سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳

معاون «ساترا»:

وظیفه داریم که از مجوزمان حمایت کنیم و اجازه ندهیم اثری که با مجوز «ساترا» پخش می‌شود دچار مشکل شود

محمدصادق افراسیابی

سینماپرس: معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در رادیو گفت‌وگو درباره آیین‌نامه محتوایی ساترا و حمایت این سازمان از پخش تمام قسمت‌های سریال‌ها و برنامه‌های دارای مجوز سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، برنامه این هفته «گفت‌وگوی فرهنگی» به تهیه‌کنندگی رقیه‌زهرا پرندآور و با اجرای مهران ده‌نمکی از رادیو گفت‌وگو پخش شد. مجتبی رشوند تهیه‌کننده و فعال حوزه سینما، امیرحسین حیدری نماینده مجمع «رصتا» در شورای انتشار «ساترا» و مدیر سابق سکوی «تماشاخونه»، احسان هوشیارگر مدیرکل هنر و رسانه خبرگزاری فارس مهمانان حضوری این قسمت از برنامه با موضوع «حقوق مادی و معنوی مخاطبان شبکه نمایش خانگی» بودند؛ همچنین محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا نیز به‌عنوان مهمان تلفنی برنامه نکاتی را در این برنامه مطرح کرد.

افراسیابی در ابتدا با اشاره به اینکه بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هماهنگی خوبی بین سکوهای دارای مجوز و ساترا شکل گرفته، بیان کرد: زمانی که یک سکو برای دریافت مجوز به ساترا مراجعه می‌کند ما روی این موضوع تاکید داریم که ساترا از مجوزهایی که صادر می کند، باید حمایت کند. وقتی ما طبق قانون مجوز می‌دهیم، وظیفه داریم که از مجوزمان حمایت کنیم و اجازه ندهیم اثری که با مجوز ساترا پخش می‌شود دچار مشکل شود. البته گاهی یکسری ملاحظات مقطعی از سمت برخی نهادها در خصوص برخی آثار شکل می گیرد مانند «شبکه مخفی زنان» که اتفاقاً مجوز کامل از ساترا داشت اما موقتاً در یک شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی به تشخیص برخی نهادها، انتشار آن متوقف شد و بعد از برطرف شدن ملاحظات مقطعی دوباره پخش آن از سر گرفته شد.

معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های ساترا این است که سریال‌ها، ناتمام نمانند، گفت: اگر سریالی در مرحله اول یعنی پیش از تولید در درگاه ملی صدور مجوزها درخواست بدهد، طرح و فیلمنامه را ارایه بدهد، اگر مجوز تولید دریافت کند، در مرحله تطبیق و انتشار هم معمولاً با مشکلی مواجه نمی‌شود. بعد از اینکه تولید سریال یا برنامه نمایش خانگی، مجوز گرفت باید مجدداً از طریق درگاه ملی، برای مجوز انتشار اقدام کند. در این مرحله لازم است که سکوها این کار را انجام دهند در حالی‌که در مرحله قبل برای دریافت مجوز تولید اشخاص هم می‌توانند مجوز دریافت کنند.

وی افزود: گاهی راجع به یک سریال یا برنامه تلویزیونی برخی انتقادات از ساترا در فضای مجازی منتشر می شود که فلان اثر چه طور مجوز دریافت کرده است در صورتی که وقتی آن سکانس منتشر شده در فضای مجازی را می بینیم، متوجه می‌شویم که اساساً این سکانس جزو ممیزی‌های ساترا بوده است و هیچ گاه به صورت رسمی از سکوهای دارای مجوز از ساترا پخش نشده است که انتشار چنین مواردی اخلاقی نیست و ناشی از بی انصافی و عدم مراجعه به نسخه منتشر شده در سکوهای دارای مجوز از ساترا است.

افراسیابی در بخش دیگر یادآور شد: پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی ناهماهنگی ها میان دستگاه های مختلف وجود داشت اما مصوبه شورای عالی با هدف پر کردن این خلاهای اجرایی از سوی رییس جمهور محترم ابلاغ شد و الان نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادستانی کل کشور در شورای صدور مجوز ساترا و نمایندگان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در شورای تولید ساترا حضور دارند و خود به خود همین حضور نمایندگان دستگاه قضا و انتظامی تضمین میکند که اثری که مجوز گرفت دیگر توقیف نشود، ضمتا طبق آخرین بررسی که وزارت اقتصاد انجام داده، ساترا رتبه پنجم را در صدور مجوزها در میان تمام دستگاه های کشور از جهت سرعت و دقت داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.