دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

کارگردان «داستان یک پایان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینمای مستند» در بخش «مخاطب شناسی» و «اکران» دچار ضعف جدی است/ نباید «مستند سینمایی» بر «کوتاه» اولویت داشته باشد

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»

سینماپرس: عبدالمهدی آگاه منش مستندساز در خصوص بررسی وضعیت مستندسازی در کشور گفت: سینمای مستند در بخش مخاطب شناسی و اکران دچار ضعف جدی است و مسئولان باید تدبیری برای رفع ضعف های این حوزه صورت دهند.

کارگردان مستند «داستان یک پایان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم اکران و پخش آثار مستند به مراتب مهمتر از تولید است! ساختن اثر که قادعتاً برای رزومه سازی و کارکرد مستندسازان و مسئولان نیست و باید مخاطب فیلم را ببیند و بستر پخش برای اثر فراهم باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: اگر سیکل استانداردی باشد مستند یکی از قوی ترین ابزارهایی است که می تواند هر مسأله ای را برای مخاطب به بهترین شکل ممکن ترسیم و تبیین کند. در واقع مستند این پتانسیل را دارد که به دور از هر گونه شعار زدگی و تحریف حقیقت را به مخاطبان خود ارائه دهد و از این رو باید کارکرد این گونه سینمایی به شدت جدی گرفته شود.

آگاه منش در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مخاطبان سینمای مستند هر یک دارای سلیقه های گوناگونی هستند اظهار داشت: نسل های مختلف ذائقه های شان با یکدیگر تفاوت دارد؛ علاوه بر این یک مخاطب تایمینگش ۲۰ دقیقه است و دیگری ۲ دقیقه!؛ گای اوقات ممکن است مستند دو دقیقه ای کارکردش بیش از مستند یک ساعت و نیمه باشد و از این رو نباید مستند سینمایی بر کوتاه اولویت داشته باشد.

این مستندساز در خاتمه این گفتگو افزود: خوشبختانه ما در کشورمان از نظر تولید خوب عمل می کنیم اما در پخش به شدت دچار مشکل هستیم که باید به آن توجه ویژه شود. ما مستندسازان خیلی خوبی داریم که کارهای تر و تمیز و شسته رفته تولید می کنند و از نظر جذب مخاطب هم همواره موفق عمل کرده اند پس باید بستری مناسب برای پخش آثار آن ها و استفاده عموم مردم از این آثار به خصوص در مورد سینمای بحران و سینمای استراتژیک را فراهم سازیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.