دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان آغار به کار کرد؛

سالاری: هنرمند تا زلال نشود نمی‌تواند خلق اثر هنری داشته باشد و باید پاک و زلال باشد/مگر همه هنرمندان بتهوون می‌شوند!

محمود سالاری

سینماپرس: محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه جشنواره تجسمی جوانان از هنرجویان درخواست کرد که زمان را از دست ندهند و قدر اساتید را بدانند و از فرصت استفاده کنند.

به گزارش سینماپرس، بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکشنبه ۶ شهریورماه با حضور مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و هنرجویان جشنواره با ادای دین به شهدا بر سر مزار شهدای گمنام اردوگاه شهید باهنر آغاز به کار کرد.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمد حبیبی مدیر مرکز تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح، محمدمهدی رحیمیان دبیر جشنواره، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره، علی‌اشرف صندوق آبادی، عبدالله محرمی، صدیقه احمدی، جمشید حقیقت‌شناس، مسعود اله‌یاری روابط عمومی معاونت هنری و محمد خاجی روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری جشنواره تجسمی جوانان ایران به عنوان اولین سخنران ضمن خیرمقدم به حضار، با اشاره به واژه مهربان در کلام‌الله مجید، در سخنانی گفت: به نظر می‌آید واژه مهربان که در برگردان فارسی کلام خدا وجود دارد، بسیار قابل تامل است. بحث و گفتگوی ده‌ساله من با جمشید حقیقت‌شناس نیز بر همین مبنا است و وقتی گفتگو و صحبت می‌کنیم روی مهربان تاکید دارد که به معنی نگهبان مهر است. شاید قدرتمندترین انگیزه‌ای که مرا بر آن داشت تا دعوت آقایان سهرابی و سیاهکارزاده را برای دبیری این جشنواره لبیک گویم، این بود که بنا داریم محور کار را بر مهربانی و ایجاد مهربانی بین گروهی از هنرمندان جوان و آینده فرهنگی و هنری ایران قرار دهیم.

وی بیان کرد: از ابتدا که مسیر را شروع کردیم، قرار بود امانت‌دار جشنواره در برگزاری باشیم و نقطه قوت، ایجاد مودت و مهربانی و همچنین برگزاری کارگاه‌های تعاملات هنرمندانه بود.

رحیمیان با بیان اینکه وجه تمایز مردم و فرهنگ ایران به ۷ هزار سال پیش برمی‌گردد، عنوان کرد: پیش از آغاز مراسم دیداری برای تعامل سر مزار شهدای گمنام داشتیم، به این فکر کردم که بخش عمده‌ای از شهدایی که برای این مرزوبوم جان‌شان را دادند، گمنام هستند. هنرمندان نیز طی سالیان سال، گمنام بودند و کسی آنها را نمی‌شناسد. مطابق آخرین مطالعات از ده هزار سال پیش در ایران مسیر یکتاپرستی بودند و در اقلیم گسترده فرهنگی‌مان همیشه از سرچشنه‌های عرفانی مایه گرفته است. امیدوارم برگزاری این دوره از جشنواره که اصلاحاتی داشته، در جهت افزایش اثربخشی گام بردارد.

رحیمیان با اشاره به کارگاه تعاملی ۱۱ گانه رشته‌های مختلف، بیان کرد: بار اصلی جشنواره بعد از این مراسم بر دوش دانشجویان و اساتید خواهد بود تا اهداف جشنواره را به منزل مقصود برسانیم.

حسین خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران نیز در این مراسم گفت: دیروز جلسه دفاع یکی از دانشجویانم بود و من به این فکر می‌کردم که باید روی تلاش دانشجو بیشتر تاکید شود تا خروجی کار او. به اعتقاد من، نقطه‌ای مغفول در سیستم آموزشی ماست که معمولاً به تلاش دانشجویان نگاهی نداریم و تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود که بیش از اینکه یک جشنواره باشد، یک رویداد است و فرصتی برای تلاش کردن است.

