چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

نگاهی به سینمای دفاع مقدس/۱

عسگری: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است

محمد عسگری در نشست خبری فیلم سینمایی اتاقک گلی

سینماپرس: محمد عسگری گفت: در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است.

محمد عسگری کارگردان سینما همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس که باعث مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: موازی کاری نهادها و ارگان های مختلف در حوزه تولید فیلم مهمترین معضل سینمای دفاع مقدس است؛ به عنوان مثال در حال حاضر سه فیلم به صورت همزمان توسط سه ارگان مختلف در خصوص یک عملیات در دست تولید هستند و این کار غلط است.

کارگردان فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده بودجه هایی که قرار است صرف تولید آثار سینمای دفاع مقدس شود باید یک متولی ثابت داشته باشد تا هدر نرود.

وی ادامه داد: باید شورایی از تمامی سازمان ها، نهادها و ارگان هایی که در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس فعالیت دارند تشکیل شود تا موازی کاری در آن ها از بین برود و با نظرات تخصصی و کارشناسی افراد حاضر در این شورا این سینمای مهم و ارزشمند رشد پیدا کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از نکات مهمی که باید در حوزه تولید آثار سینمای دفاع مقدس لحاظ شود بیان موضوع به زبان روز برای ارتباط گیری با نسل جوان است. نسل جوان این روزها با توجه به گسترده شدن ابعاد رسانه ها و در اختیار داشتن فضای مجازی و امکانات الکترونیکی با دایره اطلاعاتی وسیعی روبرو هستند و نیاز است که برای آن ها فیلم های نوآورانه تولید کرد تا سلیقه روز آن ها را پاسخگو باشد و به دلشان بنشیند.

عسگری در همین راستا یادآور شد: تولید فیلم های دفاع مقدسی نباید به صورت بی هدف و باری به هر جهت باشد. بسیاری از فیلم هایی که در دهه ۷۰ تولید شدند به دلیل شعار زدگی و تکرار مکررات کم کم مخاطب این گونه سینمایی را دلزده کردند. حال ما نیازمند آن هستیم که مخاطب دلزده را با تولید آثار خلاقانه خوش بین کنیم و حرف های نویی را بزنیم.

دستیار کارگردان فیلم های سینمایی «تنگه ابوقریب» و «محمد رسول الله (ص)» خاطرنشان کرد: از این بابت کار فیلمسازان سینمای دفاع مقدس بسیار دشوار است. کسی که می خواهد در این فضا کار کند باید خلاق و جسور باشد و نسل جدید را بشناسند در غیر این صورت موفق نمی شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو هزینه های سنگین تولید را یکی دیگر از معضلات سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس برشمرد و در این باره تأکید کرد: نهادهایی که خود را متولی سینمای دفاع مقدس می دانند باید بودجه کافی و مناسب در اختیار فیلمسازان این حوزه قرار دهند. بدیهی است که اختصاص بودجه های اندک و ناکافی باعث تولید فیلم های بی کیفیت می شود و این اتفاق متأثرکننده است. ما باید برای این گونه مهم سینمایی ارزش قائل شویم و از تولید سردستی آثار پرهیز کنیم.

عسگری در خاتمه اظهار داشت: همچنین سینمای دفاع مقدس نیازمند به روز کردن تجهیزات، ادوات و امکانات لجستیکی است. متأسفانه ادوات نظامی و جنگی که در اختیار فیلمسازان قرار می گیرد همگی کهنه و مستهلک هستند و باد آن ها نمی شود کار خوبی را ارائه داد. همچنین فیلم های دفاع مقدس نیاز به ساخت دکورهای خاص دارند که این اتفاق نیز بسیار هزینه بر است و باید تدبیری برای بهبود وضعیت کیفی دکورها نیز صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.