دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

نسبت سینما با هویت انقلابی/۵

توکلی: مدیران سینمایی و فرهنگی با نگاه انکار مبادرت به برنامه ریزی می کنند/ از شرایط بحرانی سینما تنها با گفتگو می توان عبور کرد

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیوندر خصوص نسبت سینما با هویت انقلابی گفت: مدیران جدید سینمایی و فرهنگی با نگاه انکار مبادرت به برنامه ریزی می کنند؛ ممکن است آن ها ته دلشان کشش و علاقه ای به برخی از جریانات فیلمسازی داشته باشند اما در شرایط فعلی ذهن شان متوقف شده و از آنجا که زبانی الکن دارند نتوانسته اند دیدگاه و اهداف خودشان را درست اعلام کنند تا ببینیم آیا هدف شان در سینما رسیدن به هویت انقلابی است یا خیر!

بازیگر فیلم های سینمایی «نفوذی» و «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر سینماگران ما از دو جهت تحت فشار هستند؛ اول اینکه اصلاً نمی دانند مدیران فعلی چه می گویند؛ مدیران نمی توانند ذهنیت خود را به درستی منتقل کنند و همین باعث شده سینما به سمت توقف پیش برود و آسیب های جدی به تمامی دستاوردهای بیش از ۴ دهه سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب وارد شود.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که ارتباط میان مدیران با سینماگران به کمترین میزان خود رسیده است؛ قطعاً باید جلسات بحث و گفتگو بیشتر از این باشد و تعامل مدیران فرهنگی و سینمایی با هنرمندان بیشتر شود تا از این رهگذر آسیب ها به صورت کامل شناسایی شده و همه بتوانند با یکپارچگی در صدد رفع بحران به وجود آمده برآیند.

توکلی یادآور شد: دکتر اسماعیلی در کسوت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال قبل حرکت خوبی را شروع کرد و هنرمندان حوزه های مختلف را دعوت کرد اما بعداً همه این کارها متوقف شد و قطعاً اگر این کار ادامه پیدا می کرد ما می توانستیم شاهد تحولات مثبت و اساسی در سینمای کشور باشیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سینما در حال حاضر شرایط بحرانی دارد و تنها با گفتگو و ایجاد راه حل می توان از این بحران عبور کرد تصریح کرد: مقامات اجرایی در حوزه سینما و سایر هنرها از جمله موسیقی، تئاتر و... به تنهایی توان ندارند تا به نیازهای فکری هنرمندان پاسخ دهند و بی تردید این اتفاق هرچقدر دیرتر شود آسیب بیشتری به جامعه فرهنگی و هنری وارد می شود.

کارگردان سریال های تلویزیونی «مدرس» و «میرزا کوچک خان جنگلی» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: به طور کل سینما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کرد. نسل جدیدی به سینما آمد و امکانات تکنولوژی تغییر و آموزشگاه های زیادی متولد شدند اما با همه این تفاسیر ما در این بیش از ۴ دهه ای که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد همواره با موانع و آسیب های جدی در حوزه سینما نیز روبرو بودیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مسائلی که باعث آسیب به سینما و به طور کل حوزه فرهنگ و هنر شده این است که در تمامی این سال ها دیدگاه مدیران اجرایی در دهه های متفاوت با یکدیگر مغایرت داشته به نحوی که ما وقتی نیم نگاهی به این سال ها می اندازیم شاهد تغییرات اساسی در رفتارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هستیم.

توکلی در همین راستا افزود: ما اگر ریاست جمهوری ها را مبدأ تغییرات در هر دوره قلمداد کنیم به راحتی می توانیم دلیل اصلی مشکلات حوزه فرهنگ و سینما را شناسایی کنیم؛ ما در این سال ها با روسای جمهوری روبرو بودیم که به اهداف پنهانی انقلاب نزدیک بودند. با ریاست جمهورانی روبرو بودیم که نقطه مقابل تفکرات انقلابی بودند و فکر می کردند می توانند شرایط جدیدی را به وجود آورند و همه این تناقضات باعث شد تا بسیاری از فیلمسازان به طور کل از بین بروند!

وی در پایان این گفتگو افزود: اما در نهایت ذکر این نکته ضروی است که اگر امروز معتقدیم که در سینمای کشورمان کارگردانان خوبی داریم یا به طور کل سینمای خوبی داریم به این دلیل است که ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تغییرات بنیادی و اجرایی در حوزه سینما روبرو شدیم و حالا نیازمند آن هستیم که با اهتمام و جدیت بیشتری این مسیر را دنبال کنیم تا از جریان انحرافی فاصله گرفته و دوباره در مسیر سینمای انقلاب اسلامی گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.