یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

نشست « معاون سیاسی سازمان صداوسیما» با دانشجویان و استادان «دانشگاه صداوسیما»؛

خدابخشی: با پدیده‌ای در معاونت سیاسی مواجه بودیم که اسمش را «شهوت سوژه» می‌گذارم/چیزی به نام تحریریه تخصصی نداشتیم!

علیرضا خدابخشی

سینماپرس: علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما در دیداری صمیمانه با نمایندگان دانشجویی دانشگاه صداوسیما ضمن شنیدن نکات انتقادی آن به طرح مواردی درباره تحول در بخش‌های خبری رسانه ملی پرداخت.

به گزارش سینماپرس، نشست صمیمانه علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما با دانشجویان و استادان دانشگاه صداوسیما امروز یکشنبه هشتم خردادماه در محل این دانشگاه برگزار شد.

چقدر باید بگذرد تا تحول را احساس کنیم؟

در ابتدای این نشست موسوی سرحدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در سخنانی خطاب به بخشی‌زاده بیان کرد: شما اولین انتصاب آقای جبلی در مقام رئیس جدید سازمان صداوسیما بودید و اکنون حدود هشت ماه از این انتصاب می‌گذرد. تغییرات خبری چه برای ما چه مخاطب خبر خیلی مشهود نیست، چقدر باید بگذرد تا مخاطب این تحول را حس کند؟ مسأله دیگر اینکه آقای جبلی گفتند ما روابط عمومی نیستیم و تغییراتی هم در بحث سوخت کاملاً دیده شد، صداوسیما و معاونت خبر در آن موارد خیلی خوب عمل کرد اما بعد از آن در موضوعات متروپل و یارانه‌ها این اتفاق ادامه پیدا نکرد.

وی اضافه کرد: گفته شده شما نگاه به جذب از بیرون سازمان دارید در حالی که دانشگاه صدا و سیما وظیفه‌اش این است که برای سازمان نیرو تربیت کند. نظر شما نسبت به دانشگاه به عنوان تامین کننده نیروی سازمان چیست؟

این فعال دانشجویی مطرح کرد: تا مسأله ای در کشور بحران نشود صداوسیما به مطالبه نمی‌پردازد ما متروپل‌هایی را در کشور داریم که با یک کار تحقیقی می‌توان آنها را مشخص و پیش از فاجعه به آنها بپردازیم. شما در قبال دانشگاه مسئولیت دارید و انتظار است که فرایندی را تعریف کنید تا دانشجویان دایماً با سازمان در ارتباط و در رفت و آمد برای کارآموزی و کسب تجربه باشند.

پیوند میان نیروهای متخصص دانشگاه با معاونت سیاسی

زرین‌کلاه نماینده انجمن علمی ارتباطات نیز در سخنانی گفت: ما کارگاه‌های تخصصی مستندسازی خبری برگزار کردیم و دوستانی داریم که متخصص هستند و اگر بتوان نیوز روم دانشگاه را به نیوزروم معاونت پیوند داد اتفاق خوبی است.

وی همچنین به تولیدات تخصصی این دانشگاه اشاره و بیان کرد: در ساختار معاونت سیما گروه و مدیر گروه‌هایی داریم که باید از این طریق کارهای را می‌توان پیگیری کرد اما در ساختار معاونت سیاسی این گروه‌ها وجود ندارد و کاش بتوان ساختار جایگزینی تعریف کرد تا در تولیدات دانشجویی همکاری بهتری شکل بگیرد.

«خبر» پیشانی سازمان است

فراشی نماینده جامعه رسانه اسلامی هم در سوال خود مطرح کرد: در کشور مجموعه اتفاقاتی رخ داده است که تا حدی باعث شد مرجعیت رسانه ملی دچار خدشه شود، شما در دوره تحول منصوب شدید. تحول باید نشانه‌های از خود به جا بگذارد یعنی خروجی آن مشخص شود.

وی افزود: خبر پیشانی سازمان است و مثل سیما نیست که به طور مثال چند سال برای یک سریال طول بکشد. در این مدت تغییرات ساختاری هم انجام شد اما می‌خواهیم خروجی آن را بدانیم. ما می‌خواهیم از شما بشنویم که با عدد و رقم و آماری تر بگویید چه اتفاقی در این مدت رخ داده است.

