یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

جایگاه پدر در آثار سینمایی و تلویزیونی/۴

اسماعیلی: به واسطه حملات فرهنگی، امروزه دیگر پدر و مادر نمونه فرهنگ ایرانی-اسلامی در فیلم های مان جایگاهی ندارند

نوید اسماعیلی

سینماپرس: نوید اسماعیلی کارگردان سینما در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: فیلم های سینمایی سرشار از خیانت، ازدواج سفید، خشونت زوجین و بی احترامی به جایگاه والدین شده است و این اتفاق ضمن ایجاد بحران در سینمای کشور باعث شده تا نسل جوان جامعه از روی کاراکترهای مشمئزکننده و شنیعی که در فیلم های سینمایی به تصویر کشیده می شوند الگوبرداری کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «طبقه یک و نیم» و «پاکول» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما ایرانی ها از قدیم الایام نسبت به جایگاه پدر و مادر احترام ویژه ای قائل بودیم. ما از کودکی در کتاب های درسی مان با خواندن جملاتی نظیر «بابا نان داد» و «بابا آب داد» آموختیم که پدر ستون یک خانواده است اما متأسفانه به واسطه حملات فرهنگی گسترده دشمنان ایران و اسلام امروزه دیگر پدر و مادر نمونه فرهنگ ایرانی-اسلامی در فیلم های مان جایگاهی ندارند و ما با پدران و مادرانی جدید در سینمای کشورمان روبرو هستیم که بیش از آنکه ایرانی باشند غرب زده اند!

وی ادامه داد: این فاجعه بار است که در بسیاری فیلم های سینمایی و سریال های شبکه نمایش خانگی ما شاهد خیانت زوجین به یکدیگر به ویژه خیانت مردها نسبت به زن ها هستیم؛ متأسفانه گویا سینمای ایران رسماً مقلد و دنباله روی سریال های مشمئزکننده و زننده ترکیه ای شده است و همین باعث شده تا حجب و حیا و غیرت روز به روز در فیلم های ما کمرنگ و کمرنگ تر شود.

اسماعیلی سپس با بیان اینکه برخی آثار سینمایی و سریال های خانگی رسماً حتی دست به غیرت زدایی می زنند تصریح کرد: چند سال است ما در سینمای ایران شاهد غیرتی شدن مردان نسبت به همسران و دختران و خواهران شان نیستیم؟ چرا دیگر مرد ایرانی غیرت ندارد؟

این سینماگر متذکر شد: ما باید مرد را به معنای واقعی کلمه مرد نشان دهیم! این کسانی که در شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش نشسته اند چه می کنند؟ شخص وزیر چرا دستور نمی دهد که سینما به عنوان رسانه ای مهم و موثر در دنیای امروز فرهنگ سازی کند؟

وی خاطرنشان کرد: این بسیار تلخ است که مردها در فیلم های ما اغلب کلاهبردار، خائن، معتاد و... به تصویر کشیده می شوند. ما سال ها است در سینمای ایران از جایگاه پدر مخصوصاً در دهه اخیر هیچ دشتی نکردیم. چرا باید فرهنگ منحط شوگرددی و شوگرمامی رواج پیدا کند؟ بی تردید دلیل اصلی این اتفاق مدیران فرهنگی منفعلی هستند که فقط ادعا داشتند و هیچ گونه تلاشی برای فرهنگ سازی نکردند.

اسماعیلی افزود: احترام میان اعضای خانواده در فیلم های ما از بین رفته و این در حالی است که وقتی فیلمفارسی ها را نگاه می کنیم می بینیم پدیده هایی مثل عشق و ازدواج در آن ها رواج داشت. الآن برخی آثار سینمایی ما رسماً کاری می کنند که جوانان از ازدواج بری شوند. چند سال است ما در فیلم های مان یک مادر ایرانی واقعی ندیدیم که در آشپزخانه با عشق برای همسر و فرزندانش قورمه سبزی درست کند؟ این ها همه درد است.

این کارگردان جوان در پایان این گفتگو افزود: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید جلوی تولید هر نوع فیلم سینمایی که در آن ها مباحثی نظیر خیانت زوجین، دعوای زناشویی، خشونت خانگی، ازدواج سفید و... مطرح می شود را ممنوع اعلام کند و فیلمسازان را ملزم کند که تنها عشق و محبت و احترام را نشان دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.