سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

گفتگوی سینماپرس با معاون اعضای صندوق اعتباری هنر؛

از دلیل عدم تداوم واریز مبالغ کمک معیشتی تا تعیین تکلیف هنرمندان فاقد عضویت در صنوف/ کریمی: ضرورتی برای ارائه معرفی نامه صرفاً از خانه ها و صنوف از سوی صندوق وجود ندارد

مسلم کریمی معاون اعضاء صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: مسلم کریمی معاون اعضای صندوق اعتباری هنر در خصوص طرح بروز رسانی مدارک اعضای صندوق اعتباری هنر گفت: تمامی هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران واجد شرایط با عضویت در صندوق اعتباری هنر می‌توانند از خدمات و حمایت‌های این صندوق برخوردارد شوند؛ هدف ما در طرح پالایش اصلاح و به روز رسانی اسناد و مدارک هنرمندان است تا براساس سیاست های نوینی که برای توسعه خدمات حمایتی خود داریم با اطلاعاتی که از زمینه فعالیت اعضای تحت پوشش بدست می آوریم، بتوانیم برنامه ریزی لازم برای اجرای برنامه ها در زمینه توانمند سازی هنرمندان را انجام دهیم. این فرایند کاملاً به نفع اعضای صندوق است.

کریمی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمندانی از سال ها پیش عضو صندوق هستند اما ما هیچ اطلاعاتی از آنها نداریم هر شخصی که در حوزه فرهنگ و هنر فعال است و حائز شرایط آیین نامه عضویت صندوق اعتباری هنر است می تواند از خدمات صندوق برخوردار باشد. براین اساس جلسات بسیاری با معاونت های تخصصی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنوف برگزار کردیم و همکاری خوبی در اجرای این طرح با صندوق تاکنون صورت گرفته است. کارگروه هایی در استان ها تشکیل شده و بدون تردید هیچ هنرمندی از صندوق حذف نشده و نمی شود و لازم است تاکید کنم که ما تاکنون حذف خدمات برای هیچ یک از اعضا را نداشته ایم و بیمه تأمین اجتماعی، درمان تکمیلی و... هیچیک از اعضا قطع نشده است.

وی ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که صندوق در حال حاضر بیش از ۹۳ هزار عضو دارد و از این تعداد حدود ۱۴ هزار نفر در مرحله تمدید قرار گرفتند. با اطلاع رسانی های انجام شده بیش از ۱۲ هزار نفر نسبت به تکمیل مدارک و بروزرسانی پرونده عضویت خود اقدام کردند و تنها ۲ هزار نفر هنوز تعیین تکلیف نشدند. با توجه به فرا رسیدن زمان ثبت نام بیمه درمان تکمیلی و نگرانی اعضایی که موفق به دریافت معرفی نامه برای تمدید عضویت خود نشده اند، صندوق امکان ثبت نام برای این گروه را فراهم کرده است. این دسته از افراد می توانند نسبت به ثبت نام در طرح بیمه درمان تکمیلی اقدام کنند و پس از ثبت نام در بازه زمانی سه ماهه (تا آذرماه) نسبت به دریافت معرفی نامه و تکمیل مدارک خود در سایت صندوق اقدام کنند.

معاونت اعضای صندوق اعتباری هنر در پاسخ به این پرسش که برخی از اهالی سینما خواستار آن هستند که صندوق به صورت انفرادی پرونده شان را مورد بررسی قرار دهد نه اینکه حتما ان ها را ملزم به عضویت در خانه سینما و سایر نهادها کند؛ صندوق در این باره چه تدبیری اندیشه کرده؟ آیا اگر هنرمندی به هر علت نخواهد عضو هیچ صنفی باشد امکان گرفتن خدمات از صندوق را ندارد؟ اظهار داشت: مرجع تشخیص صلاحیت حرفه ای اصحاب فرهنگ و هنر معاونت های تخصصی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و خانه ها(خانه سینما، خانه کتاب، خانه تئاتر و خانه موسیقی) است. افراد همچنین به غیر از خانه ها می توانند برای ارائه معرفی نامه به معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معاونت مطبوعاتی، معاونت هنری، معاونت فرهنگی، سازمان سینمایی و معاونت قرآن و عترت) و ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مراجعه نمایند و ضرورتی برای ارائه معرفی نامه صرفاً از خانه ها و صنوف از سوی صندوق وجود ندارد. فعالان فرهنگی و هنری می توانند با مراجعه به مراجع مورد تایید صندوق یعنی معاونت های تخصصی و ادارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نیز نسبت به دریافت معرفی نامه اقدام نمایند.

کریمی همچنین در پاسخ به این سوأل که با توجه به مشکلات معیشتی گسترده در بین هنرمندان به ویژه اهالی سینما چه زمانی قرار است صندوق کمک های نقدی خود را از سر بگیرد؟ متذکر شد: با تدوام شیوع ویروس کرونا و استمرار تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری با پیگیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته حمایتی ۵۰۰ میلیارد تومانی برای ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی بلاعوض و قرض الحسنه به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کرونا در دولت تصویب و طی ۳ مرحله در شب یلدا ۱۴۰۰، شب نوروز ۱۴۰۱ و نبمه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱به حساب بیش از ۷۰ هزار نفر از اعضای دارای هنرکارت واریز شد. این بسته مختص ایام کرونا بود و این مبلغ در بودجه دولت تعریف شده بود که به حساب عزیزان واریز شد.

ذکر این نکته ضروری است که مجموعه حمایت های صندوق در پنج بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات ضروری به اعضا ارائه می شود. ما بدنبال توسعه کیفی و کمی خدمات خود خصوصاً در بحث بیمه ای هستیم که بسیار از کمک های نقدی موثرتر است. در حال حاضر از بیش از ۴۷ هزار نفر از اعضا از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند صندوق اعتباری هنر به نمایندگی از دولت حدود ۶۰ درصد از حق بیمه سالانه اعضا (معادل ماهانه بیش از ۱۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می کند.

وی افزود: حدود ۳۷ هزار نفر از خدمات بیمه درمان تکمیلی برخوردار هستند. در این بخش تلاش می کنیم با حداقل قیمت خدمات قابل قبولی را به اعضا ارائه دهیم که نگرانی مالی در زمان بروز بیماری ها نداشته باشند. با وجود آنکه امسال قیمت بیمه ها بیش از ۷۵ درصد افزایش داشت اما صندوق با هدف حمایت از اعضای تحت پوشش بطور میانگین بیش از ۶۰ درصد از حق بیمه درمان تکمیلی اعضا را می پردازد.

کریمی در خاتمه گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: همچنین در قالب طرح تکریم و کمک مستمری به بیش از سه هزار نفر مقرری ماهیانه پرداخت می شود. در بخش تسهیلات نیز طی یکسال گذشته وام های بدون بهره به نزدیک به ۴ هزار نفر از اعضا تخصیص داده شد که کمترین مبلغ آن ۱۰ میلیون تومان بود. در قالب شمیم و جوانه(ازدواج و فرزند آوری) نیز با هدف جوانسازی جمعیت به بیش از ۶۰۰ نفر از اعضا مبلغ ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه تقدیم شد.

نظرات

  • ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۰۲:۲۴
    0 0
    ماهیچ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.