سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳

در بازدید «ابراهیم الدیلمی» از «حوزه هنری» مطرح شد؛

در خواست رسمی «سفیر یمن» برای تأسیس دفتر «حوزه هنری» در این کشور

حوزه هنری

سینماپرس: سفیر یمن در ایران، طی بازدید از حوزه هنری انقلاب اسلامی ایجاد شعبه حوزه هنری در یمن را منشأ تحولات بزرگ و ضروری دانست و از دادمان رئیس حوزه هنری خواستار ایجاد دفتر حوزه هنری در یمن شد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم الدیلمی سفیر جمهوری یمن در ایران عصر روز گذشته دوشنبه، ۹ خرداد پس از حضور در حوزه هنری انقلاب اسلامی و بازدید از تولیدات ادبی، نمایشی و گالری‌های خانه عکاسان ایران با «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزه هنری دیدار کرد.

دادمان: آماده انتقال تجربیات هنری و رسانه‌ای به مجاهدین یمن هستیم

دادمان در ابتدا ضمن خوش‌آمدگویی برای حضور الدیلمی در حوزه هنری گفت: امیدواریم این دیدارها موجب هم‌افزایی و همکاری مشترک شود؛ ما از دیدار برادران مجاهد یمنی خوشحال هستیم و خودمان را در جبهه مجاهدت و مبارزه و جهاد همراه با شما می‌دانیم و احساس می‌کنیم باید پشتیبان و همراه شما باشیم و امید است ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای را در جهت تقویت جبهه مقاومت اسلامی به‌کار ببندیم.

وی با بیان اینکه حوزه هنری انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تأسیس شده است، افزود: این مجموعه از ابتدا تحت هدایت، نظارت و راهبری رهبران میانی انقلاب همچون آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله شهید بهشتی فعالیت داشته است و در واقع حوزه هنری اصلی‌ترین پایگاه و مرکز حضور هنرمندانی است که دلبسته به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌باشند.

رئیس حوزه هنری به فعالیت‌های گسترده این مجموعه در شاخه‌های هنری ادبیات، شعر، داستان، موسیقی، تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی، معماری، عکس و ... اشاره کرد و گفت: ما در حوزه هنری کشف استعداد، پرورش هنرمند و تولید هنری و توزیع را انجام می‌دهیم.

دادمان درباره گستردگی فعالیت‌های حوزه هنری عنوان کرد: حوزه هنری در مراکز استان‌های ایران نمایندگی دارد و در دوره جدید فعالیت‌ها در برخی از کشورهای منطقه نیز نمایندگی تأسیس کرده‌ایم.

وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به تولیدات حوزه هنری اظهار داشت: رهبر انقلاب عنایت خاص و ویژه‌ای به تولیدات این مرکز دارند و کارهای ما را دنبال می‌کنند، لذا بسیاری از تولیدات ما در حوزه هنری توسط ایشان تقریظ یا حاشیه‌نویسی و مورد عنایت قرار گرفته است. ایشان در سال‌های اخیر پیش از کرونا به‌صورت ماهانه دیدارهایی را با هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری این مجموعه داشتند.

رئیس حوزه هنری یادآور شد: یکی از نقاط اصلی مورد تأکید ایشان نقل قصه‌ها و خاطرات مربوط به رزمندگان، رهبران و مبارزین انقلابی بوده است که به‌نوعی حوزه هنری در تولید آن‌ها پیشتاز بوده است. این خاطرات از رزمندگان، شهدا و مجاهدین خیلی در داخل کشور و همچنین در بین کشورهای منطقه و علاقه‌مندان مقاومت اسلامی مورد استقبال قرار گرفته است که یکی از دوستان حزب‌الله لبنان در همین رابطه گفت «خیلی از رزمندگان ایرانی، سوری و لبنانی که در ماجرای دفاع از حرم جنگیدند و مقاومت و مجاهدت کردند متأثر از خاطرات همین کتاب‌ها بودند که مرتبط به شهدا بود».

دادمان با تأکید بر اینکه حوزه هنری در حیطه تربیت نیرو در شاخه‌های هنری به جایگاه خوبی رسیده است که در ارتباط با کشورهای لبنان، عراق و سوریه درحال انتقال است، گفت: سعی ما در ارتباطات برون مرزی حوزه هنری چنین بوده است که دانش و تجربه شکل گرفته خودمان را منتقل کنیم تا حوزه هنری غیر ایرانی و بلکه لبنانی، سوری و عراقی در کشورهای مدنظر شکل دهیم.

وی در ادامه مقاومت مردم یمن را تحسین کرد و گفت: همه مردم ایران، جوانان و میانسالان و مردان و زنان امروز متأثر از مقاومت، فداکاری و ایستادگی مردم یمن هستند. ما ضمن اذعان و افتخار به شما، از مجاهدت و ایثار مردم یمن یاد می‌گیریم. در ادامه ما خودمان را در این جنگ بزرگی که به مردم یمن تحمیل شده است، با شما می‌دانیم. ما را در حوزه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در کنار خودتان ببینید و هر ظرفیت زیرساختی و نرم‌افزاری و تجربی وجود داشته باشد آمادگی انتقال به برادران یمنی وجود دارد.