معاون سیاسی: نگاه ما جذب براساس نیازهاست

در ادامه نشست خدابخشی در جایگاه قرار گرفت تا به پرسش‌ها پاسخ دهد و در ابتدا با اشاره به عزای عمومی به خاطر حادثه آبادان تسلیت گفت. وی در ادامه بیان کرد: ارتباط دانشجویان با معاونت سیاسی و حضور آنها برای کارآموزی کاری ساده و سهل‌الوصول است و من هم موافقم و حتماً با یک هماهنگی اداری انجام خواهد شد. اینکه گفته شد نگاه معاونت سیاسی به جذب از بیرون است نه از دانشگاه، درست نیست. نگاه ما جذب بر اساس نیازها و جذب بر اساس شایسته گزینی‌ها و انتخاب بهترین هاست. این بهترین‌ها ممکن است در داخل دانشگاه باشند یا خارج از دانشگاه، اما اولویت با دانشگاه است. طبیعی است که شما با فرم‌ها و قالب‌های معاونت بیش از رقبای خود در خارج از دانشگاه آشنا هستید و در اولویت هستید.

وی اضافه کرد: درباره تحول در معاونت سیاسی باید گفت همیشه معیار و مزایایی برای رسانه ملی وجود دارد و آن قدرت تأثیرگذاری آن در توسعه کشور بوده است. اینکه رسانه ما با وجود اینکه انحصاری بوده چقدر توانسته در توسعه تاثیرگذار باشد محل بحث است. نگاهی تحلیلی، ما را به این نتیجه می‌رساند که پس از جنگ که هم کشور توسعه پیدا کرده و هم رسانه گسترش پیدا کرده اما در بسیاری موارد رسانه نقش جدی در توسعه کشور نداشته و انبوهی از آمال و آرزوها در کشور انباشته شده و محقق نشده است با وجودی که اسناد بالادستی و کار کارشناسی زیادی برای آنجا انجام شده است.

باید به تعریف واحد از «تحول» برسیم

خدابخشی تصریح کرد: آنچه که درباره انتقادها به تحول بیان شد باید گفت ما باید ابتدا به تعریف واحد از تحول برسیم. ممکن است تعریف ما با شما از تحول متفاوت باشد.

معاون سیاسی سازمان در ادامه درباره یک ویدیو که ابتدای انتصاب او وایرال شد گفت: من از حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش طرحی با نام مدیریت سندمحور رسانه داشتم. زمانی به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و کارمند رسانه ملی این نکته را در جلسه‌ای به آقای ضرغامی مطرح کردم که گفتمان رایج بر صداوسیما گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی کشور و گفتمان مطالبات مورد نظر رهبری نیست. ما انبوهی از اسناد بالادستی را داریم که مراحل کارشناسی و تصویب را گذرانده اما سال هاست روی زمین مانده و اجرا نشده است.

خدابخشی درباره برخی از سوژه‌های مورد نظر دانشجویان عنوان کرد: رکن اول در تحول در معاونت سیاسی سند محوری است یعنی سلیقه کارشناس و خبرنگار مبنای تعیین سوژه‌های معاونت نیست بلکه مبنا اسناد بالادستی است. رکن دوم مسأله «پیگیری» است. ما با پدیده‌ای در معاونت سیاسی مواجه بودیم که اسمش را «شهوت سوژه» می‌گذارم. خبرنگاران سوژه‌ای را دنبال می‌کنند و بعد کنار می‌گذارند و به سراغ سوژه بعدی می‌روند. آیا سوژه‌ای که زخمی کردند و به عنوان اولویت رسانه مطرح کردند پیگیری شد یا به وضعیت مطلوب رسید؟ حدود ۷۰ درصد موضوعاتی که در خبر به آن‌ها پرداخته می‌شود سوژه‌های غیر رویدادی است.

وی با اشاره به رکن دیگر تحول در خبررسانی گفت: رکن سوم بحث تخصص‌گرایی است. تا قبل از شروع تحول حدود ۵۰ تحریریه خبری داشتیم که هر یک حدود ۱۰ نیروی محتوایی داشتند و کارشان تنظیم خبر بود و همه موازی کاری می‌کردند. چیزی به نام تحریریه تخصصی نداشتیم اما اتفاقی که در این مدت رخ داد این بود که حدود ۳۵ گروه تخصصی تشکیل دادیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.