتشر میشود نقد غیر واقعی است. ما شاهد این هستیم که افرادی خود را از نظر ظاهری موجه و انقلابی نشان میدهند، اما در در عمل به ساخت آثار مخرب میپردازند من به شخصه از شکل چنین روندی در سینمای ایران احساس خطر میکنم البته که مردم ما هوشیار هستند و فیلم خوب را از فیلم مخرب تشخیص میدهند، اما ما باید هوشیار باشیم و در انتخاب و اکران فیلمها از این پس دقت بیشتری کنیم.
ارسال نظر