پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

معاون امور هنری وزیر ارشاد:

زمانی‌که دولت سیزدهم روی کار آمد شاهد رکودی در بخش هنر بودیم/باید تمام ظرفیت‌های هنری را فعال می‌کردیم تا اقتصاد هنربار دیگر شکوفا شود

محمود سالاری

سینماپرس: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصلی‌ترین کار معاونت در انجام زیرساخت‌ها آماده‌سازی سند راهبردی معاونت امور هنری است تا معلوم شود با توجه به اقتضائات زمان، تغییرات چطور و چگونه راهبری شوند.

به گزارش سینماپرس، محمود سالاری به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در معاونت هنری در یک سال گذشته پرداخت.

وی با توجه به رکود و مشکلاتی که در حوزه هنر در ابتدای دولت سیزدهم بود، گفت: زمانی‌که دولت سیزدهم روی کار آمد ما شاهد رکودی در بخش هنر بودیم که دلیل آن‌هم بیماری منحوس کرونا بود. اغلب فعالیت‌های هنری تعطیل شده و هنرمندان خانه‌نشین شده بودند. این موضوع بر روی اقتصاد قشر هنری تأثیر فراوانی داشت. بنابراین اولین اقدام ما رونق دادن به فعالیت‌های هنری بود که این توفیق حاصل شد و در نتیحه در زمینه هنرهای نمایشی تئاترهای خوبی روی صحنه آمدند و در حوزه موسیقی نیز اجراهای موسیقی از سر گرفته شد.

سالاری افزود: در بخش تجسمی هم گالری‌ها آرام آرام به روال عادی برگشت، درواقع تسهیل‌گری در دستور کار ما قرار گرفت چرا که تا جایی که می‌توانستیم باید تمام ظرفیت‌های هنری را فعال می‌کردیم تا اقتصاد هنربار دیگر شکوفا شود.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: عدالت‌محوری در برنامه‌های فرهنگی و هنری رکن دوم کار ما بود. استان‌ها در برخورداری از امکانات فرهنگی و هنری با هم یکسان نیستند و ما این را سرلوحه کار قرار دادیم تا آموزش هنر در مناطق محروم به شکل رایگان انجام شود. به این دلیل‌ که استعدادهای فراوانی در مناطق محروم وجود دارد که به دلیل عدم دسترسی به آموزش صحیح و نبود شرایط اقتصادی مناسب برای تأسیس آموزشگاه هنری، از جریان هنری دور بودند که خوشبختانه با استقبال بالایی در این زمینه مواجه شدیم. این کار چند ویژگی مهم داشت اول به خدمت گرفتن هنرمندان هر منطقه برای آموزش در همانجا، چراکه اغلب هنرمندان توان اقتصادی برای برگزاری کلاس در این مناطق را نداشتند، بنابراین ما در این طرح دوستان را فعال کردیم. از سوی دیگر استعدادهای زیادی که علاقمند به فراگیری و فعالیت در هنرهای مختلف بودند را شناسایی کردیم و ثبت نام‌ها انجام شد. طبق آمار بیش از ۷۲ هزار نفر ثبت نام کردند و از انواع کلاس‌های هنری و کلاس‌های فنی هنری مانند طراحی، نقاشی بهره گرفتند.

سالاری تصریح کرد: امیدواریم با حمایت‌هایی که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود و نهادهایی که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند و با توجه به منابع مالی که در اختیار دارند بتوانیم این طرح را بهتر و بیشتر فعال کنیم و از حضور استعدادهای بیشتری بهره بگیریم.

وی درباره پروژه‌های نیمه تمام نیز گفت: گام بعدی ما به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام بود که از گذشته باقی مانده بودند از جمله سالن‌های تئاتر و موسیقی و یا سالن‌های تمرین که نیاز جوانان و هنرمندان استان‌های مختلف بود و تا امروز به خوبی پیش رفته است.

سالاری گفت: ما باید اسنادی را در زیرساخت‌های آماده می‌کردیم که سند موسیقی و سند هنرهای تجسمی از آن جمله بود. اصلی‌ترین آن نیز آماده‌سازی سند راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا معلوم شود با توجه به اقتضائاتی که در سند گام دوم انقلاب وجود دارد و آنچه که نیاز جامعه و آینده جوانان هست، فضاهای مجازی که اضافه به فضاهای واقعی هنر شدند، چطور راهبری شوند. این طرح با همراهی هنرمندان و استادان فن و نظریه‌پردازان آماده شده است و امیدواریم خدمت شایسته‌ای را به اصحاب فرهنگ و هنر انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.