یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

با شهادت «خبرنگاران المیادین» ضربه دیگری به جامعه خبرنگاران زده شد

فرشاد مهدی‌پور

سینماپرس: مهدی‌پور گفت: حفظ جان اهالی رسانه برای کشور لبنان در اولویت است و همکاران رسانه‌ای ما باید تابع شرایط و چارچوب کسانی باشند که مسئولیت تامین امنیت مرز را به عهده دارند.

به گزارش سینماپرس، از زمانی که گروه‌های مقاومت فلسطین با حملات غافلگیرانه خود به شهرک‌های صهیونیستی با نام رمز «طوفان‌الاقصی» ولوله به جان صهیونیست‌ها انداختند و سیستم اطلاعاتی - امنیتی آن‌ها را مبهوت حمله خود کردند، رژیم اشغالگر قدس هم به موازات حملات گروه مقاومت دست به دامن سلاح‌های آتشین شد و پای غیر نظامیان فلسطینی هم به جنگ کشیده شد و آن‌ها را به خاک و خون کشاند.

به موازات حمله اسرائیل به غیر نظامیان و کشته شدن ۱۴ هزار نفر از مردم فلسطین که بیش از ۵ هزار نفرشان کودک بودند، هدف قرار دادن خبرنگاران و اهالی رسانه برای خفه کردن صدای جنگ و خاموش کردن چراغِ افکار عمومی از دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی بود.

به طوری که اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین از شهادت ۶۶ روزنامه‌نگار در حملات اسرائیل به غزه خبر داد و اعلام کرد که از ۷ اکتبر تاکنون ۶۶ روزنامه‌نگار از جمله شش زن در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه جان خود را از دست دادند. از طرفی، دو خبرنگار طی درگیری‌های در منطقه مفقود شده و ۳۱ خبرنگار در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند.

یکم آذر در آیین بزرگداشتِ خبرنگاران شهید غزه یادی از خبرنگاران شهید و جبهه مقاومت شد و به تعداد خبرنگاران کشته شده در جنگ شمع‌هایی افروخته شد، تا بار دیگر با دل‌های داغ‌دیده فلسطینی ابراز همدردی شود.

از آنجایی جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه خواهان حضور در غزه برای پوشش و انعکاس جنگ فلسطین بودند، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ مهر از اعزام خبرنگاران ایرانی به غزه بنا به درخواست آن‌ها خبر داده و گفته بود، تعداد خبرنگاران گروه اول که قرار است به هلال احمر معرفی شوند ۱۰ نفر است، که به وسیله کشتی به غزه می‌روند.

۲ آبان هم علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت شرط اعزام خبرنگاران ایرانی به غزه را انجام رایزنی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه دانست و گفت: اگر ارسال کمک‌های بشردوستانه داشته باشیم، خبرنگاران هم اعزام خواهند شد.

فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد خبرنگاران اعزامی برای پوشش جنگ غزه به خبرنگار ما گفت: گروه‌های مختلفی بعد از طوفان الاقصی داوطلب بودند تا در «مناطق امکان‌پذیر» برای پوشش وقایع غزه حضور داشته باشند. ما موقعیتی را در جنوب لبنان داریم، که از ۱۶ مهر (فردای طوفان‌الاقصی) به طور مرتب گروه‌هایی به آنجا اعزام می‌شوند. ما حدود ۱۳ رسانه و خبرگزاری را به لبنان بردیم. گروه‌های دیگری به طور مستقیم اقدام کردند و سعی کردیم زمینه حضور آن‌ها تسهیل کنیم.

مهدی‌پور ادامه داد: گروه‌های دیگری دوبار اعزام مستقیم شدند، تا به مرز اردن از طریق عراق برسند، تا اتفاقاتی که در مرز اردن افتاد پوشش دهند. در مجموع ۱۲ نفر در دو گروه به اردن رفتند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که در مجموع چند خبرنگار برای پوشش جنگ غزه اعزام شدند؟ توضیح داد: تعداد فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران اعزام شده به لبنان برای اطلاع‌رسانی ثابت نیست. مثلاً صداوسیما به طور مرتب خبرنگارانی را اعزام کرده و برگردانده است.

به گفته وی، بنا به شرایط منطقه مبنی بر اعلام آتش‌بس امیدواریم هم بتوانیم همکاران رسانه‌ای را حمایت کنیم، هم بنا به ضرورت خبرنگاران را در مناطقی که «امکان‌پذیر است» برای انعکاس وقایع مستقیم اعزام بفرستیم.

مهدی‌پور در پاسخ به مشکلات پیش آمده در مرز لبنان برای خبرنگاران و مستندسازان ایرانی که یکی از مستندسازان از عدم همکاری نظامیان لبنان برای اعزام آن‌ها برای پوشش وقایع سخن می‌گفت، توضیح داد: ۴۵ روز است که مرز کوچک لبنان درگیر جنگ است. تیم رسانه‌ای شبکه المیادین در منطقه‌ای به شهادت رسید، که جزو مناطق جنگی نبود و اسرائیلی‌ها حد و مرز برای جنایات خود نمی‌شناسند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد افزود: همکاران رسانه‌ای ما مانند هر جای دیگری باید تابع شرایط و چارچوب کسانی باشند که مسئولیت تامین امنیت مرز را به عهده دارند. حتی دو هفته گذشته که جمعی از رسانه‌ها به لبنان رفته بودند، شاهد بودیم در نزدیکی آن‌ها حمله شد و انفجارهای متعددی رخ داد. با این حال، حفظ جان اهالی رسانه برای کشور لبنان در اولویت است. حتی در روزهای ابتدایی جنگ خبرنگار رویترز به شهادت رسید، تا مانع اطلاع‌رسانی آن‌ها در مرز لبنان شوند. با شهادت خبرنگاران المیادین ضربه دیگری به جامعه خبرنگاران زده شد.

۲۹ آبان بود که فرح عمر، خبرنگار و ربیع المعماری، فیلمبردار شبکه المیادین در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به شهادت رسیدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.