سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

غیاب محتوای ارزنده در تولیدات سینمایی/۵

محقق: رسالت سینما آگاهی بخشی به جامعه و ایجاد تفکر است/ محتوای فیلم ها باید مفید و سالم باشد حتی در بستر طنز

سیدرضا محقق در نشست خبری فیلم سینمایی چرا گریه نمی‌کنی؟

سینماپرس: سیدرضا محقق تهیه کننده سینما گفت: رسالت سینما آگاهی بخشی به جامعه و ایجاد تفکر است از این رو محتوای فیلم ها باید تماماً مفید و سالم باشند حتی اگر در بستر طنز تولید می شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «درب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: داشتن محتوای سالم در سینما قطعاً بسیار مهم و پر اهمیت است. رسالت سینما این است که اثنباید دست به هر کار سطحی نگر و سبک سرانه ای بزنند و نیاز است تدبیری اندیشه کنند تا مخاطبان شان مسائل و نکات مفید را از آثار آن ها دریافت کنند. ری را به جامعه ارائه کند که از نظر محتوایی سالم باشد و خدای ناکرده جامعه را به سمت انحطاط و نابودی نکشد.

وی ادامه داد: اگر این روزها مردم کمتر به سینما می روند به دلیل آن است که اثر خوب که محتوایش با ذائقه مردم جامعه همخوانی داشته باشد وجود ندارد. سینما به مثابه غذای روح است و همه فیلمسازان موظف و ملزم هستند که برای مخاطب خود غذای روح سالم و مفید تهیه کنند.

محقق با تأکید بر اینکه علاوه بر ایجاد آگاهی و تفکر، سینما باید مبدع و خلاق نیز باشد اظهار داشت: متأسفانه برخی محصولات سینمایی کاملاً از رسالت اصلی سینما فاصله گرفته اند از این رو باید مدیران و دست اندرکاران سینما دست در دست هم دهند و دست به تولید آثاری بزنند که بتواند در جامعه اثرگذار باشد. یک فیلم سینمایی باید همانند یک کتاب یا معلم برای جامعه نقش هدایت گری داشته باشد.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که نقش تهیه کنندگان را با توجه به اینکه بیشتر چشمداشت مادی و اقتصادی به سینما دارند، برای توجه به ارائه محتوای سالم به مخاطب چطور ارزیابی می کنید متذکر شد: همه چیز بستگی به آن دارد که تهیه کننده دنبال چه هدفی است!؟ قطعاً یک سری تهیه کنندگان دنبال فروش و گیشه هستند و یکی دیگر مستقل است و فیلم هنری می سازد و مخاطب خاص خود را دارد اما آنچه اهمیت دارد این است که همه آن ها چه آنکه دنبال سودآوری و گیشه است و چه آنکه هنر را هدف خود قرار داده تنها به مخاطب خود محتوای سالم را ارائه کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «ممیرو» و «او خوب سنگ می زند» در همین راستا تأکید کرد: به هر صورت سینمای ما نیاز به هر نوع محتوایی دارد؛ ما سینمای طنز و سرگرم کننده می خواهیم همانطور که به سینمای هنری نیاز داریم؛ ما باید در هر ژانری فیلم داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبان بیشتری را به سالن های سینما بکشانیم اما این نکته را باید در سرلوحه کارهای مان قرار دهیم که محتوای فیلم های مان باید سالم باشند مثلاً ما اگر فیلم طنز می سازیم نباید فقط به جنبه خنده آور بودن و سرگرمی آن توجه داشته باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما باید فیلم طنز را در راستای هدفی که داریم به صورت شرافتمندانه ارائه کنیم که هم مفرح باشد هم جنبه سرگرمی داشته باشد و هم مخاطب از آن چیزی یاد بگیرد. بشر همچنان در حال یادگیری است و باید از نشانه ها برداشت کند و اگر هدف ما در سینما این باشد در کارمان موفق می شویم و بنده امیدوارم که مدیران سینمایی و تمام همکاران سینماگر به این مسائل توجه ویژه داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.