وی بیان کرد: تلاش برای خلق اثر از مهمترین اهداف این رویداد است و اینکه باید مسیر یادگیری با حضور اساتید طی شود. امروز در دنیا فرق بزرگ بین آموزش و یادگیری وجود دارد که این نکته، همان تفاوت است. فرصت هم‌جوشی با اساتید فرصتی است که در هر رویدادی به دست نمی‌آید و این همان فرصتی است که شما هنرجویان باید آن را از دست ندهید.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ادامه مراسم با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی، اظهار کرد: سرمایه جوانی نعمتی است که خدا به همه عطا کرده است و اگر قدر این نعمت‌ها را بدانیم قطعاً چهل ساله دوم انقلاب اسلامی نیز به خوبی و کیفیت چهل سال اول سپری خواهد شد.

وی بیان کرد: قبل از اینکه مراسم را آغاز کنیم، عرض ادبی بر مزار شهدای گمنامی که اینجا هستند، داشتیم. این جوانان قدر جوانی خود را دانستند و از جان خود برای این مرزوبوم مایه گذاشتند که افتخاری برای ما رقم زدند؛ این افتخار، امنیت و آرامشی است که ما الان در کشور داریم.

سهرابی تصریح کرد: اگر ما در حوزه‌های مختلف و عرصه فرهنگ و هنر، قدر جوانی را بدانیم، می‌توانیم نیروهای خوب جوان را کادرسازی کنیم. در بیانیه گام دوم انقلاب در طول چند سطوری که رهبری به آن پرداخته‌اند، حضرت آقا نسبت به برنامه چهل ساله دوم انقلاب را به دست شما می‌سپارند؛ هنر رساترین زبان برای پیشرفت و بیان موضوعات است.

وی به زحمات ۵ ماهه برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر رویکرد برگزاری جشنواره، برخی نوآوری‌هایی پیش‌بینی شده است که در آینده نیز تکمیل می‌شوند. این جشنواره رقابتی نیست و آموزشی و پژوهشی است و اتمام این دوره، آغازی برای حرکت‌های بعدی است و برنامه‌های مفصلی تا جشنواره بعدی داریم که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پایان ابراز امیدواری کرد که هنرجویان به خلق آثاری بپردازند که برای آینده باقی بماند و ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کند.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم در سخنانی بیان کرد: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران هیچ منتی بر شما ندارد و برگزاری آن وظیفه ماست. اینکه اردوگاه شهید باهنر و این فضای مطلوب را اجاره کردیم نیز منتی بر شما نیست اما موردی است که بر شما منت دارد و آن هم حضور اساتید و هنرمندان است. ما ناز اساتید را برای شما کشیدیم و از تک تک بزرگوارانی که قبول زحمت کردند، تشکر می‌کنم و این منت را سر شما می‌گذارم لذا اگر کم لطفی کنید و زمان را اسراف کنید، از شما نمی‌گذرم.

وی همچنین افزود: نکته دوم اینکه چون معلم دانشگاه هستم و از حضور شما نیز لذت می‌برم، عرض می‌کنم؛ تقریباً من جایی ندیده‌ام اینقدر جامع به ابزار آلات آموختن پرداخته شده باشد، پس از این فرصت بهره بگیرید.

سالاری با اشاره به ویژگی‌های هنرمند واقعی برای بروز و ظهور کیفی‌تر، برخی ویژگی‌ها را برشمرد و گفت: هنرمند با تزکیه، تلاش و آینه شدن برای مردم می‌تواند جایگاه واقعی خود را بیابد. هنرمند تا زلال نشود نمی‌تواند خلق اثر هنری داشته باشد و باید پاک و زلال باشد. مگر همه هنرمندان بتهوون می‌شوند! البته که برخی ویژگی‌ها تابع متغیرهایی است که دست هنرمند نیست اما قابل تغییر است. دیدن و بصیرت داشتن نیز دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در پایان این مراسم، نشست تخصصی با موضوع تبیین رویکرد جدید بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان توسط محمد مهدی رحیمیان دبیر هنری و نگار نادری‌پور داور و استاد رشته مجسمه‌سازی جشنواره برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.