یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰

بنیان‌گذار «سازمان سینمایی»:

اجازه ندهیم «تاریخ سینمای انقلاب» توسط کسانی که نمی‌خواهند پیوند بین «سینما» و «انقلاب اسلامی» ماندگار شود پوشیده و پنهان بماند

سخنرانی جواد شمقدری در مراسم رونمایی از کتاب‌های منشور سینما و ماهیت‌شناسی نخستین فتنه در قرن جدید

سینماپرس: جواد شمقدری در مجلس ترحیم هنرمند جانباز «سعید بخشعلیان» که روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد گفت: برخی نمی خواهند پیوند بین سینما و انقلاب اسلامی ماندگار شود و تمام تلاش خود را می کنند که فعالیت نیروهای انقلابی در سینما پوشیده و پنهان بماند!

به گزارش سینماپرس بنیان گذار سازمان سینمایی و مشاور هنری رئیس جمهور در دولت های نهم و دهم در بخشی از اظهارات خود در مراسم ترحیم زنده یاد سعید بخشعلیان اظهار داشت. خدا را سپاس می گوییم که ما را در مسیر حق و مسیر حرکت انقلاب اسلامی قرار داد و اگر عنایت خدا نبود چه بسا ما در جایگاه دیگری بودیم. ما مدیون امام (ره) و شهدا هستیم که ما را از مسیر جهالت جدا و در مسیر نور و هدایت قرار دادند.

وی ادامه داد: در طول سال های پس از انقلاب اتفاقاتی رخ داده که اوجش ۸ سال دفاع مقدس است اما برخی اتفاقات ثبت نشده و اخیرا برخی می‌خواهند عامدانه برخی حرکت‌ها را پنهان کنند.

وی یادآور شد: بچه های «تل فیلم» برای خلاء فرهنگی که در سال ها ابتدایی انقلاب اسلامی وجود داشت وارد این مسیر شدند و رشته‌های دانشگاهی خود را رها کردند و سعی کردند بر ابزار سینما مسلط شوند. از آن جمع نیمی نتوانستند ادامه بدهند اما برخی ماندند و چه در عرصه مدیریتی و چه در بخش تولید ادامه مسیر دادند. یکی از بچه هایی که در این مسیر ماند همین حاج سعید بخشعلیان عزیز بود. او شور و نشاط زیادی داشت. او پر تلاش بود و با موتور ۱۱۰ که داشت همه کار می کرد.

شمقدری افزود: برای ساخت مستند «صدای پای نور» برخی چریک ها و پارتیزان های اروپای شرقی که آن فیلم را دیدند به ما گفتند ما تبلیغ می کردیم باید حرکت کنیم و بجنگیم برای صلح اما این فیلم می گوید باید بجنگیم برای زندگی! این تعبیر جالبی بود که بر دل ما نشست.

کارگردان فیلم سینمایی «توفان شن» متذکر شد: این فیلم با ۵-۶ گروه شروع شد. ۳ گروه در خط مقدم عملیات فتح المبین و ۲ گروه در شهرستان‌ها و یک گروه در تهران که آقای شورجه مسئولش بود به صورت همزمان کار می کردند. گروه زنده یاد بخشعلیان در دزفول بود اما شنیدیم گروه ایشان طاقت نیاوردند و به خطوط مقدم رفته بودند و خمپاره می‌خورد و چند نفر از بچه ها زخمی می شوند اما بیشترین آسیب را ایشان دید! خدا خواست ایشان تنها کسی باشد که با مدال جانبازی از آنجا بیرون بیاید و چشمش را در این مسیر هدیه کرد. در دهه آخر عمر تقدیر الهی بر این شکل گرفت چشم‌ دیگرش را نیز از دست بدهد این اتفاق زندگی را برای این جوان پر شور و همسر گرامی وفرزندان شان بسیار سخت کرد.

وی خاطرنشان کرد: سعید یک نمونه بود و می‌توانست یکی از فیلمسازان فعال باشد. او با یک چشم چند فیلم ساخت. یکی از بچه‌های گروه شان امروز از فیلمسازان معروف است. اما برخی اتفاقات باعث شد سعید نتواند ادامه دهد.

شمقدری تصریح کرد: سکوتی که در خصوص حرکت این بچه های نسل اول انقلاب رخ داده توجیه پذیر نیست. برخی به عمد دارند این حرکت را می پوشانند. این وظیفه ما است برگردیم و اجازه ندهیم برهه درخشان تاریخ سینمای انقلاب توسط کسانی که نمی خواهند پیوند بین سینما و انقلاب اسلامی ماندگار شود پوشیده و پنهان بماند. باید این حرکت خروشان را حفظ کنیم.

وی سپس با اشاره به وظایف فراموش شده حوزه هنری و حرکت های غیر اصولی این نهاد در سال های اخیر متذکر شد: اصل حوزه هنری بر این بود که بین انقلاب با عرصه هنر پیوند متقن و ماندگاری را برقرار کند. اما آن ها در بخش هایی موفقند و در بخش هایی چالش دارند. این در حالی است که آن ها باید راه و مسیر شهدا و امام (ره) و رهبری را ادامه دهند؛ وقتی در خیابان های کشورهای غربی حرکت های انقلابی از جنس گفتمان انقلاب اسلامی رخ می دهد ما نباید شاهد پشت کردن به ارزش ها باشیم. برخی این کار را کردند و جای تأسف دارد. ما نباید مدیون خون شهدا شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.