به گزارش سینماپرس، سارا روستاپور مجری و برنامهساز حوزه کودک درباره فعالیتهای این روزهای خود به مهر بیان کرد: در حال حاضر فصل سوم «مهد پویا» را با محور آموزش پیش دبستانی برای شبکه کودک میسازیم.
وی ادامه داد: این برنامه به خاطر نیازی که خردسالان دارند، جزو برنامههای شاخص است و مهم است که بعد از کرونا که خیلی از بچهها نتوانستند مهد کودک بروند مرجعی برای آموزش داشته باشند که این برنامه طی این مدت تلاش کرد این نیاز را رفع کند.
روستاپور درباره برنامه توضیح داد: این برنامه مجری ندارد، راوی دارد که عذرا وکیلی عهدهدار روایت آن است و خودم هم تهیهکننده و کارگردانی کار را بر عهده دارم.
تلویزیون هنوز برای مخاطب کودک پرطرفدار است
وی درباره برنامههای کودک تلویزیون که هنوز میان مخاطبانش پرطرفدار است بیان کرد: سری اول این مجموعه پربینندهترین برنامه شبکه کودک شد و با نظرسنجی خود صداوسیما حدود ۶۴ درصد مخاطب داشت. شبکه پویا هنوز هم پرمخاطب است چون خانوادهها اطمینان دارند که فرزندشان با خیال راحت میتواند پای این برنامهها بنشیند. کارشناسان این شبکه تحصیلکرده هستند و در همه مراحل مراقبت و نظارت وجود دارد.
این مجری و برنامه ساز کودک با اشاره به فضای بدون مراقبت در شبکههای ماهوارهای اظهار کرد: الان اینقدر مدیاها و رسانهها گسترش پیدا کرده است و گروهها و شبکههای مختلف کار میکنند که برای کودک باید به محتوای امن و مطمئن رجوع کنند، شبکههای ماهوارهای فارسی زبان به این حوزه ضربه میزنند و در انیمیشنها و محتوایی که پخش میکنند کلماتی استفاده میشود که مناسب نیست. ممیزی اصلاً وجود ندارد و حتی در برخی کارتونها روابط دختر و پسر و خیلی مسائل را برجسته میکند به گونهای که در فرهنگ ما کودک حساس میشود.
بچههایی که به بلوغ زودرس میرسند
این مجری تلویزیون تصریح کرد: وقتی بچهها جملات بزرگسال را میشنوند یا میبینند با مباحثی رو به رو شوند که برای سنشان زود است و بعد اگر نتوانند تحلیل و پردازش کنند اولین اتفاقی که برایشان رخ میدهد بلوغ زودرس است. جملاتی که گاهی با یک برنامه پلتفرمها در فضای مجازی باب میشود و حتی اگر برنامه برای کودک نباشد اما بچهها آن را در فضای مجازی میبینند و میشوند. یا دوبلههایی که از برخی انیمیشنها میشود و چون دوبلههای زیرزمینی است فکر نمیکنند که چه دیالوگی را باید برای کودک به کار برند.
روستاپور با اشاره به تبلیغات بیش از حد و مضر در این شبکهها اظهار کرد: در این شبکهها دو تا کارتون پخش میکنند و میان آن ۱۰ تبلیغ ربات و عروسک و… وسایل مصرفی میروند. و اتفاقاً از مهمترین مباحث نظارتی شبکه پویا این بود که آگهی و بازرگانی نداشته باشیم، در حال حاضر هم تنها تبلیغی که داریم کتاب است.
وی با اشاره به پلتفرمها و انیمیشنهای موجود در آنها نیز یادآور شد: پلتفرمها انیمیشنهایی پخش میکنند که اگرچه روی آنها نظارت وجود دارد اما یک نکته این است که روی برخی از آنها آهنگ بزرگسال مثل قطعاتی از محسن ابراهیم زاده یا دیگر خوانندگان را گذاشتهاند.
نمیگذارم کودکم «مهمونی» ببیند
این مجری که خودش هم فرزند دارد درباره برنامههای عروسکی پلتفرمها نیز بیان کرد: در پلتفرمها مجموعه عروسکی برای کودک وجود ندارد و کارهایی که پخش میشد یا در حال پخش است به بزرگسالان تعلق دارد. کاری مثل «مهمونی» ایرج طهماسب از برنامه سازان باسابقه حوزه کودک که الان برای بچههای دهه ۶۰ و با آن نوستالژی برنامه میسازد و یا مرضیه برومند که خودش هم گفته بود که مجموعهاش برای کودک نیست. خود من نمیگذارم کودکم «مهمونی» را ببیند چون دایره واژگانی که وجود دارد برای بزرگسال است.
وی اضافه کرد: این برنامهها قطعاً نمیتواند از تلویزیون پخش شود چون همه نوع اقشار جامعه مینشینند و تلویزیون میبینند. تلویزیون باید محتوایی متناسب با همه این اقشار پخش کند و اگر این مراقبت نباشد اولین شاکی خود خانوادهها هستند، این نظارت را خود خانوادهها میخواهند.
روستاپور با اشاره به این گوشزد کردنها بیان کرد: اگر در برنامه کودکی که پخش میکنیم جملهای اشتباه گفته شود خانوادهها زنگ میزنند و تذکر میدهند. مثلاً یک بار چند سال پیش تماس گرفتند که چرا از ملودی یک قطعه بزرگسال برای برنامه کودک استفاده شده است. همانطور که وقتی برنامه یا اتفاقی خوب باشد تماس میگیرند و میگویند فرزندشان با دیدن برنامه به مسواک زدن یا صبحانه خوردن علاقمند شده است.
ارسال نظر