چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم‌کوتاه تهران:

یکی از نکاتی که خیلی به چشم من آمد «سیاه دیدن» و «سیاه‌نمایی» بود/ گویی ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با «اگزجره کردن سیاهی‌ها» فیلم بهتری می‌سازیم!

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با انتقاد از تعداد بالای فیلم‌های با سوژه‌های تلخ و سیاه، از لزوم تغییر نگاه فیلمسازان به سوژه‌های اجتماعی گفت.

به گزارش سینماپرس، هاتف علیمردانی کارگردان سینما و عضو هیأت انتخاب چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در بخش آثار داستانی، در آستانه برگزاری این رویداد درباره ارزیابی خود از کیفیت فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره، گفت: ما امسال در هیأت انتخاب آثار داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران با دقت زیادی آثار را بررسی کردیم. وقتی در جلسات درباره فیلم‌ها صحبت می‌کردیم، مشخص بود که همه اعضا خیلی با دقت روی آثار مسلط شده‌اند و نظر می‌دهند. واقعاً بررسی تعدادی زیادی فیلم کوتاه، در یک زمان یک ماهه، کار سختی بود.

وی افزود: تلاش‌مان را کردیم که از این ترکیب بهترین آثار را انتخاب کنیم. در عین حال بالا بودن سطح کیفی جشنواره و نزدیک بودن کیفیت بخش زیادی از آثار، باعث شد برخی از فیلم‌هایی که اتفاقاً کیفیت خوبی هم داشتند، در جشنواره حضور نداشته باشند. این اتفاق نباید باعث سرخوردگی فیلمسازان جوان شود. بالاخره همه فیلمسازان باید این نکته را مدنظر داشته باشند که رقابت در جشنواره تهران، واقعاً سخت و شدید است. نزدیک بودن کیفیت آثار، شانس پذیرفته شدن همه آن‌ها را کم می‌کند.

علیمردانی تأکید کرد: خیلی از فیلمسازان بودند که واقعاً کارهای فوق‌العاده‌ای هم ساخته بودند، اما طبیعتاً ما نمی‌توانستیم آثار همه آن‌ها را در بخش رقابت قرار دهیم. ما بعد از بررسی اولیه به ۱۸۰ اثر رسیدیم که همه این ۱۸۰ اثر می‌توانستند در جشنواره حضور داشته باشند. بخشی از انتخاب‌ها هم طبیعتاً سلیقه‌ای است. برخی از آثار را شخصاً خیلی علاقه داشتم در جشنواره حضور داشته باشند، اما سلیقه و نظر جمع داوران، چیز دیگری بود و باید به این نظر احترام می‌گذاشتیم. به تعبیری می‌توان گفت فیلم‌هایی که همه اعضای هیأت انتخاب را متقاعد کردند، توانستند به جشنواره راه پیدا کنند.

این کارگردان درباره ایرادات پرتکرار در فیلم‌های متقاضی هم گفت: یکی از نکاتی که خیلی به چشم من آمد، سیاه دیدن و سیاه‌نمایی بود. گویی ما به این نتیجه رسیده‌ایم که با اگزجره کردن سیاهی‌ها فیلم بهتری می‌سازیم! یکی از این ایده‌ها مردن بچه است که از دم‌دستی‌ترین سوژه‌هاست و هر مخاطبی را ناراحت می‌کند. آثار ما باید همراه با امید و نگاه رو به جلو باشد. من آثاری را که حتی خوش ساخت بودند، اما ایجاد ناامیدی می‌کردند، نمی‌پسندیدم. آثار مرتبط با خودکشی هم خیلی داشتیم.

وی افزود: امیدوارم این نگرش در سینما تغییر کند. بحثی در لزوم پرداختن به معضلات اجتماعی نیست، اما چرا اینقدر تکرار؟ وقتی بالای ۲۰ تا ۳۰ اثر با یک سوژه ثابت می‌بینید، توی ذوق‌تان می‌خورد. چند کار بسیار خلاقه هم در جشنواره همین امسال داریم که خواهید دید که من به خلاقیت و نگاه درست سازندگان‌شان رأی دادم. خیلی از سوژه‌ها و مسائل تکراری را کنار گذاشتیم و شاید یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره امسال همین تنوع آثار باشد.

علیمردانی گفت: تنوع آثار از شهرستان‌های مختلف بسیار قابل توجه بود و ۱۱ فیلمساز زن در بخش داستانی جشنواره داریم که این آمار هم آمار قابل تأملی است. خیلی از آثار بودند که واقعاً من را شگفت‌زده کردند. ما شاهد ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان هستیم که می‌توانند جهان فیلمسازی را در آینده تغییر دهند.

این عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: نکته‌ای که باید درباره مهدی آذرپندار به‌عنوان دبیر جشنواره تأکید کنم این است که کوچک‌ترین دخالتی در فرآیند انتخاب آثار نداشت و هیچ اثری به هیأت انتخاب توصیه نشد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.