چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

بی توجهی به سینمای دفاع مقدس/۲

همراه: مسئولان حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند و زمانی جلو می آیند که فیلم خوبی ساخته شده باشد و بخواهند با عوامل آن عکس یادگاری بگیرند!

ابوالفضل همراه در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی

سینماپرس: ابوالفضل همراه رئیس فرهنگسرای نیاوران و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: مسئولان حمایتی از سینمای دفاع مقدس ندارند و زمانی جلو می آیند که فیلم خوبی ساخته شده باشد و بخواهند با عوامل آن عکس یادگاری بگیرند و تولید آن فیلم را به نام خود تمام کنند و به مدیران بالادستی شان بیلان های کذب ارائه کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «رسوایی» و «اخراجی ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به مقوله بسیار مهم و ارزشمند دفاع مقدس در حالی است که باید سالانه ده ها فیلم باکیفیت در این حوزه بسازند اما از یک طرف شناختی به این حوزه ندارند و از سوی دیگر اصلاً هنر و سینما برایشان مهم نیست و تنها به دنبال جایگاه و موقعیت خودشان هستند.

وی ادامه داد: اگر قرار بود برای سینمای دفاع مقدس کار جدی صورت گیرد با وجود این همه نهاد و سازمان و ارگان متعدد فرهنگی و هنری که همگی شان هم مدعی حمایت از دفاع مقدس هستند باید کار جدی صورت می گرفت اما متأسفانه چیزی از آن ها بیرون نمی آید و ما تنها شاهد وعده هایی از سوی آن ها هستیم که قطعاً جنبه عملی به خود نخواهد گرفت.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به مقوله ارزشمند دفاع مقدس باعث شده تا هنرمندان دغدغه مند این حوزه هم دلگرمی خود را برای ادامه کار در این عرصه از دست بدهند و برای گذران زندگی مجبور شوند به سمت و سوی دیگری بروند.

همراه سپس با اشاره به جمله تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» یادآور شد: همین جمله حضرت امام (ره) نشان دهنده عظمت والای این اتفاق تاریخی در دوران دفاع مقدس است. بی شک اگر چنین اتفاقی در هر کشور دیگری افتاده بود مسئولان فرهنگی آن کشور با بهره گیری از وقایع آن اتفاق تاکنون صدها فیلم و سریال در رابطه با آن تولید کرده بودند اما مدیران فرهنگی و سینمایی ما جز وعده دادن چیز دیگری بلد نیستند و همین باعث شده تا فیلم ها و سریال های ارزشمند در خصوص سالروز آزادسازی خرمشهر رسماً به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

وی متذکر شد: این باعث تأسف است که ما منابع بسیار ارزشمندی مثل کتاب های دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان و سلحشوران آن دوران را در دست داریم اما از این منابع غنی بهره نمی بریم.

این بازیگر تأکید کرد: کشورهای صاحب سینما و پیشرو در حوزه سینما مفاهیم و ارزش هایی که برایشان مهم است را به عنوان ژانر اختصاصی در نظر می گیرند و روی آن مانور می دهند. هالیوود هر آنچه را بخواهد توسط سینما اشاعه می دهد. همین همسایه ما یعنی ترکیه در حوزه تاریخ سازی مبادرت به تولید فیلم های انبوهی کرده اما ما از وقایع مهمی که داریم استفاده نمی کنیم.

همراه سپس با انتقاد شدید از وضعیت کنونی سینمای کشور اظهار داشت: رویکرد مدیران ما اشاعه سینمای شبه روشنفکری و یا کمدی سخیف شده که جز ترویج لودگی و ابتذال و پوچ گرایی چیز دیگری برای جامعه در پی ندارند. این در حالی است که ما باورها و سنت های ارزشمند و عمیقی داریم که باید از دل آن ها صدها فیلم و سریال بیرون بیاوریم و اولید کنیم.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: «موقعیت مهدی» ثابت کرد اگر فیلم خوبی در حوزه دفاع مقدس تولید شود می تواند با استقبال چشمگیر همراه باشد این فیلم هم استقبال جامعه را در پی داشت هم منتقدان از آن به عنوان فیلمی با تکنیک و محتوای خوب یاد کردند. این نشان می دهد اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنیم می توانیم دستاوردهای خوب داشته باشیم اما نباید فراموش کنیم که مخاطب دنبال فیلم خوب است نه هر فیلمی که تنها عنوان فیلم داشته باشد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.