سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

رئیس ساترا:

بعد از اینکه «جیران» تعیین تکلیف شد «حقوق از دست‌رفته کاربران» را بررسی می‌کنیم!

اکران خصوصی سریال «جیران»

سینماپرس: رئیس ساترا گفت: بعد از اینکه سریال «جیران» تعیین تکلیف شد، حقوق از دست‌رفته کاربران را بررسی می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، ۲۹ تیر ماه بود که خبر توقیف سریال «جیران» براساس حکم قضائی منتشر شد. رسانه قوه‌قضائیه اعلام کرد که توقف این سریال به دلیل شکایت شاکی خصوصی و نقض مالکیت ادبی و هنری بوده است. به همین دلیل، این حکم پس از بررسی‌های لازم و در جهت ماده ۲۹ قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از حقوق شاکی خصوصی صادر شده است.

ماده ۲۹ قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان می‌گوید: مراجع قضائی می‌توانند ضمن رسیدگی به شکایت شاکی خصوصی نسبت به جلوگیری از نشر، پخش و عرضه آثار مورد شکایت و ضبط آن دستور لازم را به ضابطین دادگستری بدهند.

۲۷ مرداد هم حذف آرشیو سریال «جیران» از رسانه فیلیمو با درخواست و پیگیری شاکی پرونده انجام شد.

فیلیمو هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که جیران از تاریخ ۲۹ تیر ۱۴۰۱ به دستور مقام قضائی متوقف شده و اکنون در مرحله کارشناسی است. سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری در حال بررسی شائبه‌های مطرح شده درباره این سریال هستند.

فیلیمو در ادامه ابراز امیدواری کرد که پس اعلام نظر کارشناسان به مقام قضائی، پخش «جیران» از سر گرفته می‌شود. فیلیمو هم به منظور حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در نظر دارد سریال را با پخش بین هفته‌ای جبران کند.

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در پاسخ به این سوال که سرنوشت فیلم توقیفی «جیران» به کجا رسید، گفت: توقف سریال «جیران» به دلیل داشتن شاکی خصوصی بوده است و ارتباطی به ساترا ندارد. سریال «آهوی من مارال» هم شکایتی داشته و به قوه قضائیه مراجعه کرده است. قوه‌قضائیه هم دستور توقف سریال را صادر کرده است.

سعید مقیسه ادامه داد: هر فیلمی ممکن است شاکی خصوصی داشته باشد و جنسش با توقف توسط نهاد تنظیم‌گر متفاوت است. اگر شاکی خصوصی آن دست از شکایت بردارد، ممکن است قسمت‌های باقی مانده‌اش ادامه پیدا کند؛ بنابراین این موضوع به قوه‌قضائیه مربوط می‌شود و یک مسئله شخصی بین دو تهیه‌کننده است. البته آنچه مهم است حقوق مخاطبان و کاربران پلتفرم‌هاست که باید تامین شود.

رئیس ساترا افزود: صبر کردیم که این سریال تعیین تکلیف شود و بعد از اینکه مشخص شد ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر، برای احیای حقوق از دست‌رفته کاربرانی که حق اشتراک خریداری کرده بودند و موفق به دیدن سریال نشدند، بررسی‌ها صورت می‌گیرد. البته هنوز زمان بررسی این موضوع نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.