چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر/۶

بحرالعلومی: هرچه می کشیم از عدم وجود استاندارد نگری و هدف گذاری برای استاندارد سازی در سینما است/ طی سال های اخیر جشنواره فجر بسیار عجیب و پر شائبه برگزار می شود

مریم بحرالعلومی

سینماپرس: مریم بحرالعلومی کارگردان و منتقد سینما در خصوص انتظارات از داوری های جشنواره فیلم فجر گفت: هرچه می کشیم از عدم وجود استاندارد نگری و هدف گذاری برای استاندارد سازی در سینما است؛ بی تردید اگر مدیران و مسئولان سینمایی نگاه استاندارد داشته باشند ناخودآگاه زیرمجموعه های آن ها هم ملزم می شوند تا با نگاهی استاندارد سینما را به پیش ببرند؛ اگر برخی سینماگران، رسانه ها و منتقدان معتقدند که جشنواره فیلم فجر در انتخاب و داوری آثار نگاهی غیراستاندارد و سلیقه ای دارد به واسطه آن است که مدیر بالادستی سینما در پی استانداردسازی نبوده و از این رو تا مدیران تغییر نگاه ندهند شاهد هیچ تحول مثبتی در جشنواره هم نخواهیم بود.

کارگردان فیلم های سینمایی «پاسیو» و «قطع فوری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم که نه فقط جشنواره فجر یا سایر جشنواره های سینمایی بلکه در عرصه تولید و عرضه، پروانه ساخت و نمایش و... هم ما باید دارای یک استاندارد مشخص باشیم تا کسی نتواند به صورت سلیقه ای فیلم یا فیلمسازی را حذف کند.

وی ادامه داد: در خصوص نحوه داوری آثار در جشنواره فیلم فجر بخش عمده ای از اتفاقات بر اساس سلیقه شخصی داوران رقم می خورد اما اگر مدیر برای آن ها قاعده و قانونی تعریف کرده باشد این افراد موظف می شوند بر اساس همان استاندارد و چارچوب از پیش تعیین شده و مشخص مبادرت به داوری آثار کنند.

بحرالعلومی سپس با بیان اینکه فیلم «شهربانو» زخمی همین فقدان استانداردسازی در داوری و انتخاب آثار جشنواره فجر است یادآور شد: بسیاری از کارشناسان و منتقدان سینما و اصحاب قلم که فیلم مرا سال گذشته و پیش از برگزاری جشنواره تماشا کردند معتقد بودند این فیلم قابلیت حضور در جشنواره را داشته اما متأسفانه به دلیل فقدان دیدگاه استاندارد این اتفاق رخ نداد و فیلم ما مهجور واقع شد.

این سینماگر تأکید کرد: متأسفانه یک قانون نانوشته ای هم در سینمای ما وجود دارد که اگر فیلمی نتواند در جشنواره فجر حضور پیدا کند و دیده شود بعدها مهجور می ماند و حتی برای اکران هم به هزار و یک مشکل بر می خورد! به خصوص این اتفاق همواره برای سینماگران مستقل بیشتر رخ می دهد و زحمات آن ها و تیم شان همواره نادیده گرفته می شود.

این عضو جامعه صنفی تهیه کنندگان بیان کرد: اولین قدم برای استانداردسازی داوری های جشنواره این است مدیران کسانی را انتخاب کنند که در مقام داور از توان و دانش و تجربه کافی برخوردار باشند و بتوانند بدون حق و ناحق کردن به درستی از جایگاهی که به آن ها تعلق گرفته بهره ببرند.

وی سپس با بیان اینکه طی سال های اخیر جشنواره فجر بسیار عجیب و پر شائبه برگزار می شود تصریح کرد: برخلاف جشنواره های سینمای جهان که ما هیچ گاه در روند داوری و انتخاب آثار شاهد اعتراض و انتقادی نیستیم، در جشنواره فیلم فجر همواره انتقادات و اعتراضاتی جدی به نحوه داوری و انتخاب آثار وجود دارد که بی شک این اتفاق به دلیل همان فقدان نگاه سالم و استاندارد است.

بحرالعلومی متذکر شد: بارها دیده شده از میان تعداد زیادی فیلم های حاضر در جشنواره معمولا فقط ۳-۴ فیلم مورد توجه داوران قرار می گیرند. این بدان معنا است که گویا از ابتدا نظرها بر این بوده که همین فیلم ها قابلیت حضور در جشنواره را دارند و بقیه فیلم ها به اصطلاح برای جوری جنس در لیست فیلم های جشنواره قرار گرفته اند!

این کارگردان جوان در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم با شفاف سازی و استانداردسازی در سینما و جشنواره فیلم فجر بتوانیم شاهد رفع شائبه های فراوان باشیم. ای کاش روزی برسد که مدیران صراحتاً عنوان کنند فلان فیلم بر اساس چه پارامتری انتخاب شده و یا فلان فیلمی که به زعم کارشناسان سینما قابلیت حضور در جشنواره را داشته چرا بیرون مانده و اجازه حضور و دیده شدن در مهمترین رویداد سینمایی کشور را پیدا نکرده است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.