چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

آسیب های حوزه اکران؛ معضلات و راهکارها/۷

سبط احمدی: ورود بی رویه پول های سرگردان، سینما را با بحران روبرو کرده است/ برای حضور مردم در سینماها بستر حمایتی مهیا کنید

علیرضا سبط احمدی

سینماپرس: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما در خصوص آسیب های جدی حوزه اکران گفت: ورود بی رویه پول های سرگردان و بی حساب و کتاب به سینما و دخالت دولت در تولید فیلم ها سینما را به ویژه در حوزه توزیع و پخش با بحران روبرو کرده است؛ از سوی دیگر بخشی از سرمایه گذاری ها از بیرون کشور صورت می گیرد تا تغییر ذائقه فرهنگی مردم داخل کشور را تغییر دهند و این ها اتفاقات تلخی است که بی تدبیری برای جلوگیری از استمرار آن ها جز نابودی سینما دستاورد دیگری نخواهد داشت.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مصائب چارلی» و «نغمه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به طور کلی سینما در دو چرخه تولید و ساخت و توزیع و پخش قرار می گیرد. معضلی که ما در حوزه اکران داریم به حوزه تولید باز می گردد!

وی در همین راستا ادامه داد: مشکل اصلی از جایی آغاز می شود که در حوزه تولید سینمای ما که بیمار شده پول های بی حساب و کتابی می آید و برای تولید فیلم ها هزینه می شود که تهیه کنندگان آن ها نگاهی به بازگشت سرمایه شان ندارند؛ این اتفاق در همین گام نخست یعنی یک آفت وارد فرآیند سینمای ایران شده است.

سبط احمدی خاطرنشان کرد: اگر سازوکاری ایجاد شود که بخش خصوصی فعال شود و حتی الامکان دست دولت ها از ساخت فیلم های سینمایی کوتاه شود و آن ها به جای تولید حمایت در چرخه اکران و نمایش داشته باشند شاید بخش اعظمی از این معضل حل شود. در واقع دولت می تواند به نوعی سوبسید به فیلم های مستقل بدهد و در تولید دخالت نکند چرا که دخالت دولت در تولید که ثابت شده مردم رغبتی به تماشای آثارش ندارند جز ضرر به سینما چیز دیگری در پی ندارد.

این سینماگر سپس تصریح کرد: از سوی دیگر پول های سرگردان و بی حساب و کتاب که وارد سینما می شوند و برخی از آن ها صرفاً برای خود دنبال شهرت و موقعیت و پرستیژ هستند یکی دیگر از آفات سینمای ما است. این ها می آیند و فیلم تولید می کنند بدون آنکه برایشان مهم باشد اصلاً فیلم های شان در چرخه اکران سود می کنند یا نه!

وی ادامه داد: یک سری فیلم ها هم که سرمایه های شان به صورت غیررسمی از خارج از کشور داده می شود. این فیلم ها آسیب زا تر هستند چرا که هم فرهنگ ملت ایران را به نابودی می کشانند و هم باعث می شوند تا در حوزه اکران سینما دچار چالش شود.

سبط احمدی متذکر شد: ما با آنکه نهادهای تصمیم گیر فرهنگی زیادی در کشورمان داریم که ضعیف ترین و ناتوان ترین آن سازمان سینمایی است هرگز شاهد بهبود این اوضاع اسفبار نیستیم! اصولاً من نمی دانم این همه نهاد و سازمان سینمایی به چه دردی می خورند وقتی نمی توانند از تعطیل شدن نمایش فیلم در یک شهر جلوگیری کنند و یا از تولیداتی که خودشان مجوز داده اند حمایت نمایند؟ به هر صورت همه این ها چرخه بیماری است که از تولید به اکران منتقل می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شیر تو شیر» و «سنگ اول» در پاسخ به این سوأل که با توجه به جمیع این معضلات به عقیده شما راهکاری برای نجات حوزه اکران وجود دارد یا خیر اظهار داشت: مدیران باید برای حضور مردم در سینماها بستر حمایتی مهیا کنند؛ بی شک اگر فیلم خوب باشد و بستر حمایتی برای مردم ایجاد شود می توانند در ساعت های خالی بلیت دست مردم بدهند. خیلی از سینماها در طول روز خالی هستند حالا یا به آن علت که مردم دل و دماغ سینما رفتن ندارند یا توان تأمین تهیه بلیت ندارند. همه این ها باعث ایجاد شرایطی می شود که مردم با سینما قهر کنند و سینما به عنوان یک تفریح فرهنگی از سبد هزینه خانوار حذف می شود و این اتفاق به شدت خطرناک است چرا که وقتی تفریحات سالم را از چرخه فرهنگی و اوقات فراغت مردم حذف می کنیم مردم به سمت دیگر می روند.

این تهیه کننده سینما تأکید کرد: مدیران وقعی به نیازهای جامعه فرهنگی نمی گذارند. ما باید در گام اول برای رفع آسیب های حوزه اکران ذائقه مردم را بشناسیم و بر اساس آن فیلمسازی کنیم. فعالیت های فرهنگی داخل کشور نتوانسته خوراک فرهنگی مناسبی به مردم بدهند و برای همین است که در اغلب خانه ها یک دیش ماهواره وجود دارد!

وی تصریح کرد: این اتفاق نشان می دهد دشمن دستش از ما بازتر است و پولش بیشتر است و می تواند با انواع تصاویر مخاطب پسند مردم را به سمت خود بکشاند. مدیران نباید فراموش کنند که با اسلحه کلاشینکف نمی توانند حریف تانک شوند و از این رو باید ذائقه شناسی کنند و آثاری تولید کنند که بتوان با آن آثار نسل جوان و خانواده ها را به سالن های سینما کشاند و در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان ایستاد.

سبط احمدی در پایان این گفتگو افزود: مدیران سینمایی باید تمام تلاش خود را به کار ببرند تا آثار مخاطب پسند و سالم در سینمای کشور تولید شود که دیگر هیچ کس به سمت برنامه ها و فیلم های مستهجن غربی نرود و در کنار رونق اکران ابتذال هم برای همیشه رخت خود را برچیند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.