شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

سینمای دفاع مقدس از منظر سینماگران؛

از انتقاد به موازی کاری نهادها تا لزوم ورود نهادهای سیاست گذار/ نفوذ برخی افراد در نهادها باعث انحراف آثار دفاع مقدسی!

عسگری-محمدپور-بهمنی-انباردار-نقی زاده

سینماپرس: تعدادی از فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس متذکر شدند: در گلوگاه برخی نهادها افرادی نشسته اند که جلوی تولید فیلم های هدفمند دفاع مقدسی را می گیرد!

به گزارش سینماپرس جنگی که از اواسط سال ۱۳۵۹ توسط دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر ملت ایران تحمیل شد و طی سال های متمادی موجب جانفشانی ها و از خودگذشتگی های ملت بزرگ ایران گردید و تبدیل به برگ زرینی در تاریخ این مرز و بوم شد و در امتداد خویش باعث به وجود آمدن گونه ای نوین از سینما با عنوان «سینمای دفاع مقدس» در کشورمان گردید.

دفاع مقدس تنها نوعی از سینما است که در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینمای ایران به وجود آمده و طی تمامی این سال ها با ساخت فیلم های درخشانی تجلی یافته است؛ اما متاسفانه از دوره اصلاحات این گونه سینمایی به دلیل عملکرد ضعیف و یا نگاه های التقاطی مدیران سینمایی به کما رفته و دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد.

سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند.

اهمیت سینمای دفاع مقدس به قدری والاست که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: "کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند. "

علیرغم انتظارات از مدیران فرهنگی و سینمایی دولت انقلابی سیزدهم متأسفانه آن ها نیز آنچنان که باید از تولید فیلم های دفاع مقدسی و سینماگران دغدغه مند و متعهد این حوزه حمایت نکردند و همین اتفاق باعث انتقادات جدی نسبت به عملکرد آن ها شده است.

در همین راستا با ۵ تن از فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس آقایان: محمد عسگری، هادی محمدپور، حمید بهمنی، هادی انباردار و اصغر نقی زاده گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمد عسگری کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است؛ به عنوان مثال در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است. تولید فیلم های دفاع مقدسی نباید به صورت بی هدف و باری به هر جهت باشد. بسیاری از فیلم هایی که در دهه ۷۰ تولید شدند به دلیل شعار زدگی و تکرار مکررات کم کم مخاطب این گونه سینمایی را دلزده کردند. حال ما نیازمند آن هستیم که مخاطب دلزده را با تولید آثار خلاقانه خوش بین کنیم و حرف های نویی را بزنیم.

هادی محمدپور کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه نهادهای متولی سینمای دفاع مقدس به سمت تولید فیلم در خصوص شهدای غیر سرشناس نمی روند و همین باعث شده بعضاً ما شاهد تولید چند فیلم مشابه راجع به یک عملیات یا یکی از شهدا باشیم. صرفاً نباید فقط به افراد سرشناس توجه شود و باید سرباز صفرها و بسیجی ها هم دیده شوند چرا که نیت همه این عزیزان یکی بود و همه برای ایران و اسلام کار می کردند. بنده معتقدم اتفاقاً برای کسانی که سرشناس نیستند بیشتر باید کار شود چرا که شاخص ها را همه مردم می شناسند.

حمید بهمنی کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس تصریح کرد: در گلوگاه بنیاد سینمایی فارابی فردی نشسته که جلوی تولید بسیاری از فیلم های دفاع مقدسی را می گیرد؛ چرا باید فردی مانند آقای احمدیان در مهمترین جای بنیاد سینمایی فارابی نشسته باشد؟ این دردی که بنده عنوان می کنم درد ده ها فیلمساز است! بنده و امثال بنده از بس دویدیم و از این نهاد به آن ارگان و از آن سازمان به آن بنیاد رفتیم خرد شدیم، پیر شدیم! بدیهی است با این بروکراسی های پیچیده و غلط فرهنگ سینمای دفاع مقدس ترمیم نمی شود. متأسفانه از زمانی که شبه روشنفکران و اصلاح طلبان در کشور قدرت گرفتند تولید فیلم های دفاع مقدسی کاهش جدی پیدا کرد. به نحوی که بخش عمده ای از تولیدات سینمای ما در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ مربوط به فیلم های دفاع مقدسی می شد اما سال ۷۷ تولید این فیلم ها به تعداد انگشتان یک دست رسید و اوایل دهه ۸۰ سالی نهایتاً یک یا دو فیلم در این حوزه تولید می شد.

هادی انباردار تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: متأسفانه هم و غم مدیران سینمایی پرداختن به فضاهایی جز دفاع مقدس است و به همین علت است که ما شاهد مهجوریت و سرخوردگی این سینمای اصیل و ارزشمند هستیم. چرا علیرغم تأکیدات رهبری مبنی بر اقتباس از کتب متعلق به خاطرات شهدا و سرداران فیلم های شاخص در این حوزه تولید نمی شود؟ واقعاً نمی دانم وقتی شخص اول مملکت چنین دغدغه ای دارد و چنین به صراحت در این باره سخن می گوید پس چرا مسئولان فرهنگی دست روی دست گذاشته اند و در این راستا کار درخور توجهی صورت نمی دهند؟

اصغر نقی زاده بازیگر سینما نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: تا شورای عالی انقلاب فرهنگی اهتمام به خرج ندهد سینمای دفاع مقدس جان نخواهد گرفت! مسئولان عالی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که باید سیاست های سینما را تبیین کنند، آن ها هستند که باید مدیران فرهنگی و سینمایی را ملزم به ساخت و حمایت آثار دفاع مقدسی کنند و تا این اتفاق رخ ندهد ما نمی توانیم امیدی به بهبود شرایط تولید این قبیل فیلم ها داشته باشیم. گویا مسئولان نمی دانند که ما اگر فیلم های دفاع مقدسی را کنار بگذاریم ناخودآگاه روحیه میهن پرستی و سلحشوری را در نسل جوان کاهش می دهیم. ما نباید اجازه دهیم روحیه میهن پرستی در نسل جوان ضعیف شود. بی تردید تولید فیلم های دفاع مقدسی می تواند روحیه میهن پرستی و استکبارستیزی را در نسل جوان تقویت کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.