دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

نسبت سینما با هویت انقلابی/۳

اسلاملو: انتخاب غلط مدیران میانی آنها را تبدیل به نفوذی می‌کند!/ برای احیای سینمای تراز انقلاب باید از رسانه ها و هنرمندان انقلابی مشورت گرفته شود

محمدرضا اسلاملو در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم نادر طالب زاده

سینماپرس: محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی گفت: طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد هرچه لطمه خورده ایم از مدیران میانی مان بوده؛ این لطمات را در تمامی بخش های کشور می توان مشاهده کرد اما متأسفانه در وادی سینما و تلویزیون این آسیب ها بسیار جدی تر از سایر حوزه ها بوده است.

سیدرضا منتظری: کارگردان فیلم های سینمایی «شهابی از جنس نور» و «باغ سید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شک ندارم که قصد دولت فعلی اصلاح امور است و برای همین هم چند وقت قبل آقای رئیس جمهور مدیران را جمع کردند و به آن ها گوشزد کردند که شما می توانید با عملکردتان یا آبروی نظام را حفظ کنید یا همه چیز را بر باد دهید! ایشان ثابت کردند با هیچ مدیری شوخی ندارند و همین عزل وزیر آموزش و پروش که اخیراً اتفاق افتاد نیز نشانگر این اتفاق است.

این سینماگر با تأکید بر اینکه انتخاب غلط مدیران میانی که اغلب دچار جهل و یا فاقد تخصص و مهارت کافی بوده اند سینمای کشور را دچار آسیب های بی شماری کرده است تصریح کرد: این مدیران به واسطه ندانم کاری های شان بعداً بدل به نفوذی شده اند، نفوذی هایی که دیگر هیچ چیز جلودارشان نیست و رسماً هر کاری را دوست دارند انجام می دهند و به فرهنگ و هنر این سرزمین خدشه وارد می کنند.

اسلاملو یادآور شد: همین فیلم «برادران لیلا» که این روزها صحبت در مورد آن بسیار زیاد است تهیه کننده اش کیست؟ فردی است جبهه رفته، او چرا باید این فیلم را بسازد؟ چرا فرد دیگری می آید و علناً در سینمای جمهوری اسلامی ایران فیلمی ضدقصاص می سازد؟ این اتفاقات شوم و ناگوار نشان از آن دارد که مدیران میانی ما در سینما درست در جایگاه شان قرار نگرفته اند و به همین علت ما شاهد اعطای مجوز تولید، بودجه و... به این قبیل آثار هستیم.

وی ادامه داد: آیا مدیران سینمایی فکر کرده اند که اکران فیلم های مبتذل چه تبعات سنگین و مخربی را برای فرهنگ این مرز و بوم در پی دارد؟ چرا وقتی به آن ها انتقاد می شود که به چه دلیل فلان فیلم مبتذل را اکران کرده اید فوراً دلیل می آورند که الآن اوضاع گیشه بد است و باید برای آمدن مردم و راضی نگه داشتن سینماداران و... این نوع فیلم ها را اکران کنیم؟ بی تردید با این روش و منش ما به سینمای تراز انقلاب دست پیدا نخواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو نقش رسانه های انقلابی و دغدغه مند را برای رسیدن به سینمای تراز انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت دانست و در این باره اظهار داشت: نقش رسانه ها خیلی مهم است. آن ها می توانند تصمیم گیرندگان را از خواب سنگین بیدار کنند. دیگر این همه هرج و مرج در سینما بس است! ژورنالیست های سینمایی که کار رسانه می کنند و منتقدان انسان هایی هستند که خیلی می توانند کمک کنند تا هویت انقلابی در سینمای ایران اسلامی شکل بگیرد.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: برای احیای سینمای تراز انقلاب باید از رسانه ها و هنرمندان انقلابی مشورت گرفته شود؛ مدیران به جای اینکه از افراد مشکل دار مشورت می گیرند چرا سراغ رسانه ها و هنرمندان انقلابی نمی روند؟ مدیران موظفند تیم مشاورین خود را از میان رسانه ها و هنرمندان انقلابی انتخاب کنند. اما آیا شده امثال شما و ما را یک بار هم که شده صدا کنند و از ما نظر بخواهند؟

اسلاملو در پایان این گفتگو افزود: این ها خودشان خراب می کنند و بعد ماله دست می گیرند و روی خرابی هایی که خودشان باعثش بوده اند ماله می کشند. بنده معتقدم اگر سینما تعطیل بشود بهتر است تا اینکه برخی فیلم های مبتذل در آن نمایش داده شود؛ تصمیم گیرنده اصلی سینما باید شجاعت داشته باشد و سینما را از این وضعیت نجات دهد و به معنای واقعی کلمه سینمایی در تراز انقلاب اسلامی به وجود آورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.