سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

تهیه کننده برنامه «سمت خدا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«رسانه» می‌تواند محبت اهل بیت علیهم‌السلام و «دین‌داران» را در دل جوانان بگستراند و آن‌ها را به ابدیت رهنمون کند

سیدعبدالمجید رکنی

سینماپرس: سیدعبدالمجید رکنی تهیه کننده برنامه «سمت خدا» در خصوص جای خالی روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) گفت: فیلمسازان و برنامه سازان باید ویژگی هایی از اهل بیت (ع) را به مخاطب معرفی کنند که آن خصوصیات منحصربفرد بوده و رقیب نداشته باشد؛ اگر چنین اتفاقی رخ بدهد قطعاً پیر و جوان جذب آن اثر خواهند شد، آن را خواهند پذیرفت و به اهل بیت (ع) اقتدا خواهند کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بازنمایی از سیره اهل بیت (ع) و جایگاه اهل بیت (ع) در رسانه و کتاب و نمایش و سینما باید فراتر از آنچه که تاکنون صورت گرفته باشد. ما اگر صرفاً در آثار و برنامه ها وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) یا امیرالمومنین (ع) را مهربان نشان دهیم که مثلاً آن ها یتیم نوازند، به کوچکتر از خود سلام می کنند و... ویژگی های خوبی است که ممکن است خیلی از افراد دیگر هم دارای این خصلت و ویژگی باشند.

رکنی در همین راستا ادامه داد: از این رو ما باید دست روی ویژگی های واحد اهل بیت (ع) بگذاریم؛ باید دست روی ویژگی هایی بگذاریم که هیچ یک از انسان های دیگر در کره زمین چنین ویژگی هایی را نداشته و ندارند و نخواهند داشت. متأسفانه آنچه تاکنون از ویژگی های ائمه اطهار (ع) در اغلب فیلم ها و برنامه ها ذکر شده برخی خصیصه ها مانند یتیم نوازی، مهربانی، کمک به دیگران، توجه به نظافت و... بوده است. بدیهی است وقتی یک جوان صرفاً در آثار سینمایی و تلویزیونی همین ویژگی ها را ببیند جذب اثر نمی شود چرا که بسیاری افراد دیگر هم در جوامع مختلف چنین ویژگی هایی را دارا هستند.

این برنامه ساز خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که جوانان ائمه اطهار (ع) را الگوی خود قرار دهند. ما صرفاً باید از دین مبین اسلام و بزرگان دین خصیصه هایی را بگوییم که هیچ یک از دین ها و آیین های دیگر آن خصیصه ها را ندارند. ما باید کاری کنیم که جوانان ما هیچ وقت میل پیدا نکنند که به سمت فرقه های دیگر گرایش پیدا کنند.

وی متذکر شد: یک بزرگی می گوید اگر بخواهیم تا سر خیابان برویم با یک چراغ معمولی می شود اما راه ابدی را نمی توان با یک چراغ معمولی رفت و این راه چراغ خاص می خواهد. ما باید این چراغ خاص را به دست جوانان مان بدهیم.

رکنی با تأکید بر اینکه رسانه های مختلف باید در خصوص روایت تاریخی از سیره اهل بیت (ع) فعال باشند اظهار داشت: رسانه می تواند محبت اهل بیت (ع) و دین داران را در دل جوانان بگستراند و آن ها را به ابدیت رهنمون کند. اهل بیت(ع) باید نزد عموم مردم به ویژه جوانان محبوب شوند. این نیازمند فکر و برنامه ریزی و دقت است و توجه ویژه ای باید به آن داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش مدیران فرهنگی را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید تصریح کرد: یک مثالی است که می گوید «از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است»؛ من می خواهم بگویم این طنز نیست چرا که یک نفر باید شیره خورده باشد که بفهمد شیرین است تا بتواند آن را به دیگران توضیح دهد.

رکنی در همین باره اظهار داشت: اگر کسی نفهمیده باشد نماز شیرین است نمی تواند به مردم بفهماند نماز شیرین است. اگر کسی انس اهل بیت (ع) را نداشته باشد نمی تواند آن را به درستی تبیین و بازگو کند. مدیر فرهنگی باید شیرینی را چشیده باشد اگر نچشیده باشد نمی تواند آن را به مردم معرفی کند. آدم موثر فرهنگی باید دلبستگی به آموزه های دین و پیامبر در درونش آنچنان عمیق باشد تا اثر عمیق ایجاد کند در غیر این صورت اثر سفارشی و شعاری می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.