چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷

لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر/۴

فاضلی: صندوق اعتباری هنر چه کارکردی داشته؟/ عکس گرفتن با پیشکسوتان چه دردی از زندگی آن ها درمان می کند؟

محسن فاضلی

سینماپرس: محسن فاضلی منتقد پیشکسوت سینما گفت: پرسش اصلی بنده از مسئولان وزارت ارشاد و مدیران صندوق اعتباری هنر این است که صندوق اعتباری هنر تا امروز چه کارکردی برای اهالی فرهنگ و هنر داشته است؟

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: الآن مزایای صندوق اعتباری هنر برای اعضایش چیست؟ این نهاد چه کارکردی برای اعضایش داشته به جز آنکه مرتب وعده های قشنگ به آن ها داده و در نهایت هم به وعده هایش عمل نکرده است!؟ وعده هایی مانند آنکه اعضا می توانند با در دست داشتن هنر کارت از تخفیف یک فروشگاه زنجیره ای برخوردار شوند. متأسفانه با اینکه صندوق اعتباری هنر در اصل نهادی ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، عملکرد مدیرانش کاملا برخلاف اظهارات و وعده های مدیران ارشد وزارت ارشاد است! همین چندی قبل بود که آقای وزیر اظهار داشتند که به زودی مطالبات اهالی فرهنگ و هنر را می دهند اما بعد از آن شنیده شد که دست اندرکاران صندوق شروع به تعلیق عضویت اعضای شان کردند.

وی ادامه داد: چرا بین صحبت های آقای وزیر ارشاد و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اینقدر تضاد است؟ مگر صندوق اعتباری هنر نهادی دولتی نیست و ارشاد آن ها را تغذیه نمی کند؟ چرا اصلا وعده های آقای وزیر برای حمایت مادی از اهالی فرهنگ به جایی نرسید؟ آیا ایشان وعده نداده بودند که در ایام الله دهه فجر مبالغی را به سینماگران می دهند؟ پس چه شد؟ چرا نه برای دهه فجر هیچ واریزی انجام نشد و حتی برای ماه رمضان و عید نوروز نیز کسی یادی از ما نکرد؟

فاضلی سپس با انتقاد شدید از پروپاگاندایی که پیش از این برای هنر کارت شده بود اظهار داشت: این هنر کارت چه عایدی و ثمری برای اهالی فرهنگ و هنر داشته که ما از آن بی خبریم؟ ما انتظار داریم این هنر کارت برایمان کارکرد داشته باشد اما گویا این روزها این کارت بیشتر برای بانک عاملش کارکرد دارد! ما انتظار داریم بتوانیم با این هنر کارت از اماکن و فروشگاه های مختلف تخفیف های ویژه بگیریم؛ در واقع این وظیفه مسئولان صندوق است که با شرکت ها و سازمان های مختلف قرارداد امضا کنند تا ما هنرمندان با در دست داشتن این هنر کارت بتوانیم از مزایای ویژه ای برخوردار شویم اما اسفا که هرگز چنین نشده است.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مدیران صندوق در پی گرفتن عکس یادگاری با هنرمندان هستند تصریح کرد: عکس گرفتن با هنرمندان پیشکسوت چه دردی از زندگی آن ها و ما درمان می کند؟ آیا این کارها جز پروپاگاندا و شوآف کارکرد دیگری هم دارد؟

فاضلی سپس با انتقاد شدید نسبت به خانه سینما متذکر شد: ما همین مصیبت هایی که در صندوق اعتباری هنر داریم را با خانه سینما هم داریم؛ واقعا برای ما جای سوأل است که چرا خانم مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما شده؟ تا به امروز این آدم چقدر مدیریتش در سطوح بالا تأثیرگذار بوده؟ ایشان تاکنون چه قدمی برای اهالی سینما برداشته؟ حتی کسی نمی تواند به او نزدیک شود و هرکه بخواهد نزدیک شود با آتش بازی کرده؛ واقعا دلیل این انتخاب ها چیست؟

وی خاطرنشان کرد: اگر نهادهای این چنینی تعطیل شوند قطعا به نفع ما است! ای کاش این صندوق اعتباری هنر منحل شود حداقل دستاورد انحلال این صندوق آن است که بخشی از بودجه های دولتی برای حقوق کارمندان این نهاد هدر نمی رود و از سوی دیگر اهالی فرهنگ و هنر اینقدر با کارهای مسئولان این نهاد از نظر روانی اذیت نمی شوند.

فاضلی در پایان این گفتگو افزود: آقایان هنرمندان از شما انتظار بیهوده ندارند اما شما حداقل ها را هم برآورده نمی کنید. ما باید یک بار به شما ثابت می کردیم که هنرمندیم تا عضو صندوق تان شویم و دیگر این روند هر چند وقت یک بار نباید تکرار شود! به عنوان مثال یک فیلمساز شاید ۱۰ سال فیلم نسازد آیا باید تعلیق شود؟ با کدام تدبیر و درایتی چنین طرح هایی مطرح می کنید؟ شاید یک سینماگر چند سال نه کاری داشته باشد و نه در صنفی عضو باشد تکلیف او چیست؟ چرا به جای این کارها فکری برای رفع معضلات مادی و معیشتی ما اهالی فرهنگ و هنر نمی کنید؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.