سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

«حمید بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مدیران ناکارآمد مانع توسعه «سینمای استراتژیک» هستند

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص چرایی عدم تولید آثار فیلم و سینمای استراتژیک گفت: صدور بیانیه و شعار دادن و برگزاری گردهمایی هیچ فایده ای ندارد و مسئولان باید توجه ویژه به تولید کالای فرهنگی استراتژیک داشته باشند؛ مسئولان فرهنگی باید بدانند قطع به یقین اثر یک فیلم بسیار بیشتر از برگزاری یک گردهمایی در یک محله یا منطقه است.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سازمان سینمایی باید فراخوان بدهد و از همه فعالان سینما در حوزه های سینمای بلند، کوتاه و مستند دعوت کند تا طرح های خود را در خصوص غزه و سایر مسائل استراتژیک روز ایران، منطقه و جهان ارائه کنند. سازمان سینمایی باید از یکایک سینماگران دغدغه مند به صورت مادی و معنوی حمایت کند.

وی سپس با تأکید بر اینکه حمایت های سازمان سینمایی نباید به صورت خودی و غیرخودی کردن باشد اظهار داشت: هر شخصی خواست در حوزه مسائل استراتژیک، با اهمیت و ارزشمند کار کند باید به او میدان داده شود.

بهمنی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به جنایات اخیر صهیونیست ها در غزه متذکر شد: ماجرای فلسطین و اسرائیل غاصب در همه دنیا اثرگذار است. این موجود نحس به شدت سیطره پیدا کرده؛ بدیهی است که خیلی از سینماهای دنیا کمتر به این مسأله ورود می کنند یا اصلاً در این مورد فیلمی نمی سازند. سینمای کشور ما تاحدودی به صورت حداقلی به موضوع جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته اما این مقدار کافی نیست.

این سینماگر با اشاره به اینکه پرداختن به این موضوعات مهم جزو مطالبات حضرت آقا است تصریح کرد: زمانی که فیلم «شکارچی شنبه» تولید شد حضرت آقا در یک جلسه خصوصی فرمودند تراز سینمای ما سینمای «شکارچی شنبه» است! مدیران سینمایی باید این معیار را به زمان حال بیاورند. وقتی ما به آن زمان تا امروز نگاه می کنیم می‌بینیم چقدر رعایت کردیم، هیچ! این خیلی تلخ است.

وی خاطرنشان کرد: مدیران ناکارآمد مانع توسعه سینمای استراتژیک هستند؛ مدیرانی که زمان را نمی‌شناسند، به این موضوعات اهمیت نمی‌دهند باعث کوتاهی در حوزه سینمای استراتژیک می شوند. این باعث شرمساری و تأسف است که ما حاضریم میلیاردها تومان صرف تولید فیلم‌های کمدی، مبتذل، سطحی نگر و پوچ بکنیم اما به سینمای استراتژیک نپردازیم!

بهمنی ادامه داد: مدیران باید بخواهند تا این اتفاق رخ بدهد. آن ها باید دستور دهند که این مورد در سینما اجرایی شود در غیر این صورت مشخص است که هنرمندان بی دغدغه به سمت این موضوعات نمی روند. جریان نفوذ و غرب در دولت قبل اجازه ساخت و تولید این فیلم ها را نداد و اگر فیلم هایی هم در رابطه با این مسائل ساخته می‌شد به بدترین شکل ممکن اکران می کردند. به عنوان مثال همین فیلم خوب «شکارچی شنبه» آنقدر بد اکران شد و زمان های بدی به آن اختصاص پیدا کرد که سالن های سینما خالی از جمعیت بود و در همان زمان اکران هم از تلویزیون پخش شد و در واقع یک تیر خلاص به این فیلم خورد.

این کارگردان سینما تأکید کرد: سینمای استراتژیک به خصوص کار در حوزه اسرائیل و فلسطین بسیار واجب و مهم است و باید جزو تولیدات خاص سینمای ما باشد. اگر این فیلم ها مورد حمایت دولت نباشد بخش خصوصی هم نمی تواند کاری کند.

بهمنی در همین راستا افزود: بنده ۲ طرح با داستان واقعی آماده کار دارم اما دست و دلم می‌لرزد که آن ها را ارائه دهم چون برخورد مناسبی با این طرح‌ها ندارند. اتفاقاً این طرح‌ها خیلی هم داستان‌های جذاب و پر کشش و خاص و مخاطب پسند دارد اما خوب کسی به آن‌ها توجهی نمی کند. امروزه خیلی سخت است از موانع تولید در سینمای استراتژیک عبور کرد. بلایی که سر «گام های شیدایی» که در اصل فیلمی ضد اسرائیلی بود آمد را هیچ گاه از یاد نمی برم. در آن زمان به فیلم ما اکران ندادند و زمانی که اکران شد ما نه تبلیغات داشتیم و نه از ما حمایتی شد.

وی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: حقیقتاً نمی دانم چه چیزی پشت سینمای ما خوابیده که هر کس کار ضد اسرائیلی بسازد به تعبیرشان دچار گناه شده و با او رفتار درستی نمی کنند. فضای امروز مستعد و آماده تولید این قبیل آثار است. کلیپ‌های خوبی در این خصوص ساخته شده. سال ها قبل سریال «مدار صفر درجه» هم ساخته شد اما این ها به هیچ وجه کافی نیست و باید اکثریت فضای فرهنگی و سینمایی کشور ما با چنین آثاری شکل بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.