یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶

در «چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران»؛

حضور ۱۶ عنوان فیلم کوتاه در بخش ویژه مسابقه «کتاب و سینما» قطعی شد

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: عناوین فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به بخش ویژه مسابقه «کتاب و سینما» در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، «مکث»، برنامه تلویزیونی تازه‌ای است که پخش آن مدتی است از شبکه اول سیما آغاز شده است و تلاش می‌کند با نگاه روشنگرانه‌ای به مسائل ایران و جهان بپردازد؛ نگاهی برگرفته از سلیقه خاص مجری‌اش که آن را در قالب برنامه‌های یوتیوبی به اجرا می‌گذارد. سبک زندگی غربی یکی از نقاط هدف مکث است. این برنامه تلویزیونی تلاش می‌کند چهره واقعی و نیت غرب را درمواجهه با الگوسازی‌های سبک زندگی‌اش در جوامع مختلف به نمایش بگذارد و در مرز باریک میان واقعیت و حقیقت حرکت کند.

مکث را می‌توان در زمره یکی از مصادیق تحول در سیما در این دوره مدیریتی رسانه ملی قرار داد که با فرم جذاب، متن روان و اجرای بی پیرایه یونس محمدی خود را در حافظه مخاطبش ماندگار و به عنوان برنامه‌ای موفق تثبیت کند.

سجاد رضایی‌مقدم با بیان اینکه برنامه مکث به علت شکل یوتیوبری که دارد، شاید مقداری برای قالب صداوسیما نامتعارف باشد، به همین دلیل توجهات را به خود جلب می‌کند اظهار کرد: مجری برنامه هم فرم اجرای صمیمانه و غیررسمی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب در نگاه اول جذب آن شود و بخواهد آن را با کنجکاوی دنبال کند.

وی افزود: گرافیک برنامه، گرافیک بسیار خوبی است. نحوه بیان و تحلیل مجری خوب از آب درآمده و موفق است. همچنین در مقایسه با برنامه‌های همسان که ساختار طنزگونه دارند، شکل موفق‌تری برای طرح موضوعات و مفاهیم است و بهتر به هدف خود دست می‌یابد.

این کارشناس سینما و تلویزیون با بیان اینکه این قبیل برنامه‌ها بعضا با مقاومت و گارد مخاطبان روبه‌رو می‌شوند و این باعث می‌شود که پیام اصلی شنیده نشود اظهارکرد:، اما مکث با شکلی که دارد در وهله اول گارد مخاطب را می‌شکند و فرم، صدای مجری، محتوا و گرافیک خوبش مخاطب را با خود همراه می‌کند.

رضایی‌مقدم افزود: استفاده از تصاویر، اسناد و به کار بستن آن برای اثبات گفته‌ها مناسب و به‌جاست و مهمترین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که همزمان با صحبت‌ها و فکت‌هایی که توسط مجری ارائه می‌شود، سند آن صحبت‌ها نمایش داده و گریزی به آن‌ها زده می‌شود و با قوه تحلیل و استدلالی که به کار می‌گیرد می‌تواند در اقناع‌سازی مخاطب موثر عمل کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه برنامه مکث به غرب، غرب از نگاه اسناد غربی است که این در شیوه‌های مختلف گفتگو، شیوه موفقی محسوب می‌شود گفت: حتی در طول تاریخ هم هر کسی که می‌خواسته نکته مهمی را اثبات کند از این شیوه استفاده می‌کرده است.

این کارشناس سینما و تلویزیون در خصوص اینکه لزوم پرداختن به اینگونه برنامه‌ها چیست؟ اظهار کرد: قطعا تحلیل مباحث سیاسی، اجتماعی و تحلیل تفکراتی که مورد تایید تفکر ایرانی اسلامی ما نیست باید مورد توجه قرار بگیرد و ضرورت دارد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه بشود این است که ضرورت پرداختن به این موضوع نباید با ضرورت ساخت برنامه‌هایی با این ساختار اشتباه گرفته شود.

رضایی‌مقدم افزود: قطعا تلویزیون بستری است که تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی را در فهرست وظایف و ماموریت‌هایش دارد و این موضوعات امروزه جامعه دانشجویی و حتی مردم عادی را دربرمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه همین تفکرات باید در قالب برنامه‌های دیگر ادامه پیدا کند گفت: مخاطبانی که این برنامه‌ها را به این شکل و ساختار را دنبال نمی‌کنند و سلایق متفاوتی دارند هم مخاطب این تفکر هستند و نباید از آن‌ها غافل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.