رئیس حوزه هنری پرداختن به موضوع دفاع مقدس و مقاومت را مهم‌ترین مأموریت این مجموعه دانست و تأکید کرد: این موضوع تکلیفی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ما مشخص کرده‌اند و ایشان در سال ۱۳۹۹ مطالبه‌ی افزایش ۱۰۰ برابری تولیدات فرهنگی و هنری این زمینه را داشتند.

الدیلمی: متقاضی ایجاد حوزه هنری در یمن هستیم

در ادامه، ابراهیم الدیلمی سفیر جمهوری یمن از حضور در حوزه هنری ابراز خوشحالی کرد و گفت: روابط ما با ایران از قدیم و دیرباز و حتی قبل و بعد از اسلام وجود داشته است و قدمت آن بیش از هزار سال است. ما در یمن قبل از اینکه ارتباط رسمی با جمهوری اسلامی داشته باشیم، قلب مان در ارتباط با جمهوری اسلامی بود، لذا اولین رادیوی مردم یمن قبل از وجود ماهواره‌ها و وسایل ارتباط جمعی، رادیوی ایران بود.

وی ایجاد شعبه حوزه هنری در یمن را منشأ تحولات بزرگ و ضروری دانست و تأکید کرد: اگر شما از آمادگی خودتان برای کمک به ما نمی‌گفتید ما چنین درخواستی داشتیم. در بازدید از بخش‌های مختلف حوزه هنری تولیدات هنری را مشاهده کردیم و به اهمیت آن‌ها پی بردیم لذا از شما درخواست می‌کنیم چنین مجموعه‌ای در یمن ایجاد شود و در همین رابطه طی روزهای آینده ما اقدامات مقدماتی را انجام خواهیم داد و هیئتی از یمن را به دیدار شما مأمور خواهیم کرد تا از نزدیک طریقه کار را مشاهده کنند و برنامه مشترکی صورت گیرد.

سفیر جمهوری یمن به طرح پرسش‌های پیرامون فعالیت‌های مرتبط با زنان و سرود پرداخت و سپس گفت: مایلیم چند کتاب و پروژه عربی توسط مؤسسات ایرانی به زبان فارسی ترجمه منتشر شود که یکی از این کتاب‌ها مربوط به شهید حسین الحوثی و معرفی سازمان انصارالله و خاطرات شهدا است.

الدیلمی در ادامه ضمن ابراز خوشحالی مجدد بخاطر شکل‌گیری فعالیت مشترک حوزه هنری با کشور یمن گفت: فعالیت‌های هنری و فرهنگی مرتبط با جریان مقاومت در یمن غایب بوده است و بخاطر شکل‌گیری زمینه چنین فعالیت‌هایی خوشحال هستیم.

وی فعالیت نسل جوان فرهنگی و هنری در ایران را امیدوار کننده دانست و تأکید کرد: خوشحالیم نسلی جوان در ایران فعالیت فرهنگی و هنری می‌کنند که مقید به آرمان‌های اسلامی هستند که نقطه قوت بزرگی برای گسترش فکری انقلاب اسلامی و مقابله با دشمن است چراکه دشمن از طریق میدان فرهنگ قصد دارد وارد جنگ با ما شود. جنگ نسل چهارم و جنگ نرم از طریق فرهنگ است لذا باید ما خودمان را آماده جنگ نرم کنیم و سلاح فکر را نیز همانند سلاح سخت آماده کنیم.

در ادامه، رئیس حوزه هنری برای ترجمه آثار عربی به فارسی اعلام آمادگی کرد و گفت: اگر آتش‌بس شکل گرفته در یمن ادامه داشته باشد و به یک امنیت پایدار تبدیل شود ما پیشنهادات متعدد و برنامه‌هایی را برای مخاطبین کودک و نوجوان یمنی خواهیم داشت. در این زمینه در حوزه‌های موسیقی و تئاتر فعالیت‌هایی را خواهیم داشت. تجربه دیگر ما که به توصیه رهبر معظم انقلاب صورت گرفت، موضوع توسعه زیرساخت‌های سینمایی است که این تجربه با کشورهای لبنان، سوریه و عراق به اشتراک گذاشته شده است و مورد استقبال قرار گرفته است.

دادمان در پاسخ به پرسش سفیر یمن درباره علت نام‌گذاری حوزه هنری عنوان کرد: در ابتدای انقلاب وقتی حوزه هنری شکل گرفت، عقیده نسل اول هنرمندان انقلاب این بود که اینجا باید یک پایگاه فکری و تربیتی باشد؛ در اصل اینجا تأسیس شد تا به‌لحاظ فکری پشتوانه‌ای برای فعالین فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور باشد. همین‌طور زمینه‌ای برای تربیت هنرمندان متعهد فراهم کند به همین دلیل عنوان «حوزه هنری» برای این مرکز انتخاب شد که در ابتدا نام اولیه آن «حوزه اندیشه و هنر اسلامی» بود.

در ادامه تابلوی خطی از «امین مقدم» به رسم یادبود به سفیر یمن اهدا شد که وی در سخنان کوتاهی به دیدار خود با شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: من یک بار با حاج قاسم دیدار داشتم که تابلوی خطی همانند این تابلو در اتاق ایشان نصب بود که جالب توجه بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.