چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

جایگاه زن در سینمای ایران/۴

افتخاری: به دلیل فقدان مدیریت هوشمند در سینما برخی اوقات شاهد تولید فیلم هایی هستیم که به شخصیت زن ایرانی توهین می کنند تا در جشنواره های غربی جایزه بگیرند!

لاله افتخاری در مراسم رونمایی از محصولات فرهنگی ستاد اربعین

سینماپرس: دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه در آستانه زادروز خجسته بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص جایگاه زن در سینمای ایران گفت: به دلیل فقدان مدیریت هوشمند در سینما برخی اوقات شاهد تولید فیلم هایی هستیم که به شخصیت زن ایرانی توهین می کنند تا در جشنواره های غربی جایزه بگیرند! این اتفاق که قطعاً غرض ورزی و برخی اهداف شوم در ورای آن نهفته است بسیار شوم و نامبارک بوده و باید جلوی استمرار آن گرفته شود.

این عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در خصوص جایگاه زن و مقام مادر در سینمای ایران نمی توان به صورت صفر یا صدی آثار تولید شده را ارزیابی کرد؛ ما برخی اوقات شاهد فیلم هایی مانند «شیار ۱۴۳» بودیم که تصویری جانانه و ارزشمند از چهره زن و مادر ایرانی در آن نمایش داده می شد و برخی اوقات هم با آثار بدی روبرو بودیم که تصویری مخدوش از زن در آن به تصویر کشیده شده است.

وی ادامه داد: آنچه حائز اهمیت است اینکه زن ایرانی فهمیده، صبور، مقاوم و تکلیف مدار است و ضروری است که در فیلم های سینمایی و سریال ها ما شاهد چنین زنانی باشیم چرا که این زنان بازتاب دهنده واقعی جایگاه زنان در ایران اسلامی هستند.

دکتر افتخاری تصریح کرد: متأسفانه فقدان مدیریت جدی و دقیق در سینمای کشور و عدم نیازسنجی و برنامه ریزی های درازمدت از سوی آن ها باعث شده تا زنان ایرانی آنطور که شایسته جایگاه و شخصیت شان است در فیلم ها نشان داده نشوند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: یکی از مهمترین معضلات در خصوص به تصویرکشیدن جایگاه زن ایرانی در فیلم ها آن است که نگاه مردانه به مسأله زنان وجود دارد و بی تردید مردان نمی توانند منعکس کننده واقعیت های موجود جامعه زنان باشند.

وی یادآور شد: ایران اسلامی از دیرباز تاکنون شاهد حضور زنان مجاهد و مقاومی است که نقش اساسی در پیشرفت خانواده و جامعه داشته اند. در دوران دفاع مقدس ما شاهد زنانی بودیم که علاوه بر آنکه زنانگی خود را داشتند و در جایگاه مادر و همسر و... خوش می درخشیدند در جبهه و پشت جبهه هم خدمت می کردند و به نوعی نقش مادری خود را فراتر از خانواده خود می بردند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: این ها سوژه های نابی هستند که می توانند به مثابه گنجینه ای برای سینمای ایران باشند و مدیران سینمایی را بر آن دارند تا در خصوص زندگی شان فیلم تولید کنند. اگر مدیران سینمایی تاکنون در این رابطه اقدامی انجام نداده اند یا به دلیل آن است که از وجود چنین ذخایر گران قیمتی اطلاع ندارند و یا با سهل انگاری چشم خود را روی آن ها بسته اند.

دکتر افتخاری در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: ما باید فیلم های ارزشمند در مورد بانوان ایران اسلامی تولید کنیم تا دیگر کسی جرأت نکند در فیلمی به شخصیت زن ایرانی توهین کند و نگاه فرودستانه به زن ایرانی داشته باشد. مدیران سینمایی باید جلوی ترویج نگاه غیرمنصفانه به جایگاه زن و مادر ایرانی را در سریال ها و فیلم ها بگیرند و اجازه ندهند علیه شخصیت و جایگاه زن ایرانی سیاه نمایی صورت شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.