جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

گپ سینماپرس با بازیگر سینما؛

نادری: در خصوص تولید فیلم برای شخصیت ها و قهرمانان ملی تنبلی کردیم!

اتابک نادری در فیلم سینمایی های پاور

سینماپرس: اتابک نادری بازیگر سینما و تلویزیون که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با ایفای نقش شهید ستاری در فیلم سینمایی «های پاور» حضور دارد گفت: همه ما باید قبول کنیم که در خصوص تولید فیلم برای شخصیت ها و قهرمانان ملی تنبلی کردیم! تولید این آثار به ویژه برای آگاهی نسل جوان کشور بسیار حائز اهمیت و ضروری است؛ ما نه تنها در حوزه سینما برای شخصیت های بزرگ ملی دچار کاستی زیادی هستیم بلکه در سایر حوزه های فرهنگی و هنری دیگر از جمله حوزه های تجسمی، شعر و ادبیات، تئاتر و... نیز از این بزرگان غافل شده ایم و بیشتر درگیر حواشی هستیم که هیچ ارزشی ندارند.

بازیگر فیلم های سینمایی «متولد ماه مهر» و «عشق فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شخصیت های بزرگ اصولاً تنها مربوط به دوران دفاع مقدس نمی شوند؛ مثلاً ما برای نابغه ریاضی دان مان که دنیا او را ستایش می کند چه کرده ایم؟ مثلاً برای شهید والامقام محسن فخری زاده به عنوان یک دانشمند بزرگ چه کاری انجام دادیم؟ چرا ما قبل از ترور این دانشمند بزرگ کشورمان شناختی نسبت به ایشان نداشتیم؟ این ها همه به دلیل کم کاری دستگاه های فرهنگی و هنری است چرا که آن ها آنطور که باید این شخصیت های ملی را معرفی نکردند. ما باید برای این افراد فیلم و سریال های متعدد می ساختیم که نساختیم.

وی ادامه داد: شهید والامقامی مانند شهید بابایی با آن خدمات ویژه ای که برای کشور کرده بود بعد از سریال «شوق پرواز» به مردم شناسانده شد؛ تأثیر حوزه فرهنگ و هنر و کار فرهنگی کردن را ما نباید فراموش کنیم. ما در نیروی هوایی کشورمان آنقدر شخصیت های بزرگی داشتیم و داریم که زندگی هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم و سریال باشد.

نادری سپس با انتقاد شدید از ترویج فرهنگ شرق و غرب به واسطه پخش فیلم ها و سریال های خارجی تصریح کرد: چرا باید نسل جوان ما شخصیت های افسانه ای و تخیلی همچون «جومونگ» آشنایی داشته باشند اما قهرمانان واقعی ملی را نشناسند؟ چرا جوان جامعه ما نباید نسبت به معمارهای بزرگ، هنرمندان بزرگ، رزمندگان بزرگ و... شناختی نداشته باشد اما شخصیت انیمیشن ها و فیلم و سریال های خارجی را بشناسد؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: همه به خوبی می دانیم که حوزه آثار تصویری حوزه بسیار مهم و اثرگذاری در دنیای امروز است و از این رو اغلب کشورهای دنیا برای اهداف خود از این حوزه بهره برداری می کنند؛ بدیهی است که عملکرد ما نیز در این حوزه باید مثبت شود. ما باید با آثار تصویری الگوسازی کنیم و برای هدایت نسل های بعد راهبرد داشته باشیم. ما باید در نسل جوان انگیزه ایجاد کنیم که شخصیت های بزرگ ملی را بشناسد و به وجود آن ها افتخار کند.

وی در بخش دیگری از این کفتگو در پاسخ به این پرسش که بازی در نقش یک شهید برجسته مانند شهید بابایی چقدر برایتان چالش برانگیز بود اظهار داشت: من خودم را به نوعی متعلق به خانواده نیروی هوایی می دانم؛ عمو و پدر خانم بنده جزو افسران بازنشسته نیروی هوایی هستند و علاوه بر آن من از سال ها قبل علاقه ویژه ای به فضای نیروی هوایی داشته و دارم. در سریال «شوق پرواز» هم که افتخار بازی در نقش شهید اردستانی را داشتم با لذت کار کردم و زمانی که زنده یاد یدالله صمدی از بنده برای بازی در این سریال دعوت کردند واقعاً ذوق زده شدم چرا که علاقه به این شخصیت های بزرگ درونم موج می زند.

نادری یادآور شد: پیشنهاد بازی در «های پاور» در شب های احیا ماه مبارک رمضان به من داده شده و من با جان و دل پذیرفتم که در این اثر بازی کنم چرا که معتقدم تولید این قبیل فیلم ها بسیار ضروری است؛ این نوع آثار باید برای نسل های بعد به کرات تولید شود. خدماتی که این شخصیت های بزرگ به کشور و ملت کردند مثال زدنی است. به عنوان مثال عملیات «اچ ۳» یکی از بزرگ ترین و بی سابقه ترین حملات خوایی است؛ عملیات «های پاور» یکی از سخت ترین عملیات پدافندی است. مسلماً باید به این عملیات های ویژه و بزرگ در سینما پرداخته شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «ترنج» و «کمکم کن» خاطرنشان کرد: من زمانی که فیلمنامه «های پاور» را مطالعه کردم شیفته قصه و به ویژه شهید ستاری شدم. شهید ستاری حماسه ای را در این عملیات خلق کردند که مثال زدنی است. من با رغبت فراوان سراغ بازی در این نقش رفتم و مطالعه جدی در خصوص کاراکتر و شخصیت شهید ستاری داشتم. به غیر از مکتوباتی که در مورد این شهید بزرگوار موجود است برخی آثار مستند در مورد ایشان را دیدم و زندگی نامه شان مطالعه کردم و حتی با همرزمان این بزرگوار جلسه داشتم و از آن ها خواستم تا در مورد ویژگی های شهید برایم توضیحاتی بدهند.

وی متذکر شد: در خصوص این شخصیت ها باید دلی جلو رفت و دلی کار کرد؛ این کارها کار دل است و هر کاری که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند! این کارها وقتی با دل پیش برود جواب خوبی هم می گیرد. در این نوع آثار فضا خارج از فضای فیلمسازی رایج و معمول است. آدم وقتی برای شخصیت هایی کار می کند که به آن ها علاقه دارد وارد نوعی رابطه احساسی می شود که برایش بسیار شیرین و دل انگیز است.

نادری تصریح کرد: مگر می شود آدم برای شخصیت های بزرگی همچون باکری، ستاری، بابایی و... که اینقدر خاص هستند بتواند عادی بازی کند و جلوی دوربین برود؟ من شیفته این بزرگان هستم و برایم تمامی رزمندگان دفاع مقدس عزیز و محترم هستند. جامعه ما به این بزرگان باور دارد؛ این نکته نه شعار است نه پروپاگاندای سیاسی! هر ملتی با قهرمانان خود زندگی می کند و به قهرمانانش می بالد.

این بازیگر در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با عدم شباهت خود به شهید ستاری گفت: معتقدم در این نوع آثار بحث شباهت مهم نیست و بحث روایت اهمیت دارد. بازیگر چه شبیه به کاراکتر مزبور باشد و چه نباشد باید بتواند به صورت باورپذیر از عهده کار برآید. ما قرار نیست در فیلم های داستانی کار مستند انجام دهیم و مستندسازی کنیم که شباهت اهمیت داشته باشد. این مردم هستند که باید با این نوع آثار ارتباط برقرار کنند.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: در «های پاور» بخشی از زندگی شهید ستاری مطرح می شود که کمتر کسی نسبت به آن آگاهی دارد. این بخش مهم از تاریخ دفاع مقدس متأسفانه مغفول واقع شده و کسی نمی داند این شهید بزرگوار نخبه و نابغه پدافند هوایی بوده و کارهای عجیبی کرده که در تاریخ ثبت شده است. امیدوارم روح شهید ستاری عزیز شاد باشد و از کار ما راضی باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.