شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵

شبکه چهار سیما؛

«زاویه» به سراغ بررسی رویداد انقلاب اسلامی از نگاه اندیشمندان علوم انسانی می‌رود

انقلاب فرهنگی

سینماپرس: از نهم تا بیستم بهمن‌ماه، ویژه برنامه های «زاویه» به مناسبت دهه فجر، ساعت ۱۰ شب از شبکه‌ی چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در این ویژه برنامه‌ها، موضوعات مرتبط با رویداد انقلاب اسلامی را از نگاه اندیشمندان علوم انسانی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت.
ویژه‌برنامه‌های «زاویه» با موضوعاتی چون آرمانِ انقلاب، ایده‌ی انقلاب، جهان انقلاب و قانون انقلاب به بررسی شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دوره‌ی انقلاب خواهد پرداخت.
همین طور جریان انقلاب تا امروز را نقد خواهد کرد و با بازنمایی سیر حرکت انقلاب اسلامی از ابتدای پیدایش تا هم‌اکنون، تصویری نو برای پژوهشگران عرصه‌ی علوم انسانی به نمایش خواهد گذاشت.
در این مجموعه پیرامون آینده‌ی پیشِ روی انقلاب اسلامی سخن خواهیم گفت و از اساتید علوم انسانی سوال‌هایی در مورد ارتباط متقابل جهان با انقلاب ایران، انسانی که ایده‌ی انقلاب را پرورش داد و انسانی که انقلاب تعین بخشید، آرمان‌های مردم در دوره‌ی انقلاب و ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی، خواهیم پرسید.
در ویژه‌برنامه‌های زاویه که با حضور یک مهمان برگزار خواهد شد، اساتید علوم انسانی مانند دکتر پارسانیا، دکتر اسماعیلی، دکتر متقی و دکتر آزاد حضور خواهند یافت.
بنابراین گزارش، اولین قسمت از ویژه برنامه دهه فجر زاویه در گفتگو با محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به نسبت مردم و انقلاب می‌پردازد.
انقلاب چه معنایی دارد؟ آیا یک اتفاق تاریخی است؟ نتیجه این دیدگاه در ارتباط با مردم چیست؟ آیا یک جریان مداوم است؟ نتیجه این دیدگاه در ارتباط با مردم چیست؟
وقتی میگوییم «مردم» چه معنایی از آن متبادر می‌شود؟ آیا می‌شود معانی گوناگونی از مردم در ذهن داشته باشیم یا یک تعبیر واحد از آن وجود دارد؟
معنای مردم در تاریخ انقلاب آیا یک مفهوم ثابت بوده است یا تحول تاریخی کرده است؟ منشاء این تحول تاریخی در معنا و - به تبع آن- در مصداق مردم چه بوده؟ نتایج این تحول معنایی چه بوده؟
رابطه مردم و انقلاب از چه نوعی است؟
مردم برای انقلاب یا انقلاب برای مردم؟
انقلاب یا مردم؟ کدامیک در ترازو مهمترند؟ کدام باید به نفع دیگری نادیده رفته شود؟
چه طرز تلقی نسبت به مردم و انقلاب و نسبت میان آنها، میتواند آینده مردم و انقلاب را تضمین کند؟
«زاویه» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه دینی شبکه چهار سیما است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.