سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

رئیس سازمان سینمایی:

هزار سالن‌سینمایی تا شهریور ۱۴۰۴ خواهیم داشت/در دوره دوم ریاست جمهوری نیز هزار سالن دیگر به فضای سینمایی کشور اضافه خواهد شد!

محمد خزاعی؛ چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: متولی سینمای کشور بزرگترین دغدغه خود را توسعه سینما در استان‌های مختلف و شهرستان‌ها عنوان کرد و از شیراز به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های سینمای کشور نام برد.

به گزارش سینماپرس، نشست رئیس سازمان سینمایی کشور، شامگاه دوشنبه ۸ آبان ماه با فعالان، هنرمندان سینمایی و فیلمسازان استان فارس در سینما فرهنگ شیراز برگزار شد.

در این نشست، ابتدا چند تن از فعالان حوزه فیلم و سینما به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند. حرف‌هایی که گاهی با لحن نسبتا تند هم بیان شد که نشان دهنده جدی بودن فیلمسازان این استان در راستای اهدافشان بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور نیز به ابراز همذات پنداری با فعالان سینمای فارس پرداخت.

محمد خزاعی گفت: سال‌ها در عرصه‌های مختلف فیلمسازی فعالیت کرده‌ام و به کلیه دغدغه هایی که در این جلسه مطرح شد، واقف هستم. تلاش‌هایی در زمینه رفع این دغدغه ها انجام شده و با تمام توان این مسیر را هم ادامه خواهیم داد. صحبت‌هایی که در این نشست مطرح شد، همگی از سر دلسوزی و در جهت رشد و توسعه فضای فیلمسازی استان بود. من و همکارانم هم عزم جدی داریم که برای پیشرفت شهرستان‌ها گام های مهمی برداریم.

وی با بیان اینکه شیراز هنرمندان بسیار زیادی دارد و به همین جهت تفاوت زیادی با بخش زیادی از شهرها و استان‌های کشور دارد، گفت: قطعا این مساله در توزیع امکانات و زیرساخت ها باید مد نظر قرار گیرد. نمی‌توان شیراز و فارس را با این همه سابقه خوب و نیروی انسانی برجسته، با خیلی از نقاط دیگر کشور مقایسه کرد.

خزاعی در ادامه به هدفش از سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: زمانی که این سفرها را آغاز کردیم، خیلی‌از همین اهالی هنر و سینما به ما می گفتند دنبال چه چیزی هستید؟ از شهرستان‌ها به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسید! اما من همیشه گفته‌ام که گوهرهای سینما در همین شهرستان‌ها هستند. اگر قرار است پوست‌اندازی کنیم و استعدادهای جدید را شکوفا کنیم، باید به سراغ استان‌های دیگر برویم. اگر تاکنون فیلمسازی در شهرستان‌ها رشد نکرده، برای این است که زمینه‌های توسعه برایشان فراهم نشده و نتوانسته‌اند خود را نشان بدهند. هنرمندان باید به تهران می‌آمدند تا پیشرفت کنند. اما ما باید این وضعیت را تغییر دهیم. باور من این است و قول می‌دهم در حد بضاعتی که داریم، از جریان سینمای استانی حمایت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور همچنین گفت: برای نخستین بار، میزان بودجه تعیین شده برای شهرستان‌ها در زمینه تولید آثار سینمایی، بیش از تهران مقرر شده است، ۷۰ درصد بودجه به شهرستان‌ها اختصاص داده شده است و ۳۰ درصد به تهران. البته آن ۷۰ درصد هم رقم زیادی نیست و باید بین تمامی استان‌ها تقسیم شود.

خزاعی افزود: به عنوان یک فیلمساز می گویم اتفاقات خوبی نسبت به دوره‌های گذشته در سینمای کشور در حال رخ دادن است. در حوزه فیلم سازی از سال گذشته شرایط عادلانه را فراهم کردیم. فراخوان دادیم تا همه ثبت نام کنند. ۵٠٠ نفر ثبت نام کردند و ۸٠ نفر برگزیده شدند و پروانه کارگردانی گرفتند، که بیش از ۵٠ نفر آن‌ها شهرستانی بودند. همچنین مساله مهم تهیه کنندگان را نیز می‌خواهیم حل کنیم و تهیه‌کنندگان شهرستان‌ها می‌توانند مجوز بگیرند، به شرطی که در استان خود کار کرده و بخش عمده‌ای از عواملشان هم از اهالی همان استان باشند.

وی با بیان اینکه سینمای ایران در جهان اسلام مکان اول را در اختیار دارد و در کل جهان هم رتبه‌ای بین دهم تا دوازدهم را داراست، گفت: متاسفانه با وجود این ظرفیت بالا، ما در زمینه توسعه فضای سینمایی خیلی عقب افتاده‌ایم. تا قبل از ورود بنده به سازمان سینمایی، ما تنها ۵۷۰ سالن سینما داشتیم که رقم بسیار ناچیزی است. من قول داده‌ام که تا شهریور سال ۱۴۰۴ که مدت تصدی بنده به پایان می‌رسد، تعداد سالن‌ها را به یک هزار سالن برسانیم که تا همین الان ۲۳۰ سالن ساخته شده است.

خزاعی همچنین به یکی از مصوبات مهم سفر استانی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت؛ برای اولین بار بود که در سفر استانی هیئت دولت، شاهد یک مصوبه بزرگ در حوزه سینما بودیم. بر اساس این مصوبه، هر شهری که بیش از صد هزار نفر جمعیت داشته باشد، با بودجه دولتی صاحب سینما خواهد شد. این اتفاق بسیار بزرگی در حوزه سینما خواهد بود که با این مصوبه، اطمینان دارم که به جز هزار سینمایی که تا شهریور ۱۴۰۴ خواهیم داشت، در دوره دوم ریاست جمهوری نیز هزار سالن دیگر نیز به فضای سینمایی کشور اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور با تمجید از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که همواره پیگیر دغدغه‌های سینماگران این استان هستند، گفت: امروز پیشنهادی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح شد مبنی بر اینکه جشنواره فیلم شیراز راه‌اندازی شود.

خزاعی حمایت جدی خود از این طرح را اعلام کرد و افزود: اگر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود، ما نیز با تمام توان حمایت خواهیم کرد. قرار شد که محوریت اصلی فیلم‌ها هم بحث خانواده باشد، چون شیرازی‌ها به موضوع خانواده خیلی اهمیت می‌دهند. البته موضوعات دیگر هم می‌تواند به این جشنواره ورود کند اما تم اصلی جشنواره، موضوع خانواده خواهد بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور در پایان گفت: دغدغه اصلی ما، توسعه سینما در استان‌هاست و در همین راستا، کاملا موافق برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی در شهرستان‌های مختلف هستیم. اگر شیراز هم بتواند ظرفیت‌های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم خود را ایجاد کند، می‌تواند آن را به طور دائمی در سال‌های بعد نیز برگزار کند و فکر می‌کنم پتانسیل تبدیل شدن به یک رویداد سینمایی بین‌المللی را هم داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.