دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

گپ سینماپرس با کارگردان فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ؛

حکایت فیلمبرداری که فیلمساز شد/ گل سفیدی: سال ها دغدغه کارگردانی داشتم؛ روی پلان به پلان «هفت بهار نارنج» با وسواس فراوان کار کردم

علی نصیریان در فیلم سینمایی هفت بهار نارنج

سینماپرس: فرشاد گل سفیدی که بیشتر نام او را به عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم ها و سریال های مختلف شنیده بودیم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با «هفت بهار نارنج» حضور دارد؛ او این بار نه تنها در قامت فیلمبردار که به عنوان کارگردان و همینطور طراح صحنه، نورپرداز و… وارد میدان شده تا پس از سال ها کسب تجربه در هنرهفتم، همه هنرش را به رخ بکشد؛ گل سفیدی در خصوص این تجربه به سینماپرس گفت: سال ها دغدغه کارگردانی داشتم اما همه بدانند که من با افتخار همچنان یک فیلمبردارم و یک فیلمبردار باقی خواهم ماند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «اخراجی ها۳» و «امپراتور جهنم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که ایده ۵ خطی «هفت بهار نارنج» را شنیدم احساس کردم در صورت ساخت، اثری خواهد شد که جو و اتمسفر جدیدی را به لحاظ تصویری ایجاد می کند؛ احساس کردم می توانم در این فیلم تصویر جدیدی خلق کنم. همه لوکیشن های فیلم را مدت ها در ذهنم می ساختم و تصور می کردم.

وی ادامه داد: قصه خیلی معمولی و ساده بود اما ما حدود یک سال با آقای احمد رفیع زاده که نویسنده کار بودند جلسات متعددی برگزار کردیم و ریز به ریز فیلمنامه را تغییر دادیم؛ فیلمنامه «هفت بهار نارنج» ویژگی اش این است که ظاهری ساده دارد اما به شدت پیچیده و مفهومی است! شاید باور نکنید وقتی خودم برای اولین بار فیلمنامه را خواندم در نهایت به خودم گفتم چقدر عجیب!

گل سفیدی با بیان اینکه فیلمنامه ناب «هفت بهار نارنج» باعث شد تا پس از سال ها که دغدغه کارگردانی در سینما را داشتم مجاب شوم که این بار در مقام کارگردان اثری را خلق کنم اظهار داشت: مدت ها با احمد رفیع زاده در مورد جزئیات فیلم و چرایی نگاه و تصورش صحبت می کردم و از او می پرسیدم که چگونه به این داستان و این فضای خاص رسیده است.

این سینماگر سپس در رابطه با انتخاب بازیگران این فیلم خاطرنشان کرد: نقش اصلی «هفت بهار نارنج» بر عهده استاد علی نصیریان است و من با ایشان جلسات مختلفی داشتم و نظرات شان را شنیدم. ایشان نقش یک استاد دانشگاه بازنشسته و تنها را در این فیلم بازی می کنند و از آنجا که اغلب در تنهایی هستند ما باید لوکیشنی را پیدا می کردیم که با تنهایی ایشان وجه اشتراک داشته باشد و این کار را بسیار سخت می کرد.

وی یادآور شد: سرانجام پس از مدت ها گشتن توانستیم لوکیشن خوبی را پیدا کنیم و در آنجا ساخت و سازهای مربوط را انجام دهیم اما متأسفانه فصل را از دست دادیم و افزایش بیماری کرونا در کشور باعث شد کارمان برای مدتی متوقف شود اما با این همه اردیبهشت ۱۴۰۰ شرایط مهیا شد که فیلم را کلید بزنیم و خردادماه آن را به اتمام برسانیم.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «هلن» و «هاری» با تأکید بر اینکه روی پلان به پلان «هفت بهار نارنج» با وسواس فراوان کار کردم تصریح کرد: شاید باور نکنید که تدوین این فیلم بیش از یک سال زمان برد. در واقع ما ۸-۹ بار فیلم را تدوین مجدد کردیم چرا که من سر جزئیات وسواس بسیار عجیبی گرفته بودم و خوشبختانه کار نهایی به گونه ای شد که بسیار از آن راضی هستم.

این سینماگر سپس به موسیقی فیلم اشاره کرد و گفت: ساخت موسیقی «هفت بهار نارنج» بیش از ۷ ماه زمان برد و پیام آزادی به بهترین نحو ممکن موسیقی فیلم را به سرانجام رساند؛ استاد علی نصیریان نیز در این فیلم بسیار متفاوت با آنچه از ایشان سراغ داشتیم بازی کرده و بدون اغراق می گویم که بهترین بازی استاد نصیریان را در این فیلم شاهد هستیم.

گل سفیدی یادآور شد: زمان تولید «هفت بهار نارنج» من با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کردم؛ خودم در این فیلم علاوه بر کارگردانی، فیلمبردار بودم، نورپرداز بودم و حتی طراحی صحنه را انجام دادم. شاید باورش سخت باشد که من حتی فوکوس من هم نداشتم و خودم فوکوس کشی می کردم البته از سال ۱۳۸۰ به این طرف در هر فیلمی کار کردم حتی در یک پلان فوکوس من نداشتم چه فیلم هایی که دوربین روی دست بودم چه آثاری که با سه پایه فیلمبرداری می کردم.

وی افزود: استاد نصیریان از اینکه من خودم وظیفه کارگردانی و فیلمبرداری را همزمان بر عهده داشتم بسیار استقبال کردند و این در حالی بود که بسیاری از دوستان مرا از این کار منع می کردند و می گفتند بهتر است حتماً یک فرد دیگری فیلمبرداری کارت را انجام دهد؛ اما من خودم این دو وظیفه را در کنار هم انجام دادم و خوشحالم که نهایتاً با یک یا دو برداشت همه پلان ها را گرفتیم و هیچ وقت حتی به برداشت سوم نرسیدیم!

این فیلمبردار سینما سپس در مورد سرمایه گذار این فیلم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ۸۰ درصد سرمایه گذاری این فیلم را خودم انجام دادم و از ماحصل کار راضی هستم؛ کار برای من بسیار سخت و حسی بود. تجربه حضور در بیش از ۳۰۰ پروژه به کمکم آمد تا توانستم به فضل الهی کار را به نحو احسن پیش ببرم و امروز از دکوپاژ، میزانسن و... راضی باشم. من در «هفت بهار نارنج» خودم را سنجیدم و تجربه های جالبی به دست آوردم که یکی از آن تجربه ها کار کردن با حیوانات بود و این برای من که چندان علاقه ای به حیوانات ندارم و همیشه از آن ها گریزان هستم تجربه ای فوق العاده محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.