شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

کارگردان «زمهریر»:

۱۸ سال است فیلم نساخته‌ام و باز هم اگر شرایطش فراهم نشود نمی‌سازم/باید بتوانم فیلمی بسازم که مردم ایران از تماشای آن کیف کنند

علی روئین تن

سینماپرس: نویسنده و کارگردان فیلم «دلشکسته» با اشاره به اینکه ۱۸ سال است که فیلمی نساخته‌ام، گفت: فیلمنامه «چریک» درباره شهید ابراهیم هادی را آماده ساخت دارم و منتظر رضایت خانواده شهید بزرگوار هستم.

به گزارش سینماپرس، علی رویین تن شامگاه شنبه (۱۳ مرداد) در برنامه رادیویی «سینماگرام» حضور یافت. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این برنامه که به موضوع سینمای دینی و مذهبی اختصاص داشت، اظهارداشت: برای ساخت فیلم‌های خوب و باکیفیت دینی و مذهبی باید بگذاریم فیلمسازان راه خودشان را بروند و کار خودشان را بکنند. برای مثال بعد از ساخت «دل‌شکسته» روزی نبود که به من پیشنهاد ساخت سری ۲ آن را ندهند! اما من می گویم باید شرایطش فراهم باشد.

وی گفت: من ۱۸ سال است فیلم نساخته‌ام و باز هم اگر شرایطش فراهم نشود، نمی‌سازم. چراکه باید بتوانم فیلمی بسازم که خواهر، مادر و ناموسم و مردم ایران که خط قرمز من هستند، از تماشای آن لذت ببرند و به اصطلاح کیف کنند.

رویین تن افزود: مردم هم نشان داده‌اند که وقتی کار کیفی دینی اکران و تولید شود به تماشای آن می‌نشینند و حمایت می‌کنند. خواهشم از مسئولان این است که درباره سینمای دینی فکر نکنید و اجازه دهید این جنس فیلم‌ها از درون فیلمساز بجوشد.

این نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به دغدغه‌اش برای فیلمسازی پیرامون دو موضوع دینی اظهارداشت: من ابتدا به این امید وارد سینما شدم که با اقتباس از رمان «کلیدر» محمود دولت آبادی فیلمی بسازم اما امروز می‌خواهم فیلمی درباره حضرت زینب(س) یا امام صادق(ع) بسازم. زیرا علاوه بر ابعاد مذهبی و دینی این موضوع به لحاظ دراماتیک نیز خیلی جذاب است.

وی بیان کرد: خطابه حضرت زینب (س) و تحت تاثیر قراردادن جمع کثیری را در نظر بگیرید که چقدر جذاب است یا حضرت صادق (ع) که همواره به خوش‌پوشی و خوش‌رویی توصیه می‌کردند و می‌گفتند عطر بزنید و موهایتان را آراسته نگهدارید و بعضی از این گفته‌های ارزشمند امروز در جامعه ما و در میان مسئولان ما مغفول می‌ماند.

رویین تن با اشاره به اینکه نباید در ساخت فیلم دینی دغدغه فروش و گیشه داشت، افزود: بعضی فیلم‌ها هستند که در طی تاریخ و دیرتر دیده اما ماندگار می‌شوند. بنابراین میزان فروش فیلم‌ها لزوما دلیلی بر کیفیت‌شان نیست. قطعا «بچه‌های آسمان» نمی‌تواند مثل فلان فیلم کمدی بفروشد اما در کتاب درسی چند کشور وجود دارد و اثری است که خیلی‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

نویسنده و کارگردان فیلم «دل‌شکسته» اظهارداشت: هنرمندان ما باید در انتخاب سوژه‌ها آزاد باشند و نباید نگران تماشاگر برای فیلم‌های دینی و مذهبی باشیم. این جمعیت میلیونی که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کند، اگر حق انتخاب فیلم خوبی را نیز داشته باشد برای تماشایش به سینما می‌رود. اگر هم فیلم‌های خوب دینی خوب نفروشند در تاریخ ماندگار می‌شوند، مثل «روز واقعه» که شاید به معنای امروز نفروخت اما فیلم بسیار مهمی در سینمای ایران است.

وی درباره آخرین فعالیت‌های خود گفت: من یک مستند داستانی درباره شهید ابراهیم هادی ساخته بودم که حالا فیلمنامه «چریک» را آماده ساخت دارم و منتظر رضایت خانواده شهید بزرگوار هستم.

سینمای دینی در صورت وجود زیست دینی شکل می‌گیرد

سعید هاشم‌زاده منتقد سینما نیز که مهمان دیگر «سینماگرام» بود، در بخش دیگری از این برنامه درباره سینمای دینی و مذهبی و دلیل ساخته نشدن فیلم‌هایی‌ از این گونه در سال‌های اخیر و نداشتن مصادیق به یاد ماندنی بیان کرد: این نگاه در نقد جامعه‌شناسانه مطرح می‌شود. سینمای دینی در صورت وجود زیست دینی شکل می‌گیرد. مثلا تارکوفسکی «استاکر» را به معنای راهنما می‌سازد یا ترنس مالیک به هستی فکر می‌کند و «درخت زندگی» را می‌سازد.

وی افزود: به نظرم فیلم‌هایی که در تاریخ ماندگار شوند درست‌تر هستند تا آنهایی که بفروشند، مثلا «همشهری کین» اورسن ولز فیلمی است که نفروخته اما شاید میلیون‌ها نفر آن را دیده‌اند و همچنان دیده می‌شود.

هاشم‌زاده با طرح نقدی نسبت به جامعه سینماگران اظهارداشت: متاسفانه باید بگویم که سینماگران ما نیز این روزها افراد متفکری نیستند و مسائل را تقلیل می‌دهند. باید چنانچه فیلمساز بزرگی مثل تارکوفسکی در یک سخنرانی عنوان کرده بود سینمای اندیشه سینمای تاویل پذیر است، به سینمای دینی نگریست.

همچنین مرتضی حسینی خبرنگار و کارشناس سینما در بخش پایانی برنامه تازه‌ترین اخبار یک هفته گذشته سینمای ایران را مرور کرد.

نهمین قسمت از سینماگرام به میزبانی باشگاه فیلم سوره از این مجموعه روانه آنتن شد. برنامه رادیویی «سینماگرام» با اجرا و سردبیری میثم کریمی جمعه شب‌ها ساعت ۲۱ تا ۲۳ به صورت زنده از رادیو نمایش ردیف ۱۰۷/۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.