چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر برگزار شد؛

سالاری: امیدوارم بتوانیم هرآنچه که در حوزه اخلاق متعالی و مفاهیم معرفتی ما آمده است را در جشنواره پانزدهم جاری کنیم

محمود سالاری در نشست خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

سینماپرس: محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی اعضای شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، سید عباس میرهاشمی دبیر جشنواره پانزدهم و اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره در سالن جلسات برگزار شد.

در این جلسه، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر اهمیت بالای جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این جشنواره می‌تواند آینده هنرهای تجسمی کشور را رقم بزند. اگر ما در حوزه هنرهای تجسمی بتوانیم ریل‌گذاری دقیق و درستی داشته باشیم، برکات آن نصیب سایر رشته‌های هنری مانند: سینما، انیمیشن، هنرهای نمایشی و... نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر نتوانیم اندیشه‌ای صاف، زلال، شفاف، متعالی و دین مدار را در عرصه هنرهای تجسمی کشور جاری کنیم، در این صورت متأسفانه همه حوزه‌ها باید تلاش کنند تا از بروز آسیب‌های محتمل جلوگیری شود.
معاون امور هنری با اشاره به اهمیت انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری گفت: امیدوارم بتوانیم هرآنچه که در حوزه اخلاق متعالی و مفاهیم معرفتی ما آمده است را در جشنواره پانزدهم جاری کنیم.
سالاری در بخش پایانی سخنان خود به آسیب‌های حوزه هنر در سال‌های اخیر و رقیق بودن معرفت در آن اشاره کرد و از تلاش برای کاهش این آسیب‌ها در ادوار پیش‌روی جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر مهم‌ترین رویدادی است که در عرصه هنرهای تجسمی کشور برگزار می‌شود. به دلیل اهمیت جشنواره و کارکرد ریل‌گذاری هنرهای تجسمی برای سایر رشته‌های هنری، با همراهی آقای میرهاشمی مصمم شدیم که در انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره دقت نظر بیشتری داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم روندی را ترسیم کنیم که در پیشبرد اهداف جبهه فرهنگی-هنری انقلاب اسلامی، مفید و موثر باشد و پایه مناسبی برای دوره‌های آتی جشنواره ایجاد کند.
وی در ادامه بیان کرد: تغییر ساختار و شکل برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، یکی از دغدغه‌های جدی ما محسوب می‌شود اما از آنجا که ممکن است طرح ارائه‌شده برای این تغییر به جشنواره امسال نرسد، جشنواره پانزدهم را با همان سبک و سیاق پیشین برگزار خواهیم کرد؛ لذا تغییرات ساختاری جشنواره در دوره شانزدهم به منصه ظهور خواهد رسید. امیدوارم با همراهی اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره پانزدهم بتوانیم رویداد متفاوتی را نسبت به دوره‌های گذشته رقم بزنیم.
در بخش دیگری از این نشست، سید عباس میرهاشمی دبیر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سخنانی گفت: سال گذشته زمان بسیار زیادی را صرف طراحی ساختاری نو برای جشنواره کردیم اما باتوجه به اینکه این طرح همچنان به کارشناسی و مطالعه نیاز دارد، مقرر شد که در این دوره نیز طبق روال و ساختار دوره‌های قبلی جشنواره پیش برویم.
وی افزود: اگر مروری بر اتفاقات کنونی دنیای هنر داشته باشیم، می‌بینیم که دیوارهای موجود میان رشته‌ها بسیار کوتاه شده یا در جاهایی به کلی از بین رفته است. باوجود این، دیوارهای موجود میان رشته‌های هنری ما همچنان بلند است و فارغ از این، اصرار عجیبی برای دیوارکشی میان گرایش‌های موجود در رشته‌های هنری داریم. این وضعیت با اقتضائات روز دنیای هنر همخوانی ندارد. یکی از اهداف هنرهای جدید این است که دیوارهای مذکور را کمرنگ، کوتاه و حذف کند. امیدوارم بتوانیم به ایده‌هایی برسیم که بر مبنای آنها گرایش‌های هنری با یکدیگر ادغام شوند و تا حد امکان از تعدد گرایش‌ها بکاهیم. اگرچه ممکن است در برخی موارد به چالش‌هایی بربخوریم اما این نگاه، همان نگاهی است که باید به سوی آن حرکت کنیم. لذا در این دوره از جشنواره مانند دوره گذشته همه رشته‌های هنری را خواهیم داشت.
در ادامه این نشست، هریک از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره در راستای برگزاری هرچه شایسته‌تر پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به ذکر نکات و نظرات خود پرداختند.
در پایان، احکام انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره پانزدهم از سوی محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها اهدا شد. براین اساس، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری و سید عباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، یدالله کابلی، نادر قشقایی، مینا صدری، محمدرضا میری، منیژه آرمین، پریسا شاد قزوینی، کاظم طلایی و امیر راد به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب شدند.

سالاری: امیدوارم بتوانیم هرآنچه که در حوزه اخلاق متعالی و مفاهیم معرفتی ما آمده است را در جشنواره پانزدهم جاری کنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.