سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶

نفوذ سفارتی در سایه بی توجهی نهادهای دولتی/۱۰

نجفی: مدیران سینمایی از حدود ۳ دهه قبل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره های غربی شدند!

حسن نجفی

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما گفت: مدیران سینمایی علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد.

حسن نجفی کارگردان سینما در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: مدیران سینمایی از حدود ۳ دهه قبل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره های غربی شدند و علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «آسمان مال من است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دخالت سفارت های غربی در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان موضوع جدیدی نیست. پای سفارت ها در طول تاریخ همیشه وسط حوزه فرهنگ و هنر بوده اما در این اواخر این دخالت ها علنی و آشکارتر از قبل شده است.

وی یادآور شد: حدود ۳ دهه قبل یعنی در دهه ۷۰ یک باره در جشنواره های جهانی به روی بچه های فیلمساز ایرانی باز شد و مدیران بی حساب و کتاب بچه ها را به جشنواره ها بردند؛ کار به جایی رسید که مثلاً در فرانسه شهردار فلان شهر در سینمای ایران دخالت می کرد و به خصوص به فیلم کوتاه بها می دادند. آن ها در آن دوران روی افرادی سرمایه گذاری کردند و حالا در حال برداشت محصول شان هستند.

نجفی تصریح کرد: متأسفانه مدیران فرهنگی و سینمایی هیچ وقت این تدبیر را نداشتند که بچه های فیلمساز ایرانی را به دامن گرگ های گرسنه نفرستند؛ هیچ کس متوجه نبود که غربی ها برای منافع سیاسی کشور خودشان از برخی فیلم ها و فیلمسازان ایرانی حمایت می کنند و سمت و سوی خاصی دارند.

این سینماگر با بیان اینکه سفارتخانه ها و جشنواره های غربی کاملاً هدفمند فعالیت می کنند اظهار داشت: این در حالی است که مدیران فرهنگی و سینمایی کشورمان هیچ گاه هدفمند کار نکردند. نقشه فرهنگی کشور معلوم نیست و نتیجه اش همین هرج و مرجی است که این روزها در این عرصه شاهدش هستیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «شرفناز» و «جمال» تأکید کرد: مفهوم منافع ملی در سینما فراموش شده؛ اغلب افراد درگیر بازی های کودکانه سیاسی شده اند و اصل مهندسی فرهنگی را فراموش کرده اند. مهندسی فرهنگی مفهومی متعالی است و اینطور عنوان می کند که فرهنگ باید ساختار داشته باشد، نقشه راه داشته باشد و جریان ساز باشد! این دیدگاه در مدیران فرهنگی ما نیست!

وی در پایان این گفتگو افزود: ما در حوزه نظامی پیشرفت های چشمگیری داشتیم اما در حوزه فرهنگی نه؛ جنگ ترکیبی و ادراکی نقطه ضعف ما است و دشمن از اینجا ما را به هم می ریزد. ما باید تدبیری اساسی و عاجل برای این اتفاق شوم داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.