سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

«هادی نوری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

معضل «فیلمسازان» فقدان سازوکار مناسب برای گذر از «سینمای کوتاه» به «سینمای بلند» است/ بودجه «انجمن سینمای جوانان» درست خرج نمی شود!

هادی نوری

سینماپرس: هادی نوری کارگردان فیلم کوتاه گفت: مهمترین معضل فیلمسازان جوان فقدان سازوکار مناسب برای گذر از سینمای کوتاه به سینمای بلند است! به عنوان مثال اگر فیلمسازی در جشنواره فیلم کوتاه می درخشد باید مسئولان سینمایی از او برای حضور در سینمای حرفه ای و بلند دعوت به عمل آورند نه اینکه او را نادیده بگیرند و به حال خود رها کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «یک تکه از تو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این روزها یک سیکل و چرخه معیوب در سینما، شبکه نمایش خانگی و... وجود دارد به نحوی که فقط عده ای افراد خاص می توانند در این حوزه ها مبادرت به تولید اثر کنند آن هم آثاری اغلب پیش پاافتاده، تکراری و بدون مخاطب!

وی ادامه داد: پرسش بنده این است که چرا فیلمسازان جوان مستعد از طریق جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم کوتاه تهران شناسایی نمی شوند و از آن ها دعوت به کار نمی شود تا با فکر و اندیشه جدید و جهان بینی پخته و سواد کامل سینمایی وارد حوزه های سریال سازی و فیلمسازی بلند شوند و اندکی تحول در این حوزه به وجود آورند؟

این سینماگر جوان تأکید کرد: اگر در هر جشنواره فیلم کوتاه تنها از ۱۰ استعداد برتر برای حضور در سینمای بلند حمایت شود ما می توانیم ظرف مدت چند سال شاهد تحولات عظیم و مثبت در سینما باشیم و از این همه تکرار مکررات فاصله بگیریم. بی تردید این وظیفه نهادهای دولتی است که از این افراد مستعد حمایت کنند و از آن ها بخواهند اگر طرح و فیلمنامه بلندی را آماده کار دارند ارائه کرده و در این حوزه تلاش کنند.

نوری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بودجه انجمن سینمای جوانان درست خرج نمی شود تصریح کرد: اینکه برخی عنوان می کنند بودجه انجمن باید در شهرهای مختلف کشور صرف شود را متوجه نمی شوم؛ بنده معتقدم بودجه باید به افراد مستعد و کاربلد سپرده شود تا آن ها بتوانند آثار قابل تأمل تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که معضل بودجه برای فیلمسازان کوتاه همواره وجود داشته و دارد اما به هر صورت فعالان این عرصه هر طور که شده تلاش می کنند تا پول تولید فیلم شان را فراهم کنند و استعداد خود را عرضه کنند.

این کارگردان جوان در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: گران شدن تولید و... درست است که اهمیت دارد اما معضل اصلی فیلمسازان نیست. همانطور که اشاره کردم معضل اصلی ما این است که هیچ برنامه ریزی و سیاست گذاری برای نحوه حضورمان در سینمای بلند و حرفه ای طراحی نشده است و ما اگر در چندین رشته کاندیدا شویم و جایزه دریافت کنیم باز هم بلاتکلیف و بی پناه هستیم و کسی به ما توجهی نمی کند.

به گزارش سینماپرس، هادی نوری متولد سال 1360 در تهران است و پس از اخذ لیسانس رشته حسابداری از دانشگاه علم و فرهنگ و فوق لیسانس حقوق بین الملل از دانشگاه پیام نور به بازیگری روی آورد و از این رشته وارد سینما شد و سال گذشته با کارگردان فیلم کوتاه «یک تکه از تو» در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه حضور خود در کسوت کارگردانی را رسمیت بخشید. اثری که با وجود آنکه که رسما به ترویج خودکشی می پرداخت اما به سبب ساختار و فرم سینمایی خود توانست نامزدی در ۴ رشته و کسب 3 جایزه از جشنواره فیلم کوتاه تهران را تجربه نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.