دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

مراسم نخستین سالگرد درگذشت مرحوم «شهاب ملت خواه» برگزار شد؛

فرهادیان: مرحوم ملت خواه نماد عاقبت به خیری در عرصه هنر بود

شهاب ملت خواه

سینماپرس: مراسم نخستین سالگرد درگذشت مرحوم شهاب ملت خواه از چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی و هنری استان، امروز با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر استان در تالار فردوسی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این مراسم، مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی ضمن عرض تسلیت به خانواده و دوستان مرحوم شهاب ملت‌خواه گفت: اگر بخواهیم آینده هنر کشور را ببینیم، راهی نداریم جز این که به بهانه برخی از برنامه‌ها و رویدادها، گفت و گوی بین اهالی فرهنگ را برقرار سازیم و به بهانه‌های مختلف، مجالی برای گفت و گو بیابیم.

وی افزود: در برقراری این جلسات گفتگو، می‌بایست به ارتباط با نسل جوان و افزایش مشارکت آن‌ها در این فرصت‌ها توجه شود.

عسگری خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط میان هنرمندان، اندیشمندان و عموم مردم جامعه، حلقه مفقوده سیاست فرهنگی کشور است و در این زمینه، نهادهای حاکمیتی وظیفه دارند زیرساخت‌ها را فراهم کنند.

محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در سخنانی کوتاه با تجلیل از شخصیت مرحوم شهاب ملت‌خواه گفت: همه ما مدت زمانی را در این جهان زندگی می‌کنیم و در این جهان نیز نخواهیم ماند. اما خوشا به حال خراسان که شهابی داشته که این همه آثار و تولیدات از خود به جا گذاشته است.

روایت دوستان از شهاب ملت خواه

اما بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بزرگداشت، به بیان خاطرات و سخنان دوستان و آشنایان شهاب ملت‌خواه از و ذکر خصوصیات وی اختصاص یافت.

علیرضا سوزنچی از پیشکسوتان عرصه نمایش استان گفت: شهاب ملت‌خواه زنده است، چون آثار و کتاب‌های او هر روز در کتابخانه‌ها دست به دست می‌گردد و مردم آن‌ها را مطالعه می‌کنند.

وی افزود: ملت‌خواه می‌گفت «ای زنجیرهای پوسیده! مرا رها کنید تا بتوانم به هنر این کشور خدمت کنم و عمر خود را در این راه گذراند.»

جواد علیزاده از پیشکسوتان سینمای استان نیز با بیان خاطراتی از مرحوم ملت‌خواه گفت: یکی از شاخصه‌های وی در تولیدات سینمایی، برخورد یکسان وی با همه عوامل تولید و توجه به همه افرادی بود که در تولید فیلم ایفای نقش می‌کردند.

محمدرضا فرهادیان از پیشکسوتان فرهنگی استان نیز با اشاره به سال‌ها حضور مرحوم ملت‌خواه در عرصه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: گشاده‌رویی وی در برخورد با دانش‌آموزان موجب جلب دانش‌آموزن به عرصه‌های مختلف هنری در استان بود.

وی افزود: وی از نخستین کارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش استان بود که در زمان دفاع مقدس نیز برای تقویت روحیه رزمندگان، گروه‌های تئاتر را به جبهه‌های نبرد اعزام می‌کرد.

فرهادیان تاکید کرد: اینگونه افراد با این خصوصیات اخلاقی، جایگزینی ندارند. مرحوم ملت خواه، نماد عاقبت به خیری در عرصه هنر بود.

سید جواد اشکذری از پیشکسوتان عرصه نمایش در استان نیز در سخنانی کوتاه و ضمن بیان خاطراتی از مرحوم ملت‌خواه گفت: در تاریخ ۱۱۰ ساله تئاتر و هنرهای نمایشی در استان، بیش از ۶۰ جریان شاخص تئاتری وجود دارد که مرحوم ملت‌خواه در چندین جریان نقشی فعال و تاثیرگذار داشت.

وی افزود: وی نخستین تئاتر دینی در تاریخ مشهد را پیش از پیروزی انقلاب به روی صحنه برد که پس از اجرای همان شب نخست توقیف شد و در نهایت پس از پیروزی انقلاب، به روی صحنه رفت و با استقبال چشمگیر مردم همراه شد.

اشکذری خاطرنشان کرد: مرحوم ملت‌خواه از سردمداران و پایه گذاران جریان تئاتر در عرصه دانش آموزی بود. وی همچنین از بانیان عرصه گفتگو میان هنرمندان مشهد بود.

شیخ الاسلام از دیگر پیشکسوتان عرصه تئاتر استان نیز در سخنانی گفت: شهاب ملت‌خواه، درخت بی ثمر و دریای بی گوهر و ابر بی باران نبود. او سپهسالار و کاروان سالار قلم بود.

کمالیان از دیگر پیشکسوتان عرصه تلویزیون استان نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: ملت‌خواه، پایه سینمای انقلاب در استان بود و فیلم «دیوار» او به عنوان یک اثر مهم در عرصه فعالیت‌های سینمایی او بود.

وی افزود: ملت‌خواه با اتکا به دانش، عشق و علاقه به فرهنگ و بدون توجه به این که مسئولان از او حمایتی می‌کنند یا نه، به خواسته‌های خود در عرصه هنری رسید و این مهم در آثار او پیداست.

کمالیان در بخش دیگری از سخنان خود، از ایجاد یک شهرک سینمایی در استان با عنوان بینالود و همچنین ایجاد موزه هنرمندان خراسان به عنوان دو خواسته مهم شهاب ملت‌خواه نام برد و ابراز امیدواری کرد که این خواسته‌ها توسط مسئولان استان پیگیری شود.

در پایان این مراسم، دختر مرحوم شهاب ملت‌خواه نیز در سخنانی کوتاه، ضمن تقدیر از همه افرادی که یاد و خاطره این چهره فرهنگی و هنری استان را گرامی داشته اند، ابراز امیدواری کرد که سایر آثار و دست‌نوشته‌های مرحوم شهاب ملت‌خواه نیز منتشر شود و همچون دیگر آثار او جاودانه شود.

گفتنی است که در حاشیه برگزاری این مراسم، نمایشگاهی از آثار نقاشی مرحوم شهاب ملت‌خواه برگزار شد که عواید حاصل از آن، بر اساس وصیت وی، به بیماران سرطانی اختصاص می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.