چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

مجید رستگار مطرح کرد؛

فصل دوم «وضعیت زرد» خانوادگی‌تر شد تا مخاطب بتواند همذات‌پنداری کند

سریال وضعیت زرد

سینماپرس: کارگردان سریال «وضعیت زرد» گفت: نقدها در فصل‌های بعد اینگونه بود که بیننده ایرانی یا می‌خواهد پای تلویزیون شام بخورد، استراحت کند...، پس از فضای رفاقت پسرانه فاصله گرفتیم و در فصل دوم، سریال خانوادگی‌تر شد تا مخاطب بتواند همذات‌پنداری کند.

به گزارش سینماپرس، مجید رستگار کارگردان سریال «وضعیت زرد» که از شبکه دو سیما پخش می شود درباره تجربیاتش به صبا گفت: از ۱۷سالگی در حوزه های مختلف سینما و تلویزیون، مشغول به کار شدم. اول در حوزه تصویربرداری و بعد از آن در حوزه تدوین کار کردم که یکی از اولویت های من است و پس از آن تقریبا ۸ سالی است به طور جد به حوزه کارگردانی وارد شده ام.

او افزود: در این چند سال برای اینکه بتوانم بر زمینهه‌ای متفاوت اشراف داشته باشم، تخصص های مختلف را پشت سر گذاشتم، فضای رنگی را شناختم، کارگردانی دیجیتال، جلوه های ویژه، انیمیشن و خیلی کارهای دیگر را انجام دادم که در ادامه در حوزه کارگردانی مرا یاری کرد. آنها باعث شد تا تعامل خوبی با عوامل برقرار کنم و خروجی های خوبی هم داشتم. در همه سال ها تقریبا ۸ هزار کار تصویر، تدوین و … انجام دادم. در حوزه کارگردانی نیز تولیداتی داشتم و حتی جایزه بهترین نماهنگ را هم برنده شدم، مستندهای مختلفی نیز ساختم از جمله «عابدان کهنز» که با وجود بلیت اختیاری حدود ۳۰۰ میلیون تومان فروخت. مجموعه‌های طنز، کارهای کوتاه و مجموعه‌های مختلف دیگر را به جلو بردم و به هر طریق با پشتوانه بیست ساله، اولین سریال بلندم را با نام «وضعیت زرد» کارگردانی کردم.

کارگردان «عابدان کهنز» از چالش‌هایش در مسیر تولید «وضعیت زرد» گفت: ما کاری را شروع کردیم که چالش‌های مختلف را از سر گذراند. پیاده کردن سبک سیت کام که یک سبک ناشناخته در ایران است و برخی آن را کار استودیو داخلی می دانند مانند کارهای مهران مدیری، خانه سبز و… اما سیت کام محض، طنزی است با دیالوگ های رفت و برگشتی که اگر دیالوگی را از دست دهی آن سکانس از دست رفته و متوجه اش نخواهی شد. ما فصل اول را با این چالش گذراندیم.

این مستندساز عنوان کرد: مهران رجبی تنها بازیگر چهره این مجموعه بود. قصد ما این بود افرادی را که در ذهن ها نقش داشتند و تمام این سال ها با آن‌ها آشنا بودیم کنار گذاریم و بازیگران جدید خوب را بر عرصه آوریم. صدها بازیگر تئاتری برای تست می آمدند و باید بهترین های آنها انتخاب می شدند. در واقع جوانگرایی از ویژگی های این سریال است. برای شخصیت پردازی قبل از فیلمبرداری، ۲ ماه با چهار بازیگر تمرین می کردیم تا ریز شخصیت ها را درآوریم و به شخصیت مدنظر برسانیم.

مجید رستگار با صراحت درباره نقدها بیان کرد: نقدها در فصل های بعد اینگونه بود که بیننده ایرانی یا می خواهد پای تلویزیون شام بخورد، استراحت کند و یا طیف خاصی از جوانان پای کامپیوترشان می خواهند فیلم ببینند، برای همین باید به گونه ای ساخته می شد که مخاطبان بخش‌ها را از دست ندهند پس از فضای رفاقت پسرانه فاصله گرفتیم و در فصل دوم، سریال خانوادگی تر شد تا مخاطب بتواند همذات پنداری کند.

او عنوان کرد: «وضعیت زرد» نخستین سریال تولیدی «مدرسه اندیشه و هنر ماه» در قالب طنز است. این مجموعه فضاهای خالی را که ارگان های دیگر به آن توجه نمی کنند پر می کند؛ بحث خانواده، اجتماعی، سیاسی، برجام و انرژی هسته ای و… . در فصل یک متاسفانه آنطور که باید حمایت نشدیم و کسی کمک نکرد و ما با بودجه خیلی محدود «مدرسه اندیشه و هنر ماه» کار را آغاز کردیم ولی بعدا از آن خوششان آمد و حمایت های بیشتری صورت گرفت.

رستگار افزود: ما به مسائلی با طنز می پردازیم که بقیه به آن توجهی نمی کنند مثل شوخی ها در بحث سیاسی و خانوادگی، حتی با برخی مضامین علمی نیز شوخی کردیم البته انگیزه ما این بود فضاهایی که کسی تا به اکنون سمتش نرفته به درستی نشان دهیم، نه که مورد اهانت قرار دهیم.

این کارگردان درباره شخصیت پرچالش سریال، عنوان کرد: در انتخاب بازیگر چالشی وجود نداشت اما در بحث کاراکتر سعید چون ابعاد مختلفی داشت، مانند بعد سیاسی، اجتماعی، علمی، پیاده کردن و مدیریتش سخت بود، حتی تا روزهای اول ضبط نیز این مساله ادامه داشت.

رستگار از فعالیت های دیگر خود نیز اینگونه خبر داد: یک کار در مرحله پیش تولید دارم که فعلا نامی از آن نمی برم. چند پیشنهاد هم هست که به قولی در حال رایزنی و نوشتن هستیم. البته امید دارم در فصل های بعدی سریال «وضعیت زرد» در این مجموعه باشم و فکر می کنم اگر فضا و امکانات بهتری در اختیارمان قرار بگیرد، می توانیم کار بهتری بسازیم.

او در پایان با قدردانی از صداوسیما برای صبر و یاری برادرانه، گفت: به هر حال دوست داشتیم سریال در ساعت بهتری پخش می شد. در فصل دوم، زمان خوبی داشتیم و فضا دوباره برای پخش کار به خوبی فراهم شد. امیدوار هستم شرایط و امکانات بهتر شود و بتوانیم کارهای دیگری تولید کنیم. خیلی تفاوت است بین سریال ما به لحاظ بودجه با دیگر سریال های طنز که در قسمت های کمتری تولید می شوند اما هزینه های ۱۰ برابر روی دست سازمان می گذارند.

برخی از عوامل تولید این سریال تلویزیونی عبارتند از بازیگردان: محمدرضا شهبازی، نویسنده: علی عموکاظمی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: فرشاد کلباسی، مدیر فیلمبرداری: علی سبحانی، مدیر صدابرداری: داود قلی پور، طراح صحنه و دکور: فاطمه یاسمی، طراح گریم: نوید فرح مرزی، طراح لباس: مریم نیک رفتار، مدیر تولید: میلاد لکی، مدیر تدارکات: کاظم جمیل آذر، منشی صحنه: یاسمین پدری، تدوین: امید توتونچی، موسیقی: سامان مهدوی، اصلاح رنگ و نور: یحیی محمد علیی، صداگذاری: مهدی جمشیدیان و تهیه کننده: حامد بامروّت نژاد.

فصل اول «وضعیت زرد» به کارگردانی مجید رستگار و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد در ۶ قسمت تولید و از شبکه سه سیما پخش شد، فصل دوم «وضعیت زرد» به تهیه‌کنندگی مسعود ملکی است. این سریال از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو در حال پخش است و روز بعد در ساعات ۹:۴۰صبح، ۱۶:۲۰ و ۱:۳۰ بامداد بازپخش می شود.

مهران رجبی، مریم سعادت، زین‌العابدین تقی‌پور، بهار داورزنی، حسام خلیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا و مهدی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.