شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹

جای خالی دیپلماسی فرهنگی و هجمه جشنواره ها علیه کشورمان؛

کارلووی واری؛ جشنواره ای سینمایی یا میتینگی ضد ایرانی؟/ ادامه انفعال غیرقابل اغماض مدیران

پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری

سینماپرس: پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری با حضور تعداد قابل توجهی از فیلم های ایرانی برگزار می شود؛ فیلم هایی که اغلب یا بدون مجوز ساخته شده اند و یا عوامل آن ها پیش از این اظهارات ضد ایرانی جدی داشته اند.

پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری در حالی از ۳۰ ژوئن تا ۸ جولای (۹ تا ۱۷ تیر) در جمهوری چک برگزار می شود که انبوهی از فیلم های ایرانی در این رویداد به اصطلاح سینمایی حضور دارند؛ فیلم های که اغلب یا بدون مجوز ساخته شده اند و یا عوامل آن ها پیش از این اظهارات ضد ایرانی جدی داشته اند.

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی‌زاده محصول مشترک ایران و آلمان در بخش مسابقه بین‌الملل یکی از نامزدهای دریافت گوی بلورین بهترین فیلم است. نکته قابل تأمل اینکه صدف عسگری پس از «آیه‌ های زمینی» که در جشنواره فیلم کن اخیر به نمایش درآمد در این فیلم نیز نقش آفرینی کرده و با توجه به رفتار هنجارشکن این بازیگر سابق سینمای ایران مشخص است که رویکرد جشنواره کارلووی واری نیز همانند جشنواره های کن و برلین رویکردی کاملاً سیاسی علیه کشورمان است.

جشنواره فیلم کارلووی واری علاوه بر فیلم «تورهای خالی» فیلم «ماده تاریک» ساخته کریم لک زاده را نیز به عنوان فیلم پذیرفته شده در دو بخش رقابتی‌ اش اعلام کرده که این فیلم ها بدون مجوز سازمان سینمایی و رعایت قوانین جاری در جمهوری اسلامی ایران تولید شده اند.

داستان فیلم «تورهای خالی» درباره یک عشق مخفی در ایران امروز اعلام شده است. فیلم «ماده تاریک» هم درباره دختر و پسری است که پس از رد شدن در تست بازیگری فیلمی تصمیم می‌گیرند فیلم خودشان را «بدون رعایت سانسور» که «هر چیزی در آن می‌تواند اتفاق بیفتد» بسازند. نکته قابل تأمل آنجا است که کریم لک‌زاده چندی قبل در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «قسم می خورم، قول می دهم، هیچ فیلمی از این پس نخواهم ساخت که فراتر از طراحی کاراکتر و طراحی لباس کسی بخواهد حجاب اجباری داشته باشد.»

طبق اعلام پیشین، جشنواره فیلم کارلووی واری امسال بخش ویژه‌ای را با عنوان «تولدی دیگر: سینمای ایران اینجا و اکنون» برگزار خواهد کرد که شامل نمایش فیلم‌های «ملخ» ساخته فائزه عزیزخانی به تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و مهشید آهنگرانی، «بی‌پایان» ساخته نادر ساعی‌ور که جعغر پناهی در نگارش فیلمنامه و تدوین آن همکاری داشته است، «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی، «پوست» اولین ساخته بلند برادران ارک که پیش از این در سال ۲۰۱۷ با فیلم «حیوان» جایزه سینه‌فونداسیون جشنواره کن را به خود اختصاص داده بودند، «دروازه رویا» به کارگردانی نگین احمدی، «سفر به ماه» به کارگردانی محمدرضا شایان نژاد، «رودخانه سیاه و سفید» به کارگردانی فرزین محمدی، «آفرینش بین دو سطح» دومین فیلم عکاس و فیلمساز ایرانی حسین رجبیان و فیلم «K۹» از وحید وکیلی‌فر می‌شود.

حضور فیلم های بدون مجوز و سینماگرانی که طی ماه ها و سال های اخیر اظهارات و رفتارهای ضد ایرانی شان در دنیا جلوه گری داشته نشان از عزم جدی جشنواره های سینمایی غرب علیه کشورمان دارد. در واقع این رویدادها به نوعی میتینگ ضد ایرانی محسوب می شوند و انفعال غیرقابل اغماض مدیران فرهنگی و سینمایی در مواجه با این جشنواره ها همچنان ادامه دارد...

به علاوه حامد سلیمان زاده، فیلمساز، منتقد و پژوهشگر بین المللی سینمای ایران، روی صندلی داوری جایزه فیپرشی جشنواره کارلووی واری خواهد نشست. سلیمان زاده هم اکنون ساکن برلین آلمان است و به عنوان پژوهشگر و مدرس با دانشگاه هنرهای برلین (UdK Berlin) همکاری دارد. او قبل تر داوری جشنواره های سینمایی معتبر و مهم سینمای جهان از جمله مراسم گلدن گلوب (بخش سینما و آثار تلویزیونی)، جشنواره کن فرانسه، جشنواره برلین آلمان، جشنواره گوتنبرگ سوئد، جشنواره استانبول ترکیه و ... را در پرونده دارد.

لازم به توضیح است درام تاریخی بریتانیایی «فتنه‌انگیز» یا «فایر برند» ساخته کریم آینوز به‌ عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری انتخاب و ۲ بازیگری که امسال با دریافت جایزه پرزیدنت در جشنواره تجلیل می‌شوند، معرفی شدند. آلیشیا ویکاندر که در این فیلم در نقش کاترین پار، ششمین همسر هنری هشتم را بازی می‌کند جایزه پرزیدنت جشنواره را هم دریافت خواهد کرد.

اوان مک گرگور بازیگر اسکاتلندی نیز دیگر بازیگری است که امسال جایزه پرزیدنت جشنواره را دریافت می‌کند. او هم با فیلم جدیدش «تو با صدای بلند می‌خوانی، من بلندتر می‌خوانم»، که در آن در کنار دخترش کلارا بازی کرده، مهمان این جشنواره خواهد بود. این فیلم که یک درام جاده‌ای درباره پدری است که تلاش می‌کند پس از سال‌ها دوری دوباره با دخترش ارتباط برقرار کند، به کارگردانی، اما وستنبرگ ساخته‌شده و کلارا مک گرگور به‌عنوان تهیه‌کننده و همچنین نویسنده داستان در کنار روبی کستر، فیلمنامه‌نویس آن همکاری کرده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری جایزه گوی بلورین افتخاری سال ۲۰۲۳ خود را به راسل کرو بازیگر مطرح استرالیایی اعطا خواهد کرد. پیش تر از راسل کرو به عنوان دریافت‌کننده گوی بلورین افتخاری جشنواره فیلم امسال یاد شده بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.