سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما/۳

روح افزا: فیلم‌های هالیوود و بالیوود جهان را به تباهی کشانده‌اند/ ما باید با ساخت فیلم مبتنی بر اندیشه‌های امام راحل نجات بخش دنیا باشیم

دکتر فرشته روح افزا

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه گفت: همانطور که فیلم های هالیوود و بالیوود جهان را به تباهی کشانده اند ما باید با ساخت فیلم های مبتنی بر اندیشه های امام (ره) نجات بخش دنیا باشیم!

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید موضوعات خوب و ناب را دستمایه تولید آثارمان قرار دهیم و اینقدر زشتی ها و پلیدی ها را در قاب سینما به تصویر نکشیم. متأسفانه در سینمای ایران مبتنی بر آرمان های امام خمینی (ره) و حضرت آقا جلو نرفتیم. البته بعضی از فیلم ها اثرگذار بودند و با دقت فراوان سعی کردند حقیقت را به تصویر بکشند اما بخش گسترده تری از آثار سینمایی درگیر سطحی نگری صرف بوده اند.

وی با بیان اینکه امروزه دنیا مثل گذشته نیست و آنچه جوانان کسب می کنند از طریق هنرهایی مثل سینما و تئاتر و موسیقی است اظهار داشت: از این رو بسیار حائز اهمیت است که ما فیلم های مطلوبی برای نسل جوان مان تولید کنیم و به آن ها از اندیشه های والای دینی و ملی و انقلابی بگوییم و نگذاریم آن ها با آنچه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی می خواهند رشد و نمو کنند.

روح افزا خاطرنشان کرد: این بسیار تلخ است که هرچه عمر سینمای ایران بیشتر می شود ما از نظر محتوایی شاهد عقبگرد اساسی آن هستیم. تأسف بار است که سطح ما به اندازه کارهای غربی پایین آمده و هیچ نشانی از اندیشه های والا و ارزشمند امامین انقلاب در سینما دیده نمی شود.

وی در همین راستا یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم که امامین انقلاب تنها در ۴۵ سالی که از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می گذرد اندیشه های والای شان را به مردم ارائه نکردند و سال ها پیش از پیروزی انقلاب زمینه ساز این اتفاق بزرگ بودند به علاوه آنکه ما در تاریخ کشورمان شخصیت های بزرگی را داشتیم مانند آقای مدرس که همواره در زندگی شان با اندیشه های غلط در جنگ بودند؛ خوب بدیهی است که باید تفکر و اندیشه های ناب این افراد دستمایه تولید فیلم های سینمایی قرار بگیرد.

دبیر بین الملل همایش طلایه داران عفاف و حجاب و دبیر علمی در همایش زنان اندیشمند مسلمان جهان تأکید کرد: این ها امانتی است که ما باید به نسل های آینده تحویل بدهیم. نسل امروز به علت فضای مجازی و سرگرمی های متعدد کمتر سراغ مطالعه کتاب می رود و چندان مجالی برای خواندن ندارد از این رو باید با تولید آثار تصویری ارزش ها، اندیشه ها و آرمان بزرگان دین و انقلاب اسلامی را به آن ها یادآور شد.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: زندگی انسان های فداکار جامعه که خوش اندیشیدند باید در سینما به تصویر کشیده شود. وقتی شخصیتی مثل حضرت امام (ره) دنیا را متحول می کند که حتی غربی ها هم به این امر قائل هستند چرا ما نباید در سینمای مان از این تحولات حرفی بزنیم؟ همه می دانیم که اندیشه های امام (ره) فقط منتج به بحث های داخل ایران و مردم ایران نشد و همه دنیا را تحت تأثیر قرار داد. ما افراد بسیاری را داریم که به واسطه امام (ره) مسلمان شدند و شیعه شدند و حیف است جوانان ما در داخل کشور که این امام را داشتند نتوانند از عمق این اندیشه والا آگاه شوند.

وی یادآور شد: ایشان فونداسیونی را در ایران اسلامی قرار داد که با هیچ سلاحی تخریب نشد و ما با این همه تحریم اقتصادی، ترور، هجمه فرهنگی و انحرافات فکری که در فضای مجازی و فیلم ها وجود دارد هنوز فونداسیون و ساختار اصلی انقلاب را حفظ کرده ایم.

روح افزا تصریح کرد: سینما و هنر تئاتر و موسیقی می توانند مردم دنیا را با دستاوردهای انقلاب اسلامی و اندیشه های ناب امام (ره) آشنا کنند. ما نباید فراموش کنیم که سینما تنها هنر موثر این روزهای دنیا است چرا که می تواند بسیار جزئی نگر و ریزبین و تیزبین باشد. سینماگران ما می توانند پیام حق و پاک انقلاب اسلامی را به دنیا منتشر کرده و دنیا را نجات دهند.

وی تأکید کرد: سینمای کنونی ما بسیار سطحی نگر و عاری از هنر است و هیچ گونه اثربخشی ندارد و به همین دلیل هم فیلم های آن ماندگار نمی شود چون در اندیشه مخاطب نمی ماند. سینما امروزه در کشور ما فضایی برای وقت تلف کردن شده و نتوانستیم از این پتانسیل ارزشمند به درستی بهره گیری کنیم.

روح افزا در همین راستا تصریح کرد: تکلیف یک سری هنرمندان غیرمتعهد که روشن است! این هنرمندان متعهد هستند که باید روی اندیشه های امام (ره) انگشت بگذارند و پیام زندگی ایشان را به دنیا مخابره کنند. به عنوان نمونه ایشان می گویند: «زن انسان ساز است و قرآن انسان ساز است». چه کسی آمده روی این جمله کار کند؟ چرا این هویت را به دختران جامعه نمی دهند؟ الآن جای زن و دختر در فیلم های ما کجاست؟ کی آمدیم این اندیشه والای امام (ره) را انتقال دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: ایشان جملاتی دارند که برای عالم سرنوشت ساز است. ایشان می گویند اگر زن حقیقت خود را بفهمد به اندازه قرآن می تواند انسان ساز باشد. این ها نکاتی است که باید در فیلم های سینمایی ما به تصویر کشیده شود. ما باید روی محتوای فیلم های سینمایی مان کار کنیم.

روح افزا در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما باید جمله امام حسین (ع) را که فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید را در سینما تعریف کنیم و نجات بخش جهان باشیم. ما نباید بیش از این روابط شنیع را در فیلم های سینمایی مان به تصویر بکشیم. آیا این هنر است که غرایض متعدد آدم ها مانند غرایض جنسی و... را در سینما به تصویر بکشیم؟ از این سطحی تر چیزی وجود دارد؟ ما باید در سینمای جمهوری اسلامی ایران روی اندیشه و تفکر انسان ها تمرکز کنیم و آن ها را با ارزش ها و اخلاقیات آشنا سازیم.

نظرات

  • هستی ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ۲۱:۴۲
    0 0
    دلیل عقب گردی که ایشون مطرح کرده عملکرد مسئولان بوده مگرنه اگر آرمانی درست باشه چه غم برای مطالبه آن توسط جامعه قوانین اسلام شفاف و بی نقصه و اگر حاکمیتی برداشتی خودسرانه در هر حیطه ای بخصوص رسانه داشته باشد نتیجه آن می شود که می بینیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.