دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۵

سربخش: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود/ مسئولان نگذارند اشتباهات جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و... را مجدداً شاهد باشیم

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود گفت: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود و مهمترین اتفاق برای تحقق این هدف آن است که داورانی انتخاب شوند که این بعد را تقویت کنند و فیلم هایی که با اهداف انقلاب سازگار است را مورد حمایت قرار دهند نه اینکه مانند جشنواره چهلم شاهد آن باشیم که برخی جوایز اصلی به فیلم هایی اعطا شد که بعضاً تصویری چرک و سیاه از جامعه نشان دادند.

مدیر مسئول نشریه «سینما رسانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان نگذارند اشتباهات جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و... را مجدداً شاهد باشیم؛ این اتفاق بسیار دردآور بود که یکی از سایت های فروش بلیت اسامی برگزیدگان را پیش از زمان اختتامیه لو داد و در نهایت مدیران جشنواره هم هیچ کاری انجام ندادند! این ها نشان از آن دارد که کادر اجرایی و مدیریتی جشنواره چهلم به شدت دچار ضعف بود.

وی تأکید کرد: از این رو کمترین خواسته ما از رئیس سازمان سینمایی تغییرات صد در صدی در تیم کادر اجرایی جشنواره فجر است؛ باید انسان های موجه و متخصص و با وقار و متعهد جایگزین نیروهایی شوند که در جشنواره چهلم فعالیت می کردند.

سربخش سپس با بیان اینکه یادمان نرود که سیاست کلی دولت سیزدهم تغییر است و این تغییر در جهت تثبیت انقلاب اسلامی و نفوذ منطقه ای ایران باید شکل بگیرد اظهار داشت: همه ما باید بدانیم اتاق فکری در آن طرف مرزها علیه ما وجود دارد و ما باید برعکس آن چه آن ها می خواهند عمل کنیم و در جهت تغییر به نفع نظام باشیم.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: داورانی که برای جشنواره فجر انقلاب معرفی می شوند بسیار مهم هستند؛ ما باید داورانی را برگزینیم که دل در گرو ولایت و انقلاب اسلامی داشته باشند نه داورانی که در جشنواره چهلم آمدند و جایزه بهترین فیلمنامه را به شخصی دادند که تصویری زننده از کشور ارائه کرده بود. خوب این ها مشخص می شود داوران بر اساس خواسته و نیاز چه کسانی و با چه رویکردی فیلم ها را داوری کردند!

وی متذکر شد: قبل از انتخاب و معرفی داوران باید با آن ها قول و قرار گذاشته شود که انتخاب هایی بر اساس مصلحت نظام داشته باشند و باعث شوند تا جشنواره فجر انقلاب مروج فرهنگ و آرمان های انقلابی باشد.

سربخش در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: جشنواره فیلم فجر وقتی می خواست تأسیس شود بخشی را به نهضت آزادی بخش اختصاص داده بود. همه می دانیم بزرگترین دشمن ما غرب و آمریکایی ها هستند و ما باید از امکانات و تفکرات و ایده های کشورهای دیگر علیه غرب و آمریکا به عنوان امپریالیسم جهانی استفاده کنیم و از توانمندی های کشورهای دیگر بهره ببریم و مجدداً نهضت آزادی بخش جهانی را در جشنواره فجر انقلاب احیاء کنیم.

وی در پایان این گفتگو اضافه کرد: این مدیران فرهنگی هستند که فیلم می سازند. آن هستند که برای سینمای کشور سیاست گذاری که می کنند و بر اساس نظرات آن ها است که تکیلف سینمای ایران روشن می شود. دولت جدید باید با فرهنگ و باور مردم، با مسائل ملی و مذهبی همسو باشد. مدیران سینمایی دولت سیزدهم اجازه نباید بدهند فیلم هایی که مسائل فرهنگی و هنری و باور مردم را زیر سوأل می برد وارد جشنواره شود و این رویداد بر ضد خودش بدل شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.