دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر/۲

زاهدی: هنرمند برای آحاد افراد جامعه شناخته شده است/ صندوق اعتباری هنر باید در زمان بیکاری از هنرمندان حمایت کند

حسن زاهدی

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما گفت: هنرمند برای آحاد افراد جامعه شناخته شده است و صندوق اعتباری هنر نباید هرچند سال یک بار از هنرمندان قرارداد کاری بخواهد! شاید یک هنرمند دارای کهولت سن شده باشد و اصلاً ۱۰ سال هیچ کاری انجام نداده باشد و ضمناً عضو هیچ صنفی هم نباشد؛ وقتی یک هنرمند یک بار هنرمند بودنش به اثبات رسیده نباید مجدد از او بخواهند که خود را اثبات کند!

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم های سینمایی «زیر بام های شهر» و «درباره الی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تنها دلخوشی کسانی که در صندوق اعتباری هنر عضویت دارند این است که این نهاد در روزهای ناتوانی شان به فریادشان برسد. هنرمند در روز توانایی و در زمان پرکاری که احتیاجی به کمک غیر ندارد! صندوق اعتباری هنر باید در ایام بیکاری و کسالت هنرمندان مانند یک صندوق بازنشستگی به فریاد آن ها رسیده و از آن ها دستگیری کند.

وی ادامه داد: اگر یک هنرمند مشغول به کار باشد و درآمد داشته باشد کاری به صندوق ندارد؛ اینکه به هنرمندان می گویند هر ۳ سال یک بار قرارداد جدید کاری از خودتان بیاورید در واقع یک نقض غرض است چرا که آمدیم و یک هنرمند اصلاً سال های متمادی هیچ پیشنهاد کاری نداشت این وظیفه صندوق است که در ایام بیکاری به داد او برسد نه اینکه عضویتش را تعلیق کند و همین بیمه ناچیز تکمیلی اش را قطع کند.

زاهدی سپس با انتقاد شدید از صندوق اعتباری هنر و بی تفاوتی مدیران این نهاد به بیکاری و خانه نشینی هنرمندان و اهالی فرهنگ و عدم اعطای هیچ گونه بن خرید کالا، وجه نقد و... به آن ها تصریح کرد: این نهاد وظیفه خود را فراموش کرده است! آن ها رسماً بیش از یک سال است هیچ کمکی به اهالی فرهنگ و هنر نداشته اند. قبلاً به مناسبت های مختلف به هنرمندان مبالغی را اعطا می کردند و به ویژه به کسانی که مدرک درجه یک هنری داشتند مبالغ بیشتری می دادند؛ بعدها قرار شده بود کاری کنند که هنرمندان بتوانند از یک فروشگاه زنجیره ای با هنر کارت خریدهای با تخفیف داشته باشند اما هیچ یک از این ماجراها به ثمر نرسید.

صدابردار فیلم های سینمایی «اجاره نشین ها» و «خاک آشنا» متذکر شد: برخی از دوستان ما در صنوف مختلف سینمایی متأسفانه وضعیت وخیم معیشتی دارند. خود من نمی توانم نانم را قورت بدهم و با اینکه درآمدی ندارم باز هم هرزگاهی به آن ها کمک می کنم؛ چطور مسئولان این معضلات را نمی بینند و به جای رسیدگی به این هنرمندان بیکار این رفتار را دارند؟

وی همچنین یادآور شد: چندی پیش خانمی از صندوق اعتباری هنر به بنده زنگ زد و گفت ما برای هنرمندان دارای مدرک درجه یک هنری می خواهیم کارت کیشوندی صادر کنیم و چند فرم هم پر کردیم اما ماه ها از این ماجرا می گذرد و هنوز هیچ خبری از این کارت نشده است!

زاهدی در پایان این گفتگو افزود: مسئولان این نهاد نباید فراموش کنند که اسم جایی که در آن کار می کنند صندوق حمایت از هنرمندان است. این نهاد باید در زمان بیکاری از هنرمندان حمایت کند و به آن ها رسیدگی داشته باشد اما متأسفانه آن ها را طی یک سال گذشته با این معضلات شدید اقتصادی به حال خود رها کرده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.