دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

آسیب های حوزه اکران؛ معضلات و راهکارها/۱

قاسم زاده اصل: مافیای پیچیده حوزه اکران را در سیطره خود گرفته و عدالت در اکران رعایت نمی شود/ معضل ما دولت هایی هستند که می خواهند با سینما تجارت کنند

حجت قاسم زاده اصل

سینماپرس: حجت قاسم زاده اصل کارگردان سینما در خصوص آسیب های جدی حوزه اکران گفت: مافیای پیچیده حوزه اکران را در سیطره خود گرفته و عدالت در اکران رعایت نمی شود! همه چیز در اختیار سینماداران و برخی پخش کننده ها است و آن ها هستند که تصمیم می گیرند چه فیلمی را نابود کنند و چه فیلمی را بالا ببرند و متأسفانه مدیران سینمایی خود را کاملاً کنار کشیده و همه چیز را در اختیار این افراد گذاشته اند.

کارگردان فیلم سینمایی «روز ششم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نحوه اکران فیلم خود من مصداق بارز بی عدالتی است! در کل ایران در بهترین شرایط بنده بیش از ۵۰ سانس ندارم که اغلب آن ها سانس های مرده است! در بسیاری از شهرهای مهم کشور فیلم بنده اصلاً هیچ نمایشی نداشته و اگر مخاطبی بخواهد فیلم مرا ببینند به آن دسترسی ندارد.

وی ادامه داد: پرسش بنده این است که ما در اکران صرفاً در پی نمایش فیلم به هر قیمتی هستیم یا می خواهیم عدالت را جاری کنیم؟ چرا هیچ نظارتی بر حوزه اکران وجود ندارد؟ چرا مثلاً در یک سانس که اعلام شده فلان فیلم نمایش داده می شود سینمادار فیلم دیگری را جایگزین می کند و در واقع سانس ها را می دزدند و جا به جا می کنند؟

قاسم زاده اصل سپس با بیان اینکه در حوزه اکران همه چیز تنها در ظاهر و روی کاغذ درست است اظهار داشت: باطن حوزه اکران به شدت مشکل دارد. بارها شنیده شده که برخی پخش کنندگان و تهیه کنندگان حجم عظیمی بلیت برای فیلم شان می خرند در صورتی که در سالن ها برای نمایش فیلم شان تعداد اندکی افراد حضور دارند. متأسفانه این ها مسائلی است که به کرات شنیده ایم اما توان اثبات آن را نداریم!

این سینماگر تصریح کرد: کسانی که کنترل سینمای کشور را در دست گرفته اند سینمادارها هستند. فیلم ما در خیلی از شهرها اکران نشده یعنی حداقل عدالت برای آن رعایت نشده؛ بنده ادعایی ندارم که فیلمم خیلی خوب است اما این پرسش را دارم چرا مثلاً در کل خیابان ولیعصر (عج) تهران یعنی از میدان راه آهن تا میدان تجریش تنها دو سانس نمایش به فیلم من داده شده است؟

وی متذکر شد: من به عنوان شهروند حق دارم که به پاسخ پرسش هایم برسم؛ بخشی از عمر من داخل این فیلم است و با استمرار این اتفاق به نابودی می روم. چرا هیچ کس خود را ملزم نمی داند که به ما پاسخ دهد؟

قاسم زاده اصل در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه معضل ما دولت هایی هستند که می خواهند با سینما تجارت کنند و آن را به نابودی می کشند خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا به سینما سوبسید می دهند چرا که دولت ها باید از سینمای واقعی حمایت کند به هنرمندان سوبسید دهند اما چشم دولت ها در کشور ما به گیشه است و هیچ وقت هم به هدف خود نرسیدند. دولت از خود سلب مسئولیت کرده و ملاک ت اصلی اش در سینما فروش شده و این اتفاق منجر به نابودی سینما شده است چرا که دولت به جای گیشه باید توجه به فرهنگ سازی یک اثر داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.