دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵

هجدهمین پاتوق فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه برگزار شد؛

در حوزه «فیلم کوتاه» دغدغه وجود ندارد/فیلم‌سازان فیلم کوتاه بعد از یادگیری فیلم‌سازی دیگر حاضر به ادامه دادن تولید فیلم کوتاه نیستند

محمد تقی فهیم در نشست نقد و بررسی مستند«معمای سی-۱۳۰»

سینماپرس: محمدتقی فهیم در پاتوق فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه گفت: موضوعات ناهنجار مختلفی وجود دارد که در حال پرداخت توسط فیلم‌سازان کوتاه است در حالی که میزان بسیار زیادی فیلم‌ساز دغدغمند در کشور وجود دارد و آدم حسرت می‌خورد که چرا از این ظرفیت‌ها استفاده بهتری نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، هجدهمین پاتوق فیلم کوتاه با عنوان یکشنبه‌های کوتاه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح با اکران و نقد فیلم «آن بالا کنار جاده» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده و با حضور محمدتقی فهیم منتقد و کارشناس سینما در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه روز یکشنبه ۱۳ شهریورماه برگزار شد.

در این نشست مرجان اشرفی زاده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به فرایند ایده تا تولید فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده» گفت: این فیلم خرداد سال ۱۳۸۰ ساخته شد، چهارمین و یا پنجمین فیلم کوتاه من بود، من دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان بودم و اساتید فیلم کوتاه به‌صورت تخصصی تدریس نمی‌کردند بنابراین به‌صورت کاملاً تجربی به تولید فیلم رسیدیم. شرایط برای ساخت و تولید آن زمان بسیار سخت بود زمانی که من آماده ساخت بودم سال قبل فیلم بائو را ساخته بودن که به فیلم من نزدیک بود اما برای من این اصلاً مهم نبود چون هر فیلمی حرف خود را دارد می‌زند. فیلم در اندازه خودش دیده شد و جایزه هم گرفت.
این کارگردان سینما با اشاره به زمان تولید فیلم در دوران انتقال نگاتیو به دیجیتال نیز افزود: خوشحالم که توانستم این فیلم را به‌صورت ۳۵ میلی‌متری بسازم درحالی‌که تولید فیلم به‌صورت دیجیتال بسیار ساده‌تر است اما ما با ۲۰ حلقه نگاتیو طوری کار می‌کردیم که ۱۹ حلقه آن از جنس بی‌کیفیت بود و تنها با یک حلقه نگاتیو باکیفیتی که در اختیار داشتیم فیلم را می‌ساختیم و همه این‌ها تجربیاتی بود که من استفاده کردم و لذت بردم.
کارگردان فیلم سینمایی آبجی همچنین در خصوص موضوع و محتوای فیلم نیز گفت: واقعیت این است که ذهنیتی وجود داشت که این فیلم بدون منطق به پایان نزدیک شود از طرفی قصه فیلم مملو از تأثیر متافیزیک بر فیزیک که روایت یک عشق مادری است که در ذهن من به‌عنوان کارگردان وجود داشت که توانایی غلبه بر فیزیک را دارد. آن سال‌ها چون از این طیف قصه‌ها بسیار ساخته‌شده بود این نکات دیده نشد.
در ادامه محمدتقی فهیم منتقد سینما نیز با اشاره وضعیت فعلی فیلم کوتاه در کشور نیز اظهار کرد: متأسفانه فیلم‌سازان فیلم کوتاه بعد از یادگیری فیلم‌سازی دیگر حاضر به ادامه دادن تولید فیلم کوتاه نیستند و به تولید فیلم بلند روی می‌آورند می‌روند. به‌عنوان نمونه در همین موضوع همجنسگرایی تا چند سال گذشته اصلاً مطرح نبود اما الآن ما شاهد هستیم در خصوص همجنسگرایی فیلم‌های کوتاه در حال ساخته‌شدن هستند و این به دلیل آنکه در این حوزه دغدغه وجود ندارد؛ سریعاً محتوای آثار به سمت غرب گرایش پیدا می‌کنند درحالی‌که میزان بسیار زیادی فیلم‌ساز دغدغمند در کشور وجود دارد و آدم حسرت می‌خورد که چرا از این ظرفیت‌ها استفاده بهتری نمی‌شود.
در ابتدای این نشست فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده برای حاضرین پخش شد.
نشست‌های تخصصی فیلم کوتاه با عنوان «یکشنبه‌های کوتاه» به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح هر هفته روزهای یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار و ورود برای مخاطبان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه آزاد و رایگان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.