سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

بی توجهی به سینمای دفاع مقدس/۱

شاکری: حوزه هنری، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در خصوص تولید آثار داستانی با محوریت دفاع مقدس کم کاری شدیدی دارند

مجتبی شاکری

سینماپرس: مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: حوزه هنری، وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در خصوص تولید آثار داستانی با محوریت دفاع مقدس کم کاری شدیدی دارند و باید تمام اهتمام خود را به کار گیرند تا زمینه برای تولید فیلم های سینمایی با محوریت وقایع ۸ سال دفاع مقدس و به ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر فراهم شود.

داور جشنواره فیلم وحدت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه علاوه بر نهادهای سینمایی، رسانه ملی نیز کم کاری جدی در این زمینه دارد. سوألی که مدت ها است ذهن بنده را درگیر کرده این است که چرا بیشتر داستان های عاشقانه مبنای تولید قرار می گیرند؟

وی ادامه داد: متأسفانه حق جایگاه دفاع مقدس در سینما و تلویزیون ما به درستی ادا نشده و این در حالی است که دفاع مقدس سرمایه بسیار عظیمی برای کشور ما است اما در سینما و رسانه ملی و در قالب فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی حتی ۱۰ درصد این سرمایه عظیم را هم به تصویر نکشیده ایم.

شاکری خاطرنشان کرد: مدیران وزارت ارشاد و رسانه ملی باید هرچه زودتر تکلیف خودشان را به دفاع مقدس روشن کنند؛ دفاع مقدس نیاز به سرمایه گذاری ویژه ای دارد و مدیران فرهنگی و سینمایی باید بخش اعظمی از سرمایه های خود را برای نشان دادن دستاوردهای حماسه های عظیم این دوران مصرف کنند.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: البته خوشبختانه در حوزه مستند کارهای قابل دفاع خوبی صورت گرفته و البته این به دلیل خطی است که شهید آوینی تأسیس کرد و امروز نسل جوان مستندساز آن را دنبال می کند.

وی متذکر شد: بنده معتقدم مدیران وزارت ارشاد باید تدبیر ویژه ای هم برای بدل شدن وقایع دفاع مقدس به شکل رمان و کتاب داشته باشند تا اقتباس های خوبی از این آثار صورت گیرد. در تمامی کشورهای دنیا مرسوم است که فیلم های مهم از روی کتاب ها اقتباس می شوند و ما نیز باید این رویه مهم را دنبال کنیم.

شاکری در پایان این گفتگو افزود: ما باید به الگوی فرهنگی تراز انقلاب اسلامی برسیم و این مهم محقق نمی شود مگر اینکه تمامی توجه خود را معطوف به نقاط عطف مهمی مانند دوران دفاع مقدس کنیم و همه تلاش مان را به کار گیریم تا آثار شایسته ای در این زمینه به تولید برسند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.