شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

نگاهی به وضعیت گیشه سینماها؛

میزان مخاطب سینماها همچنان حدود یک دهم درصد جمعیت کل کشور!/ از رایزنی مدیران سازمان سینمایی برای پخش فوتبال در سالن ها تا بی توجهی به سفره خالی سینماگران!

سینماهای «استقلال» و «بهمن»

سینماپرس: رکود شدید حاکم بر گیشه سینماها در حالی همچنان ادامه دارد که سریال بی توجهی مدیران سینمایی نسبت به تغییر وضعیت موجود صدای انتقاد بسیاری از اهالی سینما را درآورده است؛ طی هفته اخیر تنها حدود ۸۷ هزار نفر از مردم در سراسر کشور به تماشای فیلم های جدید تازه اکران شده نشستند، یعنی با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور رقمی معادل یک دهم درصد از مردم به سینما رفتند! این اتفاق علیرغم تبلیغات گسترده برای برخی از این آثار باعث شده تا زنگ خطر ورشکستگی سینمای ایران وخالی ماندن سفره های سینماگران بار دیگر بلندتر از همیشه شنیده شود!

به گزارش سینماپرس طی یک هفته گذشته فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی که با بودجه بیت المال ‌و حمایت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده بنا به آمار ارائه شده توسط سمفا تنها حدود ۷۲۱ بلیت در کل کشور فروخته که شکستی سهمگین برای این فیلم که بودجه چندین میلیاردی تولید شده محسوب می شود!

«طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی نیز ضمن در اختیار داشتن ۱۶۲ سالن تنها حدود ۳۶۰۰ قطعه بلیت فروخته و از سوی دیگر «بخارست» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی و «لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری که از آن ها به عنوان امیدهای اکران نام برده می شد و تبلیغات زیادی برایشان صورت گرفته بود روی هم توانستند جمعیتی حدود ۶۲ هزار نفر از جمعیت کل کشور را راضی به حضور در سینماها کنند.

وضعیت اسفبار عدم استقبال مردم از هنرهفتم، رکود شدید گیشه را به همراه داشته که در نتیجه به زودی شاهد رکود شدید تولید سینماها نیز خواهیم بود چرا که با این شرایط هیچ عقل سلیمی حاضر نخواهد شد که سرمایه اش را برای تولید آثاری صرف کند که محتوم به شکستند و نمی توانند حتی پول اولیه تولیدشان را بازگردانند؛ هرچند که احتمالا همچنان شاهد تولید فیلم های سطحی و بی مخاطب با صرف بودجه های بیت المال خواهیم بود!

پرسش اینجا است که آیا در این شرایط اسفبار اکران کسی به فکر سفره و جیب خالی هنرمندان هست؟ پرسش اصلی اینجا است وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، صندوق اعتباری هنر، خانه سینما و… که هریک با بودجه های هنگفت اداره می شوند در این شرایط اسفبار چه وظیفه ای در قبال اهالی سینما دارند و باید برای رفع بحران معیشتی آن ها چه اقداماتی صورت دهند؟

بحران اقتصادی در حالی گریبان سینما و سینماگران را گرفته که شنیده می شود مدیران سازمان سینمایی به جای رفع بحران از زندگی سینماگران و اختصاص بودجه هایی برای کمک مستقیم مالی به آن ها در حال رایزنی برای اخذ مجوز پخش فوتبال جام‌جهانی در سالن‌های سینما کرده اند که قطعا استقبال احتمالی مردم از آن هیچ نفعی برای سینمای کشور در پی نخواهد داشت و تنها جیب سینماداران را پر می کند و بدنه سینماگران از مواهب آن بی بهره خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.