شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۱

میرعلایی: ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند/ وقتی شبکه های معاند و بیگانه فیلم های سینمایی ما را پخش می کنند یعنی آثار ما از ارزش های انقلابی تهی است!

احمد میرعلایی

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی و تهیه کننده سینما با انتقاد نسبت به غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی گفت: وقتی به محتوای آثار سینمایی توجه نمی شود دیگر نمی توان عنوان کالای فرهنگی را به این آثار داد؛ یک سری از فیلم هایی که به اسم اثر سینمایی تولید می شوند دون شأن وزارت ارشاد هستند به نحوی که ارشاد باید علیه برخی آثار سینمایی اعلام جرم کند، نه اینکه به آن ها مجوز بدهد.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صیانت از فرهنگ است نه لطمه زدن به آن! اما متأسفانه برخی آثاری که با مجوز ارشاد تولید می شوند رسماً ضد فرهنگ هستند و وقتی نسبت به ساخت این فیلم ها انتقاداتی صورت می گیرد بلافاصله اینطور بیان می کنند که این آثار برای مخاطب دارای جذابیت است! حال پرسش اینجا است که که آیا جذابیت یک اثر برای مخاطب باید مدیران ارشاد را به این امر وادار کند که مسأله مهم محتوا را فراموش کنند؟

وی ادامه داد: بی شک هر آدم کم سواد فرهنگی می تواند اثر جذاب بسازد اما هر کسی نمی تواند اثر با محتوای ارزشمند تولید کند. به علاوه یکی دیگر از معضلاتی که ما این روزها در سینمای کشور شاهد هستیم این است که گاهی اوقات برخی محتوای ارزشی به صورت سهل انگارانه به فیلم تبدیل می شوند و نمی توان با ساده انگاری شأن این آثار را پایین آورد و به صورت باری به هر جهت مبادرت به تولید فیلم های ظاهراً ارزشی کرد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرثیه برف» و «شب واقعه» خاطرنشان کرد: متأسفانه سینمای ایران جایگاه یک سری فیلم شده که به جهت هنری هیچ حرفی برای گفتن ندارند؛ صرفاً یک سری جوک مبتذل هستند که هیچ خانواده سالمی حاضر نیست آن جوک های مبتذل را که برخی به اسم فیلمساز به تصویر می کشند ببینند و بشنوند. این آثار رسماً در حال نابودی فرهنگ جامعه ما هستند.

میرعلایی متذکر شد: یکی دیگر از نقاط ضعف ما در سینمای ایران این است که با برخی افرادی روبرو هستیم که محتوا برایشان مهم است اما ضعف دارند و نمی توانند محتوای سالم شان را بدل به اثر نمایشی کنند. بی تردید از صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، حوزه هنری و... انتظار می رود به صورت باری به هر جهت مبادرت به تولید این آثار نکنند. این نهادها هرگز نباید آثار متوسط و زیر متوسط بسازند و باید به قول معروف کار را به کاردان بسپارند تا خروجی بی نظیری داشته باشند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه ساختن سخت است و خراب کردن آسان تأکید کرد: برخی افراد می خواهند سینما خالی از اندیشه و تفکر و محتوای سالم و انسانی باشد؛ این وظیفه مسئولان است که حمایت کنند تا سینما به صورت صحیح و اصولی هدایت شود. متأسفانه گویا مسئولان وظیفه خود را فراموش کرده اند معلوم نیست از چه چیز حمایت می کنند!

وی سپس با انتقاد از انبوه شوراها و کارگروه ها و... در سازمان سینمایی و نهادهای تابعه این سازمان تصریح کرد: سینما کاملاً به حال خود رها شده و این جلسات و سخرانی ها و شوراها و... یک عادت شده که اثری ندارد. این شوراها و... هیچ خروجی مثبتی ندارند و بود و نبودشان دردی از سینمای ما درمان نمی کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به پخش برخی فیلم های سینمایی و سریال ها در شبکه های معاند فارسی زبان ماهواره ای اظهار داشت: وقتی شبکه های معاند و بیگانه فیلم های سینمایی ما را پخش می کنند یعنی آثار ما از ارزش های انقلابی تهی است! این ها نشانه ای است که مدیران فرهنگی و سینمایی باید به آن توجه داشته باشند. بی تردید دشمن اگر به نفعش نباشد فیلم های سینمایی ما را پخش نخواهد کرد.

میرعلایی ادامه داد: متأسفانه مدیران آینده نگری ندارند. آن ها چون می دانند چند سال دیگر در پست و سمت های کنونی شان نیستند برایشان مهم نیست چه می شود. اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران در هر رده و پست و سمتی که هستند باید بدانند سوار قایقی اند که روی خون شهدا در حال حرکت است و همچنان به مسیرش ادامه می دهد و اگر آن ها عقب بمانند ممکن است در این دریای خونین غرق شوند.

وی متذکر شد: مگر حضرت آقا همین چند ماه پیش سیاست های کلی برنامه هفتم را ابلاغ نفرمودند؛ مگر در این برنامه به سیاست های فرهنگی اشاره نشده بود؟ چرا مسئولان فرهنگی کشور به مفاد این سیاست ها در اجرا و سیاست گذاری مجموعه های خود بی توجهند؟

میرعلایی تأکید کرد: فاجعه بار است که شنیده می شود در برخی شوراها یک نفر فیلمنامه را می خواند و برای دیگران تعریف می کند و اینطور فیلمنامه ها مصوب می شوند! گویا آقایان وقت کافی برای خواندن فیلمنامه ها ندارند و کسی نیست به آن ها بگوید اگر شما وقت این کار را نداشتید چرا این مسئولیت را پذیرفتید؟

این هنرمند متعهد در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگی درست سر جای خود قرار نگرفتند! آن ها نمی دانند خنده امروز برخی فیلم ها گریه را برای آینده و جامعه در پی دارد. سواد و علم و دانش باید باشد تا یک جامعه به رشد و تعالی برسد. در نهایت می خواهم یک توصیه دوستانه به بچه مذهبی ها داشته باشم که هر فیلمی را تولید نکنند و به محتوای آثاری که تولید می کنند توجه ویژه داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.