دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹

بهروز بقایی:

متاسفانه سینمای امروز کاملا به سمت گیشه رفته است!

بهروز بقایی

سینماپرس: بازیگر «توی گوش سالمم زمزمه کن» گفت: متاسفانه مساله قرارداد آثار که بین تهیه کننده یا اسپانسر و دیگر عوامل بسته می‌شود در همان روزهای اول قرارداد سندیت دارد اما هرچه از زمان امضای قرارداد فاصله می گیریم این قرارداد کمتر قابل استناد می شود.

به گزارش سینماپرس، بهروز بقایی در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت کنونی قراردادهای سینمایی و اعتبار آنها گفت: متاسفانه مساله قرارداد آثار که بین تهیه کننده یا اسپانسر و دیگر عوامل بسته می‌شود در همان روزهای اول قرارداد سندیت دارد اما هرچه از زمان امضای قرارداد فاصله می گیریم این قرارداد کمتر قابل استناد می شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: به طور معمول یک قرارداد در سه قسط یا بیشتر بین بازیگر و تهیه کننده به امضا می‌رسد، معمولا قسط اول در زمان امضای قرارداد و قسط دوم همزمان با شروع فیلمبرداری پرداخت می شود، اما در اکثریت مواقع قسط سوم و چهارم که باید در حین فیلمبرداری و یا پایان آن پرداخت شود یا بسیار دیر پرداخت شده و یا به طور کلی فراموش می شود.

بازیگر «توی گوش سالمم زمزمه کن» در همین راستا تاکید کرد: در صورت بروز مشکل در قرارداد و یا عدم تعهد دو طرف مشکلات فراوانی به وجود می آید، البته این بدقولی همیشه از سمت تهیه کننده نیست و گاها می بینیم که رعایت نکردن تعهدات کاری از سوی طرف دوم که یا بازیگر است و یا سایر عوامل صورت می گیرد. به طور کلی بعد از بروز چنین مشکلاتی طرفین به خانه سینما رجوع می کنند تا مساله را مرتفع کنند.

وی وجود نهادی قضایی و حقوقی در بحث قرارداد بازیگران و عوامل سینمایی را واجب دانست و اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نبود بازوی حقوقی و قضایی قراردادهای سینمایی بعد از ارسال به خانه سینما دچار گذر زمان و تکرار می شوند، این وضعیت و رجوع مکرر طرف شاکی تا حدی ادامه پیدا می کند که از یک جایی به بعد قید پول را زده و به طور کلی کنار می کشد. در صورتی که اگر این قراردادها کاملا رسمی و حقوقی امضا شوند قابلیت پیگیری بالایی خواهند داشت و از آن به بعد شاهد بدقولی های رایج نخواهیم بود.

بقایی در همین رابطه تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه در این میان بیشترین ضرر را بازیگران کم حاشیه می کنند، بازیگرانی که اهل شلوغ کاری نیستند و ترجیح می دهند در آرامش به کارشان رسیدگی شود، برای چنین افرادی که به دنبال حق خود هستند لازم است تا فرایند قراردادهای سینمایی دچار تغییرات جدی شود.

وی پیرامون آخرین وضعیت ساخت فیلم سینمایی خود با موضوع دفاع مقدس افزود: خیلی دوست داشتم تا این فیلم را هر جور شده بسازم، به نوعی احساس ادای دین به دوران دفاع مقدس داشتم اما متاسفانه کسی برای ساخت این پروزه من را حمایت نکرد و به همین دلیل مجبور شدم آن را کنار بگذارم.

وی در همین راستا ادامه داد: من بیش از پنج سال است که می‌خواهم این فیلم را جلوی دوربین ببرم، فیلمنامه را کامل کردم و برای ساخت به افراد زیادی سپردم اما هیچ حامی یا سرمایه گذاری پیدا نشد، عجیب است که با وجود مضمون دفاع مقدسی هیچ کسی پشت این فیلم را نگرفت.

این بازیگر سینما و تئاتر نبود حمایت از آثار مستقل را ناامید کننده خواند و اظهار کرد: من می خواستم فیلمی در ژانر جنگ و موضوع دفاع مقدس بسازم، منتها به عنوان یک کارگردان مستقل قصدم ساخت اثری متفاوت بود اما انگار تا وقتی که یک لابی یا رابطه ای نداشته باشید حتی ساخت فیلم دفاع مقدسی هم ناممکن است.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: متاسفانه سینمای امروز کاملا به سمت گیشه رفته است، همه چیز در سینما فروش است، خب وقتی یک سرمایه گذار می داند که ممکن است اثری با موضوع دفاع مقدس فروش یک فیلم کمدی را نداشته باشد از همان ابتدا سمت فیلمی مثل فیلم من نیامده و سراغ فیلم های کمدی می رود که فروششان به نوعی تضمین شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.