سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

گفتگوی سینماپرس با یک آهنگساز؛

آزادی: «هفت بهار نارنج» جنس سرد اروپایی دارد و به نوعی یادآور فیلم های آنجلو پولوس است/ موسیقی در این فیلم بدل به یک کاراکتر مهم شده!

پیام آزادی در نشست خبری فیلم سینمایی«بیرو»

سینماپرس: پیام آزادی آهنگساز سینما که با فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد گفت: «هفت بهار نارنج» جنس سرد اروپایی دارد و به نوعی یادآور فیلم های آنجلو پولوس است؛ من برای ساخت موسیقی این فیلم از فضای ارکسترال استفاده کردم؛ ما در بخش عمده ای از فیلم فضای تنهایی علی نصیریان را شاهد هستیم و موسیقی باید به این فضاسازی کمک می کرد.

آهنگساز فیلم های سینمایی «بی وزنی» و «خون خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قبل از هر صحبتی راجع به موسیقی فیلم می خواهم یک نکته بسیار مهم را بگویم و آن این است که علی نصیریان آنچنان در این فیلم نقش آفرینی کرده که بدون اغراق می توانم بگویم بهترین اثر در کارنامه کاری ایشان و بسیار بی نظیر است. بی تردید ایشان باید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در این فیلم دریافت کنند و امیدوارم با نظر هیأت داوران به این حق برسند.

وی ادامه داد: فیلم «هفت بهار نارنج» برای من فیلمی دلی بود؛ من با تمام وجود و احساسم در این فیلم انجام وظیفه کردم و تلاش داشتم تا هیچ نقصی در کارم وجود نداشته باشد. در برخی صحنه ها ما فضای آوازخوانی استاد نصیریان را داشتیم که من برای آن فضا هم موسیقی ساختم به نحوی که شاید مخاطب فکر کند که ما در استودیو خواندن استاد را ضبط کرده ایم در صورتی که صدابرداری سر صحنه بوده و سپس من موسیقی را به صورت زیر قطعه ساختم و نگذاشتم فضا خالی از موسیقی باشد.

آزادی با بیان اینکه در «هفت بهار نارنج» ما علاوه بر فضای تنهایی پیرمرد شاهد فضاهایی مانند امید و استیصال نیز هستیم اظهار داشت: من به عنوان یک آهنگساز وظیفه داشتم بر اساس این فضا مبادرت به ساخت موسیقی کنم اما سعی کردم همواره فضای امید در کارم وجود داشته باشد. «هفت بهار نارنج» فیلمی است که ذاتاً هنری است و متعلق به سینمای بدنه و گیشه ای نیست. این فیلم سرشار از سکوت و تعلیق است و من همه تلاشم را کردم که نوع تولید موسیقی با این فضا هماهنگ شود.

آهنگساز فیلم های سینمایی «گیجگاه» و «رمانتیسم عماد و طوبا» متذکر شد: من تمام تلاش خود را کردم تا پا به پای کاراکتر استاد نصیریان در این فیلم جلو بروم از این رو بیراه نیست اگر عنوان کنم موسیقی در این فیلم بدل به یک کاراکتر مهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت موسیقی برای فیلم هایی مانند «هفت بهار نارنج» بسیار دشوارتر از فیلم هایی است که از آن ها به عنوان فیلم های اجتماعی یاد می شود چرا که در آن قبیل فیلم ها ساخت موسیقی راحت تر است مثلاً طرف در ماشین خود می نشیند و موزیک پلی می کند اما ما در فضاهایی مانند «هفت بهار نارنج» مجبور هستیم بر اساس اقلیم و وضعیت درونی کاراکتر و... مبادرت به آهنگسازی کنیم.

آزادی افزود: در «هفت بهار نارنج» ما از سازهای سنتی نظیر سه تار و کمانچه نیز استفاده کردیم. با توجه به مضمون فیلم و از سوی دیگر لوکیشن آن من سعی کردم بین فضای جهانی و اقلیم شمار کشور نوعی تلفیق ایجاد کنم که امیدوارم نظر مخاطبان این اثر را جلب کند.

این آهنگساز در پایان این گفتگو عنصر اصلی فیلم «هفت بهار نارنج» را موسیقی دانست و خاطرنشان کرد: در این فیلم ما شاهد عشقی میان پیرمرد و پیرزن هستیم که به هیچ عنوان سانتی مانتال نیست؛ این عشق به اضافه لحظات استیصال و تنهایی پیرمرد و همچنین تعلیقی که در فیلمنامه وجود داشت باید به گونه ای می شد که موسیقی اش برای مخاطب نافرم نباشد و بتواند به دل مخاطب بنشیند